Turbulentele de pe pietele financiare mondiale nu au influentat inca bugetele de media ale companiilor prezente pe piata locala, insa majoritatea clientilor sunt si mai atenti cand isi cheltuiesc banii.

Separat insa de noile probleme economice determinate de criza datoriilor suverane, o parte dintre managerii din comunicare si-au modificat in scadere estimarile privind evolutia investitiilor in publicitate de anul acesta. Astfel, daca la inceputul anului acestia sperau ca piata sa scada cu 2-5%, in prezent preconizeaza ca diminuarea va ajunge la 10%.

„Noile probleme cu care se confrunta economia mondiala influenteaza cu siguranta calculele in realizarea planurilor pentru 2012, mai ales ca o parte importanta a companiilor desfasoara activitati internationale. In ceea ce priveste investitiile media realizate in 2011, estimam la inceputul anului o scadere de pana la 5% a pietei, insa vorbeam de o estimare optimista. Fara legatura directa cu noile probleme la nivel international, piata de media din Romania continua sa fie in recesiune in 2011, iar cele mai afectate medii sunt presa scrisa și indoorul”, afirma Nora Marcovici, directorul general al BBDO Romania, unul dintre cele mai mari grupuri de comunicare de pe piata locala.

Grupul controleaza agentiile Graffiti BBDO (creatie), Graffiti PR (relatii publice), Media Direction (media buying), Proximity (CRM-managementul relatiei cu clientii) si Kalidoscope (online).

Marcovici adauga ca pana la finalul anului diminuarea pietei de media va ajunge pana la 10%, mai exact investitiile in publicitate vor fi de circa 300 milioane de euro.

Chiar daca managerul crede ca piata va scadea in continuare, anul acesta clientii grupului si-au mentinut si uneori si-au crescut bugetele de promovare, majoritatea avand o atitudine de optimism rezervat.

Astfel, si in conditiile in care in ultimele doua saptamani pietele din lumea intreaga au fost afectate dupa retrogradarea SUA de la AAA la AA+, clientii agentiei nu au intrat in panica, dar „monitorizeaza atent” evenimentele.

„In consecinta, nu avem situatii in care sa discutam despre reducerea bugetelor de media pentru 2011 din cauza evolutiei economiei la nivel global”, mai spune Marcovici.

Pe de alta parte, Mihaela Nicola (foto), directorul general al holdingului de comunicare The Group, afirma ca oscilatiile economiei mondiale „afecteaza neindoilenic si piata romaneasca” , primii influentati fiind consumatorii.

Citeste si:

„Astfel, sunt afectate veniturile companiilor si deci investitiile acestora, inclusiv cele legate de publicitate. Criza financiara dublata de o criza a consumului, ambele corelate cu rutina noastra psihologica de a prognoza exclusiv "cresteri", cauzeaza mutatii profunde in atitudinea consumatorilor si companiilor. Investitiile in publicitate vor fi mereu in directa legatura cu potentialul de consum. Si cum in Romania nu exista un temei concret de a intrezari o crestere a acestuia, in principiu, in viitor, pe termen scurt, nu cred ca vom asista la investitii sporite in publicitate”, mai spune managerul The Group, holding fondat in 2005 de catre Zoltan Szigeti, Mihaela Nicola si Bogdan Nicola.

Grupul format din 17 agentii a inregistrat afaceri de 109 milioane de euro anul trecut.

Potrivit Mihaelei Nicola, in prezent putine companii mai au forta si curajul de a isi asuma pierderi mai mari pentru a castiga cota de piata si a avea un profit substantial in viitor.

Carmen Tanasie, sefa Omnicom Media Group Romania, afirma si ea ca situatia economiei globale ii ingrijoreaza pe managerii si antreprenorii romani.

„Criza i-a pus in ultima vreme pe toti jucatorii intr-o pozitie si mai retinuta decat cea anterioara, care dusese la un proces de diminuare a investitiilor. La inceputul anului estimam o micsorare a pietei cu aproximativ 2-7%, iar acum o vedem undeva la in jur de 10%”, afirma managerul.

Daca in ultimii cele mai mari scaderi ale investitiilor in publicitate au fost inregistrate de presa scrisa, de publicitatea outdoor si cea indoor, dar si de televiziune, cel mai eficient mediu de promoare, in schimb, anul acesta scaderile au fost mult mai mici si mai echilibrate fata de anii anteriori.

„Toate mediile vor fi afectate mai mult sau mai putin egal de acum incolo pentru ca nu prea se mai poate taia mult dintr-un singur loc. Cu siguranta mai este loc de mai “mult” in online, noul “El Dorado” al investitiilor in media, dar el nu poate oferi solutii complete, miraculoase din punct de vedere al eficientei investitiilor totale. Televiziunea va ramane un mediu important pentru ca este cel mai ieftin mod de entertainment si romanul are un apetit aparte pentru acest mediu ("consuma” zilnic peste 4,5 ore in medie in fata televizorului). Presa si radioul au scazut deja destul de mult in anii anteriori. Deci vom asista la scaderi “echilibrate”, mai spune Tanasie.

In ultimii trei ani, investitiile in publicitate ale companiilor au fost foarte puternic afectate de criza economica, acestea scazand de la 540 de milioane de euro in 2008 la 316 milioane de euro anul trecut, conform agentiei Initiative Media. Pentru acest an, agentia estimeaza ca investitiile in advertising se vor diminua pana la 306 milioane de euro, sub nivelul din 2006. De asemenea, internetul va fi singurul mediu care va inregistra crestere anul acesta.