Piata de media din Romania inregistreaza cea mai mare crestere de dupa criza, de 13% in 2017

Piata de media din Romania a inregistrat o noua crestere de 13% in 2017, pana la valoarea de 412 milioane euro, potrivit noului raport Media Fact Book, realizat de agentia Initiative. Aceasta este cea mai mare crestere de dupa criza, care aduce piata de media locala mai aproape de nivelul din 2008, nivel care poate fi atins in urmatorii ani. Pentru anul 2018, Initiative estimeaza o noua crestere de +10% fata de 2017, pana la valoarea de 455 de milioane de euro.

„Consumul de media per capita in Romania continua sa fie mult sub media globala sau cea europeana, astfel ca exista premise pentru o crestere sustenabila a volumelor de publicitate pentru Romania in anii urmatori pe fondul unei evolutii pozitive a parametrilor economici care influenteaza consumul populatiei. Este incurajator faptul ca atat multinationalele, cat si companiile locale au inceput sa investeasca mai mult in branduri noi si in inovatiile de produse. Cresterea este alimentata si de intrarea unor clienti noi si chiar a unor categorii noi de investitori pe piata locala de media”, spune Alexandra Olteanu, managing director, Initiative.

La fel ca in anii precedenti, evolutia pietei a fost sustinuta de o crestere accelerata a investitiilor in TV, canal care continua sa domine bugetele de publicitate, cu o cota de 66%. Astfel, in 2017, TV-ul a inregistrat cea mai mare crestere de dupa 2009, de 14% comparativ cu 2016, pana la valoarea de 273 de milioane de euro.

Si celelalte canale – online, radio, OOH – si-au confirmat trendul ascendent, singura exceptie fiind printul, care continua moderat sa scada. Astfel, online-ul a crescut anul trecut cu 14%, pana la 73 de milioane de euro, avand o cota de piata de 18%. Google si Facebook continua sa domine piata de digital, cu o cota de 66% in contextul in care rata de penetrare a internetului in Romania a crescut cu 3% in 2017.

piata de media din Romania

Citeste si:
Premieră: investițiile media în online le depășesc pe cele din offline
Raport TYNY: În premieră la...

In ceea ce priveste activitatile din online, cautarea de informatii si jocurile online s-au mentinut la un nivel stabil, utilizarea email-ului a scazut, in timp ce accesarea retelelor sociale si consumul de continut video au crescut. De asemenea, transparenta si siguranta brandurilor au fost teme importante in online-ul anului 2017, pregatind terenul pentru intrarea in vigoare a GDPR-ului in 2018.

Cu o cota de piata de 7%, OOH-ul a ajuns la 29 de milioane de euro, cu o crestere de 5%, prima din ultimii ani. Aceasta a fost sustinuta de investitii semnificative si constante din partea unor companii din industrii precum retail, banking, FMCG si telecomunicatii.

Cea mai mare crestere de anul trecut a inregistrat-o radioul, +15%, pana la valoarea de 23 de milioane de euro. Acest canal si-a mentinut cota de piata de 6%, audienta fiind destul de stabila de la an la an, deoarece consumatorii sunt loiali unei rutine zilnice de consum radio.

Pe de alta parte, dificultatile din perioada recesiunii au continuat sa aiba un impact negativ asupra presei tiparite, care a scazut in 2017 cu 5%, pana la 13,4 milioane de euro, si o cota de piata de 3%.

Citeste si:
Clasamentul audiențelor TV în noaptea de Revelion
Clasamentul audiențelor TV în...

Pentru 2018, Initiative estimeaza o noua crestere de 10% a TV-ului (pana la 300 milioane de euro), o crestere de 16% a digitalului (pana la 85 milioane de euro), o evolutie de +10% a radioului (pana la 26 milioane de euro) si de +5% a OOH-ului (pana la 30,7 milioane de euro), in timp ce printul este asteptat sa scada din nou cu 5%.

In ceea ce priveste topul investitorilor in publicitate in 2017, la fel ca in anul precedent, cele mai mare bugete au fost alocate de companiile din industria farmaceutica, urmate de cele de telecomunicatii mobile, respectiv cosmetica, ingrijire personala si curatenie. Investitiile companiilor din retail, electronice si electrocasnice si dulciuri au crescut, in timp ce bugetele din categoriile bere, auto si lactate au scazut. Investitiile furnizorilor de servicii bancare si de asigurari au ramas stabile, iar restaurantele fast food au intrat intre categoriile de top.

Media Fact Book este singurul raport de analiza a pietei romanesti de media si publicitate, ghid editat anual de agentia Initiative, incepand din 1997. Pe langa analiza evolutiei pietei de media in ansamblu si a fiecarui canal in parte, editia din 2018 include o analiza a pietei de media din Europa Centrala si de Est si un capitol dedicat evolutiei economiei romanesti in 2017 si 2018. Raportul integral poate fi descarcat in format digital, gratuit, la www.mediafactbook.ro.

Initiative este una din cele mai mari retele independente de media din lume, asigurand servicii specializate de planificare si cumparare de media, de strategie, consultanta de media si new media. Initiative este membra a Interpublic Group of Companies si este afiliata retelei internationale Initiative Worldwide. In Romania, Initiative este membra a grupului de companii din care mai fac parte agentiile MullenLowe, Golin, Profero, Medic One si BPN.

Citeste si:
Pandemia a accelerat alfabetizarea digitală
Pandemia a accelerat...

Sursa foto: Rawpixel.com/Shutterstock
Despre autor
Andra Imbrea
Andra Imbrea s-a alaturat echipei Wall-Street in 2015. A studiat jurnalismul si economia, pe care incearca sa le imbine in cadrul materialelor sale despre industria de fashion, retail&FMCG si Media&Advertising. Iubitoare de pisici, carti si festivaluri de muzica.   

Te-ar putea interesa și:


Mai multe articole din secțiunea Media & Pub »


Comunicate de presă

Vrei ca informatia ta sa ajunga la publicul tau tinta? Publica un comunicat de presa →


Setari Cookie-uri