“Ultimii ani au marcat foarte mult industria. Clientii sunt mai rigizi, au incercat lucruri mai safe, cu rezultate predictibile. Ar trebui sa ne intoarcem la <<creativitatea vinde>>. Daca facem lucruri safe, caldute, clientii isi vor pastra cota de piata intr-o categorie, dar, intre timp, altii o vor schimba. Clientii ar trebui sa acorde putina incredere agentiilor si sa plateasca diferenta. Sa nu mai puna pretul pe primul loc in evaluarea agentiei. Problemele brandurilor sunt mai dificile si, cu siguranta, la aceste probleme raspunsul nu este agentia cea mai ieftina”, afirma directorul operational al Leo Burnett, unul dintre cele mai mari grupuri de comunicare de pe piata locala.

Acesta a avut anul trecut afaceri de 56,4 milioane de euro, mai putin cu 8,8% fata de 2009 si un profit net de 1,8 milioane de euro.

Grupul Leo Burnett este format din sapte agentii: Leo Burnett & Target (creatie), Starcom Mediavest Group (media), 23 communication ideas (creatie), The practice (relatii publice), Ileo (digital), Digital Star (digital) si The Geeks (digital).

Managerul grupului a adaugat ca agentiile si clientii ar trebui sa revina la indrazneala pe care o aveau in urma cu zece ani si sa nu mai ia decizii bazate in special pe focus grupuri.

Grupul a castigat in aceasta saptamana in cadrul galei “10 ani de creativitate romaneasca” premiul pentru campania integrata a deceniului (Ziua Barbatului - pentru brandul Bergenbier), cea mai buna campanie de televiziune pentru brandul Altex (cu spoturile Batman si Starwars) si cea mai buna campanie outdoor si indoor (anotaj stradal, reclame in lifturi, toalete, parcari, sali de asteptare) pentru „Dinozaurii”. Aceasta campanie a fost realizata pentru Muzeul National de Istorie Naturala Grigore Antipa.

Gala a marcat implinirea a zece ani de la lansare festivalului de creativitate ADOR.

Cat de importante sunt premiile in businessul unei agentii?

“Clientii vin mai usor la tine. In 2005 am avut 17 clienti noi, dintre care 14 fara pitch (n.red.licitatie). Si am refuzat in jur 70”, afirma Bogdan Naumovici, directorul de creatie al 23 Communication Ideas si omul care a fost in spatele celor trei campanii considerate a fi cele mai bune in ultimii zece ani.

In 2005, agentia Leo Burnett&Target castiga pentru a treia oara premiul de agentia anului la festivalul de publicitate ADOR. Compania a castigat premiul de cinci ori consecutiv intre 2003 si 2007.

In prezent, grupul are aproape 100 de clienti, iar aproape toate agentiile, exceptie facand 23 Communication Ideas, sunt implicate in cel putin doua licitatii pentru castigarea de noi clienti.

Printre cei mai vechi clienti ai grupului se numara Procter&Gamble (15 ani), Starbev (14 ani), Altex (8 ani), Strauss (6 ani), Samsung (5 ani), Petrom (4 ani) si Groupama (3 ani).

“Astazi clientii nu mai vor companii, vor solutii pentru probleme de business. Fata de acum zece ani asteptarile s-au schimbat. Daca atunci voiau cresteri de doua cifre, acum sunt fericiti daca au crestere, daca nu scade consumul intr-o anumita categorie”, mai spune Iordache.

Cei zece ani, dintre care trei de criza, au schimbat clientii, dar si agentiile. Managerul adauga ca acum creativii sunt mai pregatiti sa rezolve problemele brandurilor, desi acestea sunt mai dificile.

Citeste si:

„Daca inainte rezolvai o problema printr-un spot pe televiziune, acum suntem mai creativi pentru ca raspundem in mai multe forme. Suntem mai constienti ca fiecare leu este important, ca fiecare procent de cota de piata este important si ca trebuie sa justificam in rezultate de business orice demers creativ”, explica directorul operational al Leo Burnett.

In ceea ce priveste evolutia cifrei de afaceri in acest an, managerul afirma ca aceasta ar putea sa scada usor comparativ cu cele 56,4 milioane de euro din 2010, din cauza diminuarilor de bugete pentru zona de achizitie de spatiu publicitar, adica a scaderii businessului companiei Starcom Mediavest Group.

Pe de alta parte, au crescut veniturile grupului din fee-uri (sumele pe care le percep agentiile pentru serviciile oferite clientilor) si in acest an profitabilitatea acestuia va ramane la un nivel asemanator celui din 2010, de circa 1,8 milioane de euro. In general, cifrele de afaceri ale grupurilor de comunicare sunt generate in mare parte de agentiile de media, adica de bugetele clientilor pentru achizitia de spatiu publicitar ale clientilor. Aceste sume ajung in final la diferite canale media si astfel veniturile care raman in grup (fee-uri) reprezinta o mica parte din cifra de afaceri raportata la Ministerul de Finante.

“Leo Burnett a gresit istoric pentru ca a cerut fee-uri prea mici”, spune Iordache.

In 2011 numarul de angajati a crescut, grupul urmand sa termine anul cu peste 170 de angajati, comparativ cu circa 158 in 2010. Angajatii Leo Burnett au in medie o vechime de peste cinci ani, iar 25 dintre angajati lucreaza de peste opt ani in companie.

Este mai usor sa gaseasca acum angajatii potriviti comparativ cu anii dinainte de criza?

“Da si nu. Da, pentru ca nu mai este acea dinamica prin care oamenii pleaca in fiecare an de la o agentie la alta. Nu, pentru ca avem nevoie de oameni mai pregatiti pentru ca problemele sunt mai dificile”, explica Stefan Iordache.

Deocamdata nu au fost stabilite planurile pentru 2012.

Cu toate acestea, managerul Leo Burnett afirma ca in prezent nu are de gand sa lanseze noi agentii si ca desi clientii vin cu termene si bugete tot mai fractionate, anul viitor piata de publicitate va creste.

Cat despre obiectivele grupului, spune ca singurul lucru la care se uita este… libertatea de miscare.

“Inseamna sa putem angaja oameni talentati, sa putem face petreceri pentru oameni. Deci trebuie sa avem profit, pentru ca ne dorim sa fim liberi, sa crestem. De aici vine dorinta de profit, nu pentru actionari”, afirma Stefan Iordache.

Grupul Leo Burnett este condus de Ioana (CEO) si Stefan Iordache (COO), cei doi frati punand bazele acestuia in 1994 prin infiintarea agentiei Target Advertising, care in 1996 s-a afiliat la reteaua Leo Burnett