De cativa ani, Cristian Burci s-a orientat spre alte afaceri decat publicitatea. In 2004, agentia pe care a fondat-o, Graffiti/BBDO, a inregistrat pierderi. Pentru 2005, bilanturile nu sunt definitivate.

Spre deosebire de ceilalti pionieri ai publicitatii romanesti, care sunt inca implicati in afacerile de comunicare pe care le-au infiintat, Cristian Burci, fondatorul grupului Graffiti, pare detasat de lumea publicitatii. Chiar el recunoaste ca n-a mai calcat prin agentia Graffiti/BBDO de cativa ani buni, fiind mai mult preocupat de celelalte afaceri ale sale: audiovizual, industrie, imobiliare. Dar asta nu inseamna ca pur si simplu a rupt legatura cu firmele sale, conduse de oamenii sai de incredere. Dan Moraru (managing director Graffiti/BBDO), Carmen Lixandru (Media Direction), Diana Tobosaru (Graffiti/BBDO), Violeta Rusca (Global Media), Alexandru Calinescu (Prospero) ii raporteaza lui Burci despre evenimentele importante care tin de business. Dan Moraru spune ca fondatorul este “implicat cat trebuie in afacerile grupului si neimplicat tot cat trebuie”. Cristian Burci impreuna cu tatal sau detin participatii majoritare sau semnificative in mai toate companiile din grupul Graffiti: Graffiti/BBDO, Media Direction si Proximity, dar si in firmele ce functioneaza in jurul acestor entitati: Carlo Production, Prospero, Global Media.

Reteaua internationala BBDO, parte a concernului Omnicom, apare direct doar in actionariatul agentiei de publicitate Graffiti si in Media Direction. Indirect, BBDO este prezent in compania de productie audio/video Carlo Production. Cele trei companii raporteaza americanilor, fiecare separat, performantele financiare. Potrivit contractului, BBDO isi poate majora oricand participarea in agentia de publicitate din Romania. Dan Moraru spune ca nu este stabilit un termen limita si nici modalitatea sau pachetul de actiuni pe care ar urma sa-l cumpere cei de la BBDO. Reteaua americana nu este prezenta in actionariatul Proximity, dar, conform contractului de afiliere, pot in orice moment sa cumpere 20% din firma. Jennifer Schaeffer, care a condus agentia pana in vara anului trecut, a ramas in actionariatul Proximity.

In afara grupului Graffiti/ BBDO, Burci a pus pe picioare mai multe companii de comunicare. Desi sunt legate prin actionariat de grup, aceste firme au libertatea de a opera independent. De exemplu, agentia de BTL Prospero a castigat cu ani in urma clientul Tuborg si abia apoi contul de comunicare a intrat si in portofoliul lui Graffiti/BBDO. Una dintre “marile iubiri” ale lui Cristian Burci este Global Media, agentie care a operat in decursul timpului clienti locali. Global Media si-a castigat notorietatea si prin contractul de asociere in participatiune cu televiziunea MTC Constanta, prin care a administrat un buget de sase milioane de dolari pentru promovarea televiziunii si a imaginii unor institutii din subordinea Ministerului Transporturilor.

In configuratia actionariatului se observa o dispersare a participatiilor in pachete foarte mici, iar printre asociati se regasesc nume ce activeaza in prezent la companii concurente: Marijana Popescu (divizia de media a ISM) sau Dragos Grigoriu (Tempo Advertising). Explicatia tine de istoricul firmei Graffiti, prima agentie din Romania, in care au lucrat acestia si de faptul ca actionariatul nu a mai suferit modificari semnificative. Pentru anul 2005, conducerea grupului Graffiti/BBDO este zgarcita cu declaratiile legate de performantele financiare ale firmelor (desi aceste cifre vor fi publice in cateva luni la Ministerul de Finante). Motivatia: nu sunt definitivate. De remarcat ca, in anul 2004, Graffiti/BBDO a avut pierderi de 2,67 miliarde ROL (66 de mii de euro), la o cifra de afaceri de 320 miliarde ROL. Se estimeaza o revenire a profitului net in 2005 la aproximativ 320 de mii de euro. Totusi, reprezentantii grupului nu au dat nici o cifra despre evolutia financiara a vreunei companii.

Sursa: http://www.capital.ro/index.php?a=23193&shift=1