Cand toata lumea si-a dat seama ca Facebook este doar un instrument de promovare, si nu o strategie in sine, tot mai multe companii au pus accent pe marketing-ul online, in special cele cu afaceri legate de internet, precum business-urile de pe piata tradingului online.

Prin marketing online, companiile de trading online urmaresc cresterea accesibilitatii la milioane de utilizatori, maximizand astfel vanzarile si potentialul afacerii. Cu alte cuvinte, succesul in trading-ului online consta, astazi, in gasirea celui mai bun mijloc de a ajunge la cei mai importanti clienti.

Marketingul online presupune mai multe activitati: website marketing, adica realizarea unei platforme online, intretinerea si dezvoltarea ei; search marketing, promovarea prin motoare de cautare (PPC si SEO); email marketing, sisteme performante de interactiune cu utilizatorii, utilizatorii frecventi, clientii, clientii frecventi; online advertising, campanii prin bannere; online research, cautare primara (in baza unor instrumente de cercetare, ex: chestionar) si secundara (cautarea antecedentelor de marketing si a knowledge-ului pe o tema anume); web analytics, ceea ce reprezinta instrumente si servicii de analiza a tuturor activitatilor de marketing enumerate mai sus.

Companiile de trading online utilizeaza toate aceste practici de marketing online, iar rezultatele sunt absolut spectaculoase pentru acestea: trafic mai mare, bounce rate mai mic (procentul persoanelor care parasesc site-ul de pe pagina de intrare fara a interactiona cu pagina) si un numar tot mai mare de persoane care devin clienti.

Majoritatea companiilor ce opereaza pe piata marketing-ului online se concentreaza asupra indicatorului ROI (return of investment), caracterizat de indicatorul CPA (adica cost per active client). Acest indicator este, in prezent, destul de mare, in sensul ca, daca in trecut, companiile isi asumau un CPA de 200-300 de dolari, astazi acesta s-a dublat.

"Asadar, competitia online s-a intensificat, iar pe piata au ramas companii cu adevarat puternice", afirma Octavian Constantin Patrascu, care adauga ca, "daca ne intrebam de ce companiile din trading-ul online valoreaza acum peste 1 miliard de dolari, raspunsul e simplu: detin un leverage important, si anume un marketing online bine dezvoltat".

Pana nu demult, companiile isi defineau succesul raportandu-se la cifra de afaceri si profit, indicatori care, in prezent, nu mai reflecta realitatea, spune business developerul, iar giganti precum Facebook, Twitter, Airbnb sunt instrumente de referinta in acest sens.

"Pana la listarea companiilor de trading online pe bursa, profitul sau cifra de afaceri nu erau grozave, insa valoarea acestora, data de vizitatorii unici ai unei platforme de tranzactionare, este reliefata de marketing-ul online, care le-a potentat ulterior si indicatorii financiari", explica Octavian Constantin Patrascu.

De exemplu, FXCM Inc., s-a listat in 2010 pe Bursa de pe Wall Street, fiind primul broker Forex care a lansat o oferta publica initiala, pretul de vanzare pentru o actiune fiind de 14 dolari. Profitul FXCM a crescut cu 16%, pana la 79,4 milioane de dolari, in primele noua luni ale lui 2010, in timp ce venitul platformei de trading online americane a crescut, in primele trei trimestre din 2010, cu 6,5%, fata de aceeasi perioada a anului anterior, pana la 264 milioane de dolari. Capitalizarea de piata a FXCM, la sfarsitul lui martie 2015, era de 55,7 milioane de dolari.

Listarea in 2013 la Bursa din Londra i-a adus altei companii de trading online, Plus500, infiintata in 2008, o crestere a valorii actiunilor pana la o capitalizare de piata situata la cel mai mare nivel, in aprilie 2015, de 1,3 miliarde de dolari, dupa ce in 2013 avea o capitalizare de piata de 200 milioane de dolari. Astfel, FXCM si Plus500 ating impreuna o valoare de peste 1,4 miliarde de dolari.
Cand vorbesc despre impactul marketingului online, oameni din industrie fac referire destul de mult la mobile marketing, inclusiv pe aplicatii de marketing, WhatsApp si email marketing pe mobil, unde statistica arata ca in jur de 60%-70% din oameni isi deschid mesajele pe telefonul mobil.

Oricum, marketingul online inseamna mai mult decat publicitate pe internet, iar de asta s-au convins cel mai bine companiile de trading online ale caror date financiare au crescut neasteptat, pe masura ce uneltele online s-au diversificat si se diversifica.

Mai este o latura frumoasa la marketingul online, aceea ca nu necesita un buget urias pentru a duce pe culmi un business. Din nou, companiile de trading online stiu foarte bine asta, numai daca ne gandim la potentialul de crestere al numarului de clienti, si totul la un cost de retentie al utilizatorului mult mai redus decat prin mijloacele de promovare traditionale.