“Trendul de globalizare a fost mult accentuat. Clientii au fost tentati ca prin organizarea de pitchuri sa reduca pretul chiar la limite nesustenabile, dar acum observ ca trendul se schimba. Si ma bucur ca ceva ce am zis in urma cu cativa ani- ca un client sa castiga prin preturi si se mentine prin servicii- se si intampla.

Zenith Romania are in jur de 40-50 de clienti, iar printer cei mai mari anul trecut au fost Carrefour, Reckitt Benckiser, L’Oreal, Nestle, Molson Coors (producatorul Bergenbier) si ING Group in special datorita rebrandingului ING Asigurari in NN. Ea a adaugat ca agentia a intrat in 2016 fara sa piarda clienti.

Ei se promoveaza cel mai mult

Industriile cu cele mai mari bugete de comunicare in ultimi ani au fost cele de retail, farma, telecomunicatii si FMCG.

“Raman in top retailul, inclusiv cu brandurile de comert electronic care vor deveni advertiseri puternici. Farma este, de asemenea, o categorie foarte importanta. Telecomul a fost si ramane foarte mare, cei trei advertiseri din acest domeniu sunt in constant in top. Cei din FMCG (n.red. industria bunurilor de larg consum) raman in continuare puternici opentru ca au branduri numeroase si intra in foarte multe categorii”, explica sefa Zenith Romania.

Crestere de 6-7% anul acesta

Ea adauga ca investitiile in publicitate au fost anul trecut de circa 320 de milioane de euro, iar anul acesta va creste cu circa 6-7%.

Citeste si:

“Singurul lucru pe care putem sa-l facem este sa incercam sa crestem aceasta piata. Ceva specific pentru acest an este ca observam o agresivitate si tatonare pe zona de buying. Cred ca acum avem un echilibru relativ fragil intre cerere si oferta si ma refer atat la piata de digital cat si la piata de televiziune care este dominanta in Romania. In momentul in care cererea e mai mare decat oferta, se pune problema unei inflatii, iar managementul inflatiei este o provocare majora pentru agentii. Noi suntem destul de dependenti de ultimul trimestru al anului trecut. Daca ultimul trimestru este bun, atunci si inceputul de an va fi bun. Efectele s-au simtit in trimestrul patru al anului trecut pentru ca a fost un trimestru atat de bun, incat statiile nu au putut sa raspunda la cererea pe care noi si clientii am avut-o. Statiile TV au un numar de minute pe care-l pun la dispozitie si nu poti sa le depasesti pentru ca sunt stabilite de CNA. Ce se intampla? Nu se difuzeaza campaniile“, afirma Maria Tudor.

Ea adauga ca acest lucru se intampla pentru ca, deocamdata, nu exista mecanisme de schimbare automata a cererii si pretului pentru a anunge la echilibru.

Cum sa te bucuri de un astfel de lucru?

Unul dintre cele mai mari pericole pentru piata locala de media in acest an este posibile interzicere a reclamelor la medicamente. In decembrie senatorii au votat legea care interzice reclamele audio-video la medicamente, insa la inceputul lui ianuarie presedintele Klaus Iohannis a retrimis legea in Parlament.

"Nici nu vreau sa ma gandesc cum ar fi sa se intample asa ceva, ar fi foarte abuziv. Sa presupunem, prin absurd, ca s-ar intampla asa ceva...atunci ar avea loc doua lucruri: unul rau si unul bun. Cel rau este ca jucatori din piata farma nu ar mai putea comunica, iar piata de media din Romania ar scadea si am ajunge iar acolo unde am fost in urma cu 2-3 ani sau chiar mai mult. Ceea ce este o veste foarte proasta pentru ca este exact ceea ce nu avem nevoie. Insa, in acest context de dezachilibru intre cerere si oferta, s-ar elibera spatiu. Dar cum sa te bucuri de un astfel de lucru?", spune Maria Tudor.