Anul 2008 va fi anul 1998 pentru piata media romaneasca”, crede consultantul media Iulian Comanescu. Banii varsati de mogulii media pentru sustinerea diferitelor proiecte cu audiente mici au dus la formarea unui tablou artificial in mass-media romaneasca, sustine specialistul, adaugand ca numarul mare de titluri si posturi TV, cuplat cu audientele mici ale celor mai multe dintre ele formeaza un peisaj media variat si pauper, asemanator cu lupta de supravietuire pe care publisherii autohtoni o dadeau in urma cu 10-12 ani, inainte de venirea grupurilor straine.

“A fost amanata cu alte cuvinte clarificarea de pe diferite segmente de piata, pe care multi o prevedeau cand s-a vazut ca PSD a pierdut meciul si finantarile guvernamentale pentru ziare cu tiraj mic, prietenoase cu puterea se vor opri”, a adaugat consultantul. Alaturi de peisajul media variat si pauper, pasul inapoi va fi provocat, in 2008, si de abaterile de la etica jurnalistica, violenta discursului, proasta calitate a textului si polarizarea politica.

Mult asteptata limpezire a pietei se va produce, totusi, in 2008, prin intermediul consolidarilor si al falimentelor, crede Dragos Stanca, Director General Publishing, Print si Online, in cadrul Grupului Realitatea-Catavencu. “Cred ca va fi un an al consolidarilor in «media traditionala» si al boom-ului zonei new media. Cred ca se vor produce miscari interesante care vor consta fie in achizitii, fie in falimente”.

Nisare si digitalizare”, rezuma Catalin Tolontan, redactor-sef Gazeta Sporturilor, directia de dezvoltare a pietei in 2008. Atunci cand vine vorba de fiecare media luata in parte, specialistii cad de acord: televiziunea isi va creste veniturile prin ridicarea preturilor pentru difuzarea de publicitate, in timp ce ratingurile vor continua sa scada. Se vor dezvolta statiile de nisa, care vor fura din GRP-urile televiziunilor mari, “ceea ce inseamna ca se muta dintr-un buzunar intr-altul al marilor owneri” , explica Iulian Comanescu. Piata presei scrise se va stabiliza, iar o parte dintre cotidienele cu vanzari de mai putin de 30.000 de exemplare vor disparea. Revistele glossy se vor inmulti, cateva dintre titlurile noi fiind deja anuntate. Zona radio va fi dominata de tranzactii strategice, in timp ce Internetul va continua sa creasca: “advertising – peste 200% consum la Internet”, crede Costi Mocanu, director general Pro TV SA.

Citeste si:

Piata media va creste anul acesta cu 15 pana la 30%, estimeaza specialistii si managerii industriei. 2008 se va remarca prin tranzactii mai multe si de calibru mai mare decat cele care au avut loc in ultimii ani. Daca RTL va cumpara, intr-adevar cele 10 procente din televiziunile Antena 1, Antena 2 si Euforia, exista posibilitatea vanzarii inca unei transe in urmatoarele luni. De asemenea, cele trei televiziuni ale lui Dan Voiculescu s-ar putea lista la bursa.

“ Mai putin cunoscut e faptul ca Adrian Sarbu a inceput sa vanda si din radiouri si print, iar aceasta miscare va continua in anii urmatori. Am, in plus, informatii cu privire la intentiile de vanzare a unui cotidian de top 3, dar prefer sa nu spun despre ce e vorba inainte de a verifica”, a precizat Comanescu.

Salariile jurnalistilor vor creste mai putin anul acesta, undeva intre 10-15%, sustin managerii de presa. “Anul 2007 a fost, din acest punct de vedere, un an prost pentru angajatori si bun pentru jurnalisti. In continuare, problema taxelor eferente salariilor impiedica angajatorii sa ofere pachetele pe care si le-ar dori (atat angajatorii, cat si angajatii)”, a spus Dragos Stanca.

Atunci cand vine vorba de dorintele de Anul Nou, acestea nu difera mult intre oamenii de media: “Maimulte institutii media pe profit” – Catalin Tolontan; “Mi-as dori coerenta, inteligenta, bani cheltuiti cu cap, mai multa unitate si un mediu concurential civilizat. De asemenea, mi-as dori sa avem solutii independente si obiective de masurare si alocare a bugetelor pe online si lamurirea situatiei sistemului de distributie” – Dragos Stanca; “Sa creasca si mai mult consumul de publicitate. Sa creasca market share-ul statiilor tv din portofoliul ProTV SA” – Costi Mocanu; “Sper in primul rand ca managerii cu calitati din generatia noua sa inceapa sa se aleaga de impostori. Sper ca acestia sa faca ceea ce face Dragos Stanca la Realitatea-Catavencu, azi: sa convinga ownerii sa investeasca in idei si in calitate. Altfel, vom ramane in cercul vicios in care si presa, si televiziunile, dar si jurnalistii care le fac vor primi din ce in ce mai multi bani pentru produse si productii din ce in ce mai slabe” – Iulian Comanescu.