Anul 2007 a dat ocazia PR-ului romanesc sa se dezvolte in mai multe directii. Piata s-a largit prin intrarea catorva multinationale cu conturi substantiale, cum ar fi Starbucks, GE Money sau Google. A fost, de asemenea, anul in care fondurile de pensii private si-au facut aparitia pe piata si s-au luptat pentru cote cat mai mari. Pe langa imbogatirea portofoliilor, agentiile au avut ocazia sa isi diversifice si paleta de servicii.

“Am remarcat o crestere a diversificarii solicitarilor. Desi acestea continua sa fie cu preponderenta axate in zona media relations si evenimente, este mai vizibila necesitatea integrarii activitatilor de comunicare, sunt mai multe companii care abordeaza specializat comunicarea interna, pregatirea pentru situatii de urgenta si care pozitioneaza demersul de comunicare ca fiind o functie a managementului. O evolutie importanta, desi de dimensiuni inca mici”, ne-a declarat Crenguta Rosu, Managing Partner DC Communication.

Un sector care a cunoscut o crestere puternica anul trecut a fost cel al responsabilitatii sociale. “In privinta CSR-ului ne-am bucurat sa vedem ca, pentru marile companii, gesturile izolate de mecenat se transforma in programe de dezvoltare durabila, in investitii serioase pentru comunitatile locale. Anul acesta doi dintre clientii nostri au facut, impreuna, investitii de peste 1,5 milioane de euro in programe pentru comunitatile in care activeaza”, a spus Sorana Savu, Senior Partner Premium Communication.

Un alt aspect relevant pentru PR-istii romani a fost cresterea expunerii pe plan international, crede Ioana Manoiu, Managing Partner GMP PR: “Numele agentiilor noastre s-au auzit la Sabre, la IPRA Awards, la European Excellence Awards”. Despre PR-ul romanesc s-a vorbit mult si pe plan intern, 2007 fiind “anul conferintelor de PR si comunicare; aproape in fiecare luna a avut loc un astfel de eveniment”, crede Gabriela Lungu, Managing Partenr The Practice.

Din pacate, anul trecut nu a fost lipsit nici de crize ale industriei. Acestea ar putea fi impartite in crizele de imagine – cazul companiilor Ernst&Young si Danone – si lipsa de specialisti, care se prelungeste de cativa ani incoace.

Anul 2008 ii va permite pietei sa continue procesul de consolidare, in tandem cu cresterea economica generala, maturizarea proceselor de comunicare si cresterea competitivitatii in diferite industrii.

Citeste si:

“Observand evolutiile pietelor mature am putea spune ca, desi pe piata locala s-au ars multe etape, mai sunt inca destule ajustari necesare. Poate ca anul 2008 va insemna atingerea unei mase critice din perspectiva perceptiei fata de rolul activitatii de PR si comunicare, o pozitionare mai corecta a profesiei si ca atare trecerea pe o treapta superioara, la nivelul intregii piete”, a spus Crenguta Rosu.

“In ce priveste jucatorii din piata, ma astept ca din 2008 sa auzim de tot mai multe retele internationale prezente in Romania, fie prin achizitia unor companii locale puternice, fie prin afilieri sau parteneriate strategice cu aceste agentii. La nivel de servicii, nu intrevad schimbari majore inca. La nivel de canale de comunicare insa, online-ul va capata din ce in ce mai multa importanta”, crede Gabriela Lungu.

“Cred ca se vor face din ce in ce mai multe campanii integrate. Sub coordonarea PR-ului, vor fi implicate toate competentele comunicarii: Advertising, BTL, direct marketing. Nu va fi suficient sa folosesti doar tactici de PR pentru a rezolva o problema, ci trebuie sa comunici cu publicul tau, la 360 de grade, prin toate mijloacele si in toate felurile”, a spus Ioana Manoiu.

Veniturile agentiilor vor creste, la randul lor. Astfel, The Practice anunta o crestere de aproximativ 30%, asemanatoare cu cea estimata de GMP PR, in timp ce DC Communication nu va depasi 10-15%.

Pentru 2008, principalele dorinte ale PR-istilor vizeaza schimbarea mentalitatilor. “Mi-as dori ce-mi doresc de multa vreme: o schimbare de atitudine fata de profesie. As vrea ca PR-ul sa nu mai fie la moda, nici pentru clienti nici pentru absolventii de facultate. As vrea sa fie un domeniu la care apelezi pentru ca ai incredere in efectele lui, as vrea sa fie o profesie pe care sa o respecti” – Sorana Savu ; “Sa se schimbe mentalitatea conform careia PR-ul inseamna doar relatia cu presa. Sa avem o perspectiva mai ampla atat in privinta publicurilor carora ne adresam cat si a tacticilor si a canalelor de comunicare” – Ioana Manoiu.

“De la 2008 imi doresc mai mult continut, mai buna intelegere a rolului activitatii de comunicare, utilizarea demersurilor strategice, planificarea si integrarea tuturor fluxurilor de comunicare” – Crenguta Rosu; “Mi-ar placea ca noul an sa ne aduca tuturor mai multi specialisti in PR care sa mai atenueze criza de personal din domeniul nostru... Nu cred sa se intample totusi... Specialistii nu apar peste noapte, nici macar peste cea de An Nou” – Gabriela Lungu.