Exista cazuri in care fotografia publicitara poate salva un concept mai putin reusit si cazuri in care fotografia este eclipsata de ideea creativului. Asta nu inseamna insa ca aceasta din urma este lipsita de valoare estetica. Mai multe despre meseria de productie vizuala in interviul de mai jos, acordat Jurnalului National de Dragos Traistaru, actionar al agentiei Carioca.

Jurnalul National: Cine este Carioca, cand a luat fiinta si de ce Carioca?

Dragos Traistaru: Carioca este o firma infiintata de 4 actionari. Andrei Stoleru, Dragos Coman si Dragos Traistaru, absolventi ai Facultatii de Arte Plastice, care au o experienta de 8 ani pe piata publicitara, timp in care au lucrat ca senior art directori in agentii internationale. Mircea Dicu, absolvent al Academiei de Studii Economice, are o experienta de 5 ani in domeniul vanzarilor. Carioca ofera servicii integrate de productie vizuala, acoperind toate etapele aferente unei realizari de vizual: de la pregatirea si gestionarea intregului demers logistic de productie, supervizarea si realizarea sedintei foto, pana la prelucrarea propriu-zisa a vizualului, fie el foto sau ilustratie. Carioca a luat fiinta acum 3 luni, dar bazele ei au fost puse in decursul a 4 ani. De ce Carioca? – un nume simplu, sincer, fara multa filozofie in spate.

Pe langa faptul ca realizati partea de casting si fotografiile, sunteti si oameni de executie. S-a intamplat vreodata sa vi se propuna sa va ocupati si de partea de creatie?

Carioca se ocupa de realizarea unui vizual, de la productie, executie pana la postproductie. Nu face layout-uri sau creatie la nivel de concept. La realizarea unui vizual, Carioca se implica la nivel de tratare plastica, stil, viziune sau compozitie.

Ati realizat layout-ul pentru Jacobs, de Valentine’s Day. Care au fost reactiile clientului? A fost multumit de lucrare?

Noi la fiecare proiect prezentam un treatment agentiei si clientului, ca lucrurile sa fie clare si sa pastram viziunea agreata pana la finalizarea vizualului. Asa s-a intamplat si in cazul de fata. Totul a decurs conform planului.

Pentru aceasta executie ati avut la dispozitie o singura luna. A influentat acest lucru calitatea lucrarii?

Calendarul l-am stabilit impreuna. A fost cum trebuie pentru toate partile, fara sa afecteze intr-un fel calitatea vizualului sau timing-ul (strategia) clientului.

Credeti ca fotografia publicitara poate compromite cariera unui fotograf, avand in vedere ca ideea este de obicei a art directorului si acesta nu ii prea permite celui dintai sa-si manifeste libertatea de creatie? Ce parere aveti?

Credem ca e gresit pusa problema. Fiecare are o fisa a postului, se completeaza reciproc si in nici un caz nu se concureaza. Important e ca produsul finit sa exprime strategia si conceptul de la care s-a pornit. De exemplu Erwin Olaf are multe fotografii pentru campanii celebre ale unor branduri la fel de celebre: Nokia, Heineken, Diesel, lucrari care sunt mai putin lucrari de autor… dar asta nu inseamna ca sunt lipsite de valoare estetica. Dar tot Erwin Olaf semneaza si ultima campanie Lavazza, campanie inspirata de o serie de lucrari personale, vizualuri la fel de valoroase estetic. Se poate si asa, si asa…

Pe langa domeniul publicitatii v-ati intersectat si cu alte domenii?

Ne intereseaza tot ce tine de vizual. De la un ac pana la o pluta de pescuit intr-o balta.

Ce-si propune Carioca pe viitor?

Carioca isi propune sa devina lider de piata in tot ceea ce inseamna producerea de vizual (productie, postproductie, foto, ilustratie), oferind calitate si solutii la toate problemele pe care le ridica producerea de vizual.