In domeniul telefoniei mobile au fost consemnate mai multe procese de rebranding
Dialog este acum Orange, iar Telefonica este Zapp. Connex va deveni Vodafone, iar Cosmorom mai are de asteptat.

Procesul de rebranding nu mai reprezinta o necunoscuta pentru piata romaneasca de telefonie mobila. Toti operatorii existenti vor avea peste circa un an un alt nume fata de cel cu care s-au lansat initial. Fiecare a avut motivul lui. Motivul comun a fost schimbarea proprietarului, lucru ce a generat o multitudine de schimbari.

De la Telefonica la Zapp

Cel mai vechi operator de telefonie este Zapp. Brandul este nou, de la sfarsitul lui 2001, dar societatea este mai veche. In 1993, apar primele unde hertziene purtatoare de semnal telefonic. Este vorba despre operatorul Telefonica Romania, puiul Telefonica Espana. Pana la aparitia celor doi competitori cu standard GSM, Telefonica a detinut monopolul. Nu a reusit sa domine piata in adevaratul sens al cuvantului. Impactul cu concurenta in anul 1997 a fost practic fatal. In 1998, Telefonica Espana renunta la ideea de a le da romanilor telefonie mobila si vinde compania. Noul nume a fost si cel al societatii: Telemobil. Aceasta titulatura nu a fost pastrata mult.

Un an mai tarziu, in vara lui 1999, Telemobil devine SunTel. A fost o schimbare de logo, de nume a retelei. Modificarea a adus o campanie incisiva si oferte pentru clinetii suparati pe GSM si interesati de NMT. Fara prea mare succes insa... Pe 7 decembrie 2001, SunTel avanseaza o treapta tehnologica, de la NMT la CDMA. Aceasta schimbare aduce si un nou nume: Zapp. Sub acest nume are loc o evolutie mai mult decat imbucuratoare pentru compania Telemobil. Cifra clientilor atinge cote de neinchipuit pe vremea Telefonica. In 26 octombrie 2004, Zapp lanseaza la apa un provider de internet mobil, numit Zapp 2, cu propriul sau logo.

Opt ani de Connex

In 15 aprilie 1997, pe piata apare al doilea operator de telefonie mobila si primul concurent al Telefonica. Connex era si pionierul GSM in Romania. In ultimii opt ani, Connex a avut cateva schimbari de imagine a logoului. Numele a ramas insa acelasi. La fel si culoarea verde. Pentru anul acesta este asteptata schimbarea numelui in Vodafone. Aceasta situatie este cauzata de vanzarea pachetului majoritar de acaiuni de catre TIW catre Vodafone din Marea Britanie. Schimbarea va avea loc in acest an. In aceasta situatie, peste un an vom vorbi despre Vodafone Romania.

Oferta de PrePay a Connex a suferit ceva moficari. Prima cartela era "Connex Go!". A doua lansata pe piata a fost "Kamarad", in prezent retrasa din oferta. Acum, Connex ofera pentru segmentul prepay o cartela intitulata "Cartela Connex". Orice novice in ale telefoniei va sti ca acest produs este o... cartela Connex.

Dialog devine portocaliu

Al doilea operator GSM a aparut in iunie 1997 sub numele de Dialog. Competitor al Connex, Dialog a suferit o modificare de nume in 5 aprilie 2002, dupa schimbarea proprietarului. Concernul franco-britanic Orange a pus piciorul in Romania si si-a impus logo-ul sau. Astfel, utilizatorii Dialog au devenit "portocalii", mia bine zis Orange. La fel si in cadrul ofertei PrePay. Initial, cartela se numea "Alo". Unele pachete promotionale s-au vandut sub numele de "Alo, da!". In prezent, Orange ofera clientilor sai cartela "Orange Prepay". Aceeasi situatie ca la concurenta: numele gamei de produse este si numele produsului propriu-zis.

Deocamdata, tot Cosmorom

Ultimul venit pe piata este Cosmorom. Operatorul a aparut in aprilie 2000 si de atunci ocupa coada clasamentului. A avut o perioada de "glorie", in care a fost deasupra lui SunTel. In ultimii ani, proprietarul Romtelecom punea in discutie inchiderea Cosmorom. Luna trecuta a avut loc o schimbare de stapan. Romtelecom mai detine doar 30%, iar pachetul majoritar este in posesia CosmOTE. Practic, proprietarul este acelasi, deoarece, majoritatea actiunilor de la Romtelecom erau detinute de OTE. Acelasi OTE care detine CosmOTE... Printre prioritatile "noului" proprietar se numara (in afara de investitii si promotii) si schimbarea numelui. Oricum, Cosmorom este o "romanizare" a numelui "CosmOTE". Ramane de vazut la ce solutie va ajunge noul consiliu de administratie.

Verdele devine rosu

Tranzactia Connex-Vodafone s-a finalizat mai devreme decat se astepta. Dupa ce Telecom International Wireless din Canada a vandut cei doi operatori europeni de telefonie mobila GSM, mediul de afaceri din Romania se astepta ca detaliile vanzarii sa fie gata prin luna septembrie. Este vorba despre operatorul ceh Oskar Mobile si de binecunoscutul Connex. In urma tranzactiei, Vodafone va detine 100% din Oskar si 99,1% din societatea Mobifon SA, detinatoarea marcii Connex. Cei doi operatori sunt de acum cei mai noi membri ai grupului Vodafone. Primele avantaje ale trazactiei, care se pot simti la nivelul consumatorului sunt initierea acordului de roaming 3G cu Vodafone Grecia si posibilitatea de roaming 3G si in Marea Britanie, prin intermediul retelei-mama.

Dincolo de aceste aspecte imediate, clientii Connex asteapta cu nerabdare sa se transforme din "verzi" in "rosii" (culoarea marcii Vodafone). Potrivit lui Paul Donovan, CEO la Departamentul Other Vodafone Subsidiaries de la comania-mama, schimbarea implica si largirea gamei de servicii existente, imbunatatirea celor existente precum si extinderea retelei. Toate aceste elemente vor purta amprenta experientei si calitatii pe care o confera Vodafone. Tocmai din acest motiv, schimbarea nu se refera numai la modificarea logoului, a facturii si a magazinelor de desfacere.

Un prim serviciu mentionat de Paul Donovan este Vodafone Passport. Acesta va fi introdus in Romania prin Connex. Serviciul presupune posibilitatea de a initia apeluri in conditii de roaming la aceleasi tarife precum cele din tara si de a primi cel putin 30 de apeluri gratuit. Programul Passport a fost de curand lansat si are ca efect imediat scaderea semnificativa a tarifelor de utilizare a unei retele straine.

Clientii Connex mai au putin de asteptat pana vor avea logoul de Vodafone inscris pe telefoane. Primul impediment este reprezentat de asteptarea sentintei in procesul de drept asupra marcii intitulate "Vodafone" pentru Romania. Oficialii Connex - Vodafone sunt increzatori intr-o solutie favorabila in acest diferend. Urmatoarea audiere va avea loc pe 30 iunie. Integrarea brandului Connex in brandul Vodafone va fi un proces de cateva luni, potrivit sefului de la Connex, Ted Lattimore. De altfel, o perioada de timp cele doua logouri vor fi active simultan. In orice caz, transformarea presupune o campanie de informare.

Paul Donovan nu a dezvaluit business-planul Vodafone pentru viitorul apropiat in ceea ce priveste Connex. A precizat in schimb ca "exista cu siguranta un plan pentru Romania, care presupune consolidarea pozitiei pe piata precum si o serie de investitii in servicii si in calitate".

In ciuda schimbarii de proprietar, inaltele fete de la Connex pot sta linistite o perioada. "Vodafone a cumparat Connex; marca si oamenii", a mentionat Ted Lattimore. Acest fapt presupune ca, un timp, actuala conducere nu va fi schimbata.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Media & Pub »


Setari Cookie-uri