In sprijinul afirmatiilor de mai sus stau rezultatele unui sondaj realizat de compania Daedalus Consulting, sondaj prin care s-a urmarit frecventa, motivatiile si situatiile de consum, marca preferata, precum si imaginea anumitor categorii de dulciuri in randul publicului larg. Studiul a fost realizat in luna aprilie 2005, pe un esantion de 764 de persoane, reprezentativ pentru populatia din mediul urban, cu varsta intre 18 si 65 de ani.

Rezultatele releva faptul ca, in ultimele patru saptamani premergatoare studiului, 73% din oraseni au consumat dulciuri, categorie in care au fost incluse tabletele, bomboanele si batoanele de ciocolata, napolitanele preambalate, batoanele de cereale, prajiturile impachetate si deserturile lactate. In medie, frecventa de consum pentru fiecare tip de produse luate in considerare este de doua-trei ori pe saptamana. Deserturile pe baza de lapte inregistreaza o frecventa sporita, de 2,6 ori pe saptamana, in timp ce prajiturile preambalate se consuma cel mai rar, de 1,7 ori pe saptamana. Cei mai mari amatori de dulciuri sunt tinerii intre 18 si 24 de ani, in special in ceea ce priveste produsele din ciocolata. Pe de alta parte, gradul cel mai scazut de consum se constata in randul persoanelor cu varsta intre 55 si 65 de ani.

Spre deosebire de barbati, femeile manifesta o inclinatie mai mare catre aceasta categorie, frecventa de consum fiind mai mare in cazul lor. Exceptie fac bomboanele de ciocolata si napolitanele, categorii in cazul carora nu se inregistreaza deosebiri intre femei si barbati. De asemenea, consumul de dulciuri nu pare a fi influentat de nivelul veniturilor.

Tabletele de ciocolata sunt percepute ca fiind dulciurile cele mai intens si atractiv promovate. Un alt aspect apreciat de consumatori in cazul acestor produse este varietatea mare de arome/umpluturi disponibile. In timp ce tabletele sunt considerate energizante si chiar un inlocuitor al cafelei, bomboanele de ciocolata sunt asociate mai degraba cu ocaziile de consum festive si foarte potrivite pentru a fi facute cadou sau a pentru a servi musafirii.
Deserturile lactate budinci gata preparate, creme pe baza de lapte sau iaurt, batoane cu branza etc. - sunt vazute ca produse proaspete, care potolesc foamea. Sunt consumate la micul dejun, ca gustari intre mese sau dupa masa.

Napolitanele preambalate sunt asociate in cea mai mare masura cu consumul la plaja, pe strada, in excursie sau la picnic, la serviciu sau acasa, in fata televizorului.

Principala caracteristica a batoanelor de cereale, in opinia respondentilor, este aceea ca potolesc foamea, dar sunt consumate si atunci cand se doreste refacerea nivelului de energie. Piata dulciurilor s-a dezvoltat si diversificat foarte mult in ultimii ani, dar exista in continuare multe oportunitati de dezvoltare, in special in cadrul categoriilor noi, care au inceput sa fie comunicate de curand consumatorilor, afirma Anca Zamfirescu, Marketing & Client Service Manager la Daedalus Consulting.
Indicii cu privire la gradul de dezvoltare a diferitelor categorii de dulciuri ne pot oferi o imagine asupra preferintelor exprimate cu privire la marci. In cazul deserturilor lactate, de exemplu, marcile sunt foarte putin cunoscute si chiar si Danette a fost retinuta mai degraba cu numele producatorului. Ceva similar se intampla si cu batoanele de cereale, unde un numar semnificativ de consumatori afirma ca Nestl este marca pe care o prefera. Exista, de asemenea, confuzii si in cazul prajiturilor impachetate, unde Madlene se considera a fi o marca, sesizeaza Anca Zamfirescu.

Ca marime a pietei de dulciuri, cele mai dezvoltate segmente sunt cele reprezentate de tabletele de ciocolata, napolitanele si bomboanele de ciocolata. Aceste categorii, in special primele doua, au beneficiat atat de comunicare, cat si de o traditie mai indelungata pe piata decat in cazul altor segmente. La polul opus se situeaza batoanele de cereale, categorie promovata doar de Nestl, deserturile lactate, promovate doar de Danone si prajiturile preambalate, a caror promovare a fost foarte redusa.

Care din urmatoarele afirmatii se potrivesc unei anumite categorii de produse din ciocolata? (%)

Afirmatia Batoane Tablete Bomboane
Potolesc foamea 31,5 20,0 12,3
Au gust bun 73,6 42,0 51,4
Se gasesc peste tot 79,7 54,3 53,1
Sunt energizante 62,3 36,0 31,5
Au promotii atractive 51,7 21,2 20,6
Sunt promovate intens 60,0 23,2 25,4
Sunt disponibile intr-o varietate mare de arome 66,9 28,6 40,5
Sunt disponibile intr-o varietate mare de ambalaje 58,9 29,5 40,0
Sunt un desert comod 60,7 41,1 43,4


Produse consumate in ultimele patru saptamani

Tablete de ciocolata 53,6%
Napolitane impachetate 40,8%
Bomboane de ciocolata 36,7%
Batoane de ciocolata 24,8%
Deserturi lactate 20,6%
Prajituri impachetate 18,6%
Batoane de cereale 11,1%

Baza: 764 respondenti, raspuns multiplu

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Media & Pub »


Setari Cookie-uri