Cea mai mare parte a romanilor isi petrec timpul liber la televizor. O statistica facuta la inceputul anului de ISRA Center Marketing Research arata ca 91 la suta din o mie de intervievati isi petrec timpul liber cu telecomanda in mana, iar pentru 65 la suta asta este principala modalitate de distractie; cate 60 la suta merg in vizita, asculta muzica, citesc, merg in parc, iar mai putin de 40 la suta merg si la iarba verde, la un gratar. Toate, distractii care nu costa mult. Dar pretul nu e singurul motiv pentru lipsa de imaginatie in petrecerea timpului liber. Nici mari posibilitati de distractie nu sunt. Bucurestiul are cateva stranduri, cateva terenuri de sport, piscine care se numara pe degetele de la o mana si un singur patinoar.

Clientul trebuie sa se simta rasfatat

Dupa efervescenta deschiderii de restaurante si terase, acum piata e saturata pe acest segment, apreciaza Tevfik Eren Elmas, managerul complexului Play Planet din Plaza Romania. Oamenii sunt in cautare de noutati. Conceptia de mall permite, alaturi de shopping, si inglobarea unui complex de petrecere a timpului liber, care altfel - independent -, n-ar putea supravietui, considera managerul turc. Oamenii n-ar intra. In mall vin zilnic circa 10.000-15.000 de persoane, iar aproape o mie ajung si in zona de distractii - la biliard si la bowling. Gama distractiilor se va diversifica nu peste mult timp - la inceputul lui septembrie vor fi inaugurate un patinoar de circa 300.000-400.000 de metri patrati si un nou complex de joaca pentru copii. Calitatea serviciilor de petrecere a timpului liber e foarte scazuta in Romania, apreciaza Tevfik. "In Romania se ofera un serviciu, asta e, asta-i pretul, daca nu-ti convine poti sa pleci. Or, clientul scoate bani din buzunar si trebuie sa se simta rasfatat". Aici apare una dintre problemele cele mai dificile cu care se confrunta managerii complexurilor de distractii: personalul, care nu duce lipsa de diplome, ci de o atitudine potrivita. Aceeasi opinie o are si Dragos Lupescu, managerul unui miniteren de fotbal, care a investit pana acum cateva zeci de mii de euro - locatia si personalul sunt elemente-cheie pentru reusita unei afaceri de timp liber. In plus, ca sa minimizezi riscul, trebuie sa stii foarte bine cui te adresezi. Lucru dificil la noi, deoarece, considera Tevfik, societatea romaneasca e foarte amestecata si nu sunt inca conturate clar paturile sociale. Deschiderea unei asemenea afaceri presupune un risc ridicat, nu stii bine cine o sa vina si cand se amortizeaza. Se adauga si concurenta neloiala, instabilitatea legislativa, dar deja astea sunt probleme comune tuturor intreprinzatorilor.

Timpul liber, dupa vreme

Vremea aduce si ea un risc suplimentar in afacere. Dan Tone, patronul SC Laur Serv Com, concesionarul unui strand de cartier din Capitala, spune ca de-abia de curand strandul a devenit profitabil. Anul acesta a investit 500.000 de euro in amenajarea strandului, care ar urma sa fie amortizati in urmatorii cinci ani. Cand e cald, capacitatea e ocupata suta la suta, daca ploua, afacerea sta. In plus, locatia - intre blocuri, cu vecini care nu pot fi deranjati noaptea - face dificila prelungirea programului, desi clientii fideli ai strandului ar fi dorit-o. Cei care isi doresc senzatii noi pot incerca scufundarile. Ramiro Angelescu, managerul Scubadiver.ro Center, a inceput aceasta afacere de toamna trecuta. In februarie, afacerea a inceput sa creasca, iar acum e in plin avant. Se fac intai cursuri de scufundare in bazin, in Bucuresti, apoi are loc botezul marii. Cu 200 de euro si o sanatate de fier poti obtine un certificat de vizitator pentru lumea adancurilor. Pentru un echipament complet, dai pana la 800 de euro. Firma are acum circa 30 de cursanti lunar, iar piata este inca la inceput. Conform specialistilor, aceasta are potentialul maxim de dezvoltare la circa 3 la suta din populatie. Sportul este agreat de cei cu venituri peste medie, multi dintre cei interesati fiind medicii stomatologi - spune, fara a fi gasit o explicatie pentru acest lucru, Angelescu.