Cu toate ca inglobeaza aproximativ 50% din populatia tarii, mediul rural este de cele mai multe ori ignorat de producatori, mai ales cind vine vorba de promovare. Motivul? In mare parte este legat de ineficienta alocarii unor sume de bani pentru astfel de metode de impulsionare a vinzarilor. „Aceasta populatie conteaza prea putin in planurile advertiserilor de azi, date fiind puterea de cumparare redusa si obiceiurile de consum arhaice“, este de parere Octavian Popescu, managing director in cadrul agentiei de publicitate Initiative.

Reclame prin posta

Printre putinele metode de promovare care si-au dovedit eficienta si in mediul rural sint metodele specifice marketingului direct. „Pina acum, mediul rural a fost «atacat» pe doua directii: actiunile promotionale si operatiunile de vinzare prin posta. Taranii nu sint neaparat niste jucatori, ci mai degraba ei ramin sensibili fata de oportunitatea de a nu rata o sansa care, mai mult sau mai putin, ii poate scapa de o saracie evidenta“, sustine Ioan Coaca, director in cadrul agentiei de marketing direct OPS. De asemenea, potrivit reprezentantului Initiative, la mediul rural se mai pot adapta reclamele din presa cotidiana, locala si cea centrala.

Ce se vinde la tara

Citeste si:

Cu toate ca se adreseaza mai degraba persoanelor din mediul rural decit celor din urban, potrivit datelor agentiilor de marketing direct, masinile agricole, semintele, ingrasamintele, produsele pesticide, chiar si creditul agricol sau de consum nu ocupa decit o pozitie marginala in rindul produselor la care se face reclama in aceste zone. In schimb, mult mai promovate au fost pina acum cartile si metodele de slabit, de infrumusetare sau de mentinere a sanatatii sau metode de invatare ori sfaturile practice. In ceea ce priveste promotiile, tigarile si cafeaua, acestea ocupa primul loc. „La acest capitol apare si o diferenta majora fata de promotiile de la oras: la tara aproape ca nu se bea bere“, explica reprezentantul OPS.

In general insa, printre produsele care isi fac loc si in campaniile publicitare special create pentru zonele rurale se numara cele industriale, indispensabile gospodariei, precum detergenti, articole de igiena personala, apa minerala.

De asemenea, pe alocuri se promoveaza si telefonia mobila ca fiind singura cale de a avea acces la servicii telefonice. „Atributul principal este indispensabilitatea, genul de produs cu cerere cit mai inelastica si un pret convenabil care sa nu incurajeze substitutia“, mai spune Popescu. •