Din primele zece marci din lume, opt sunt americane. Cel mai valoros „nume” ramane Coca-Cola, care face 67,525 miliarde de dolari, aproape cat PIB-ul Romaniei.

Cu greu s-ar putea gasi un cumparator si pentru Microsoft, imperiul lui Bill Gates. Chiar daca a pierdut putin teren in ultimul an, continua sa-si pastreze pozitia a doua, adjudecata si anul trecut. Numele companiei valoreaza 59,941 de miliarde de dolari, cu 2% mai putin decat in 2004.

Si numele IBM s-a mai „ieftinit” un pic. Daca anul trecut valora 53,791 miliarde de dolari, anul acesta valoreaza cu 415 milioane de dolari mai putin (adica 53,376 de miliarde de dolari).

Ocupantele locurilor 4 si 5, General Electric si Intel, au castigat si ele in ultimul an. Cine aspira sa ia in custodie numele Intel trebuie sa ia in calcul cheltuieli de 35,588 de miliarde de dolari, in timp ce GE costa 46,996 de miliarde de dolari.

Singura reprezentanta a Uniunii Europene in primii 10 este Nokia. Dupa ce a introdus pe piata celularele cu MP3, numele companiei este cotat la 26 de miliarde de dolari si a urcat in top doua pozitii, de pe 8 pe 6. Prin ascensiunea sa a surclasat celebrele marci indragite atat de copii, cat si de adulti, Disney si McDonald’s, marci cunoscute in orice colt al lumii.
In „coada” primelor zece clasate isi pastreaza pozitiile Toyota si Marlboro. Dupa ce masinile au inceput sa se vanda mai bine decat cele ale General Motors, Toyota a castigat rapid 10a, ajungand la un capital de imagine de 24,837 de miliarde de dolari. Interzicerea publicitatii la tigari in Uniunea Europeana a afectat valoarea marcii Marlboro, chiar daca aceasta se afla in topul preferintelor in Statele Unite.

Internetul intra in joc

Le vezi peste tot, la orice colt de strada, la televizor, in ziare si, mai nou, pe internet. Valoarea unei companii este in stransa legatura cu priceperea cu care-si promoveaza numele, astfel incat sa ajunga la cat mai multi consumatori. Firmele care si-au castigat locul in acest top au acordat de-a lungul vremii o deosebita atentie fiecarui detaliu al marcii: identitatea produsului se pastreaza si astazi in orice colt al lumii si la fiecare contact cu consumatorii.
Autorii acestor imagini sunt in permanenta cautare de noi modalitati prin care sa-si poata promova mesajele.

Citeste si:

In topul celor mai valoroase marci din lume lupta cot la cot companii cu vechime de zeci de ani, cum sunt Nivea si Audi, alaturi de firme care au reusit sa se impuna in doar cativa ani. Exemplul cel mai elocvent este Google, care a intrat anul acesta direct pe locul 38. Popularitatea a crescut si pentru Yahoo, precum si pentru site-urile de cumparaturi on-line, eBay sau Amazon.

Marii perdanti

Topul din acest an i-a surprins in cadere pe cativa dintre „monstrii” consacrati, cunoscuti in intreaga lume. Sony este pe primul loc in clasamentul „perdantilor”, numele sau valorand acum cu 2 miliarde de dolari mai putin decat in 2004. Chiar daca a fost pionier in lansarea walkman-ului, Sony a facut greseala si i-a lasat pe altii sa-i continue inovatiile. A intrat pe piata tarziu cu MP3, precum si cu aparatele video si audio digitale. Numele Volkswagen a pierdut si el din popularitate. In timp ce s-a axat pe promovarea produselor de lux cum sunt Touareg si limuzinele Phaeton, i-a neglijat pe acei cumparatori care asociau marca Vokswagen cu masinile accesibile si economice. Acelasi lucru s-a intamplat si in cazul marcii Levi’s. Preturile mari ii indeparteaza pe clienti, iar relansarea in competitie ar insemna comercializarea produselor mult mai ieftin.

Cum se calculeaza valoarea marcii

Studiul apartine companiei Interbrand, care monitorizeaza cele mai puternice marci prezente pe piata de mai bine de 30 de ani si a fost dat publicitatii luna trecuta, de revista „Businessweek”. Valoarea unei marci se calculeaza pe baza castigurilor pe care le-ar putea aduce detinatorului in viitor. Mai exact, cate persoane ar cumpara bautura Coca-Cola doar pentru numele ei.