Nevoia pentru noi modele de business a devenit evidenta, in situatia in care actualul context economic a afectat bugetele de publicitate si audientele deja fragmentate. Adaptarea la noile cerinte ale pietei reprezinta o masura imperativa fie ca vorbim despre presa scrisa, televiziune, radio sau Internet.
Online vs. Print. Dilema cititorului in 2009

In 2009, una din zece publicatii ar putea fi nevoita fie sa-si reduca tirajul sau chiar sa-l opreasca, optand in favoarea online-ului, fie sa dispara complet de pe piata, se arata in studiul Deloitte, Previziunile TMT pe 2009.

Dezvoltarea publicitatii online si scaderea treptata a numarului de cititori au afectat deja industria de print din America de Nord si Europa. Criza financiara, care a debutat in 2008, a amplificat scaderea volumelor si veniturilor obtinute din publicitate, respectiv declinul tirajelor publicatiilor.
Perspectivele pentru 2009 nu sunt deloc optimiste pentru presa scrisa. Potrivit unor analisti, publicitatea in cazul industriei de print va scadea cu 20% in acest an, in timp ce tirajul va fi redus cu pana la 10%. Astfel, industria presei scrise a optat in favoarea unei prezente online in incercarea de a balansa veniturile in scadere. Cu toate acestea, putine site-uri ale unor reviste sau ziare au reusit sa obtina profit.

In 2009, publisherii trebuie sa acceleze ritmul de restabilire a profitabilitatii. In timpul acestui proces de restructurare, acestia ar trebui sa tina cont in permanenta de faptul ca cititorii au nevoie de articole de calitate, mai ales in timpul acestor “turbulente economice”.

Acele titluri care au migrat spre online ca “masura de salvare”, dar care nu au reusit sa acopere pierderile din print, ar trebui sa-si regandeasca strategia. Publisherii ar trebui sa inteleaga faptul ca audientele presei scrise si a celei online difera. Varietatea cititorilor in online este cu mult mai mare decat cea inregistrata in presa scrisa, pornind de la cititori ocazionali, directionati catre respectiva publicatie printr-un motor de cautare si terminand cu cititori frecventi ai respectivului site, care aborb zilnic informatii si date cuprinse in arhiva.

Cu toate ca publisherii au favorizat atragerea de publicitate, in detrimentul dezvoltarii segmentului de abonamente, 2009 aduce o schimbare de optica. Lucrurile vor trebui sa se schimbe, intrucat actualul model de publicitate nu pare sa ofere rezultatele scontate.

De asemenea, prezenta online a unei publicatii ar putea fi redusa semnificativ pentru a atrage publicul catre produsul fizic. Ziarele din Japonia si-au limitat intotdeauna prezenta in mediul online, astfel incat titlurile au inregistrat scaderi moderate ale audientei si spatiilor publicitare, spre deosebire de publicatiile din America de Nord sau Europa. Cu toate acestea, analistii considera ca va exista o perioada de cativa ani pana cand oamenii vor fi pregatiti sa plateasca din nou pentru un continut pe care il primeau gratuit.

Televiziunea, “cu ochii” pe evolutia celorlalte medii de comunicare

Desi previziunile pentru piata TV in 2009 nu sunt tocmai imbucuratoare, anul care tocmai a inceput ar putea fi o perioada de “renastere” pentru micul ecran. Un sprijin in acest sens l-ar putea constitui numarul de ore petrecute in fata televizorului, vizibil mai mare datorita digitalizarii.

In a doua jumatate a anului trecut, numarul orelor de vizionare ale emisiunilor TV urma deja un trend ascendent in pietele dezvoltate, intrucat oamenii isi petreceau timpul liber acasa. In 2009, timpul alocat saptamanal productiilor TV ar putea creste cu 30 de minute pentru fiecare telespectator.

Sectorul TV ar trebui sa se asigure ca o reclama are un impact real asupra telespectatorului. De exemplu, aceasta industrie trebuie sa ofere o modalitate prin care poate fi urmarit un consumator care a vizionat o reclama si apoi a accesat un site pentru a achizitiona respectivul produs. In prezent, decizia de cumparare se reflecta la nivelul site-urilor accesate, ignorand contributia vitala a televiziunii in procesul de achizitionare.

Chiar daca nu pare la fel de afectata de criza financiara precum celelalte medii de comunicare, televiziunea este totusi deficitara la capitolul venituri din publicitate, spre deosebire de online, un spatiu care poate fi masurat mult mai usor.

Un alt segment care va raporta o crestere in 2009, atat in online cat si prin retelele de cablu, este user generated content (UGC). Site-urile specializate in user generated content ar putea difuza in 2009 si programe de televiziune, care atrag mai usor publicitate.

Companiile care gazduiesc UGC, in special videoclipuri sau fotografii cu rezolutie mare, ar trebui sa gaseasca o solutie pentru monetizarea ofertei lor. Astfel, acesti jucatori ar putea sa introduca o taxa pentru utilizatorii care vor sa-si prezinte continutul online. In 2009 utilizatorii care refuza sa plateasca aceasta taxa ar putea fi respinsi in favoarea profitului. Cei care isi vor dori cu adevarat sa-si afiseze continutul online sunt dispusi sa plateasca mai mult pentru servicii premium.

10.000 de radiouri online

Majoritatea mediilor de comunicare adopta formatul digital, spre deosebire de radio, care pare decis sa ramana analog. Dintr-un total de 44.000 de statii de radio existente la nivel global, cele mai multe emit in sistem analog.

Pe de alta parte, emisiunile radio au putut fi ascultate si online, inca de la inceputurile Internetului. Desi exista mai mult de 10.000 de posturi de radio online, oferta este nisata in comparatie cu cea a radiourilor traditionale.

In 2009, segmentul de radio online ar putea raporta o crestere de 20%, pe fondul unei audiente de 1,5 miliarde de utilizatori in intreaga lume, dintre care aproximativ doua treimi au acces broadband. In plus, oamenii care asculta emisiuni radio online de la locul de munca reprezinta o audienta in permanenta crestere.

Un format radio deosebit de popular, care ar putea fi exploatat anul acesta de catre jucatori, este talk-show-ul online. In plus, aceasta industrie ar putea pune la dispozitia utilizatorilor un ghid electronic sau un motor de recomandare pentru a descoperi oferta deosebit de vasta de radiouri online existente.

Aceasta forma de comunicare poate fi utila si advertiserilor, intrucat ofera posibilitatea de a monitoriza cu acuratete cand, ce si cum asculta utilizatorii continutul difuzat.

O noua amenintare pentru online: malvertising-ul

Brandurile si proprietarii de site-uri trebuie sa acorde atentie sporita unei amenintari din ce in ce mai prezente–malvertising-ul, care foloseste anunturi publicitare online, postate de obicei in publicatii importante, cu scopul de a distribui aplicatii software periculoase.

In 2009, malvertising-ul ar putea afecta sute de site-uri cunoscute, infectand calculatoarele a milioane de utilizatori.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Media & Pub »


Setari Cookie-uri