Bunurile de larg consum si electrocasnicele conduc in topul investitiilor in publicitate.

Saptamana trecuta scriam in "Banii Nostri" despre nemultumirea televiziunilor de a plati 3% din incasarile din publicitate Fondului Cinematografiei. Consiliul National al Audiovizualului le tinea partea intr-un comunicat in care cataloga drept abuziva aceasta masura. CNA se justifica spunand ca o taxa suplimentara ar micsora mult veniturile televiziunilor, aflate si asa intr-o situatie de slaba finatare. Dar stau televiziunile chiar asa de prost?

"Anul 2005 a marcat cresterea masiva - 44% - a consumului rate card de publicitate tv in perioada ianuarie-iunie 2005, fata de aceeasi perioada in 2004", spune Ileana Tomescu, Deputy Managing Director Initiative Romania. Cresterea a fost generata, pe de o parte, de investitiile mai mari ale investitorilor traditionali afectate de inflatia de media si, pe de alta parte, de dezvoltarea unor noi categorii care au inceput promovarea inca din ianuarie-februarie, explica ea.

Produsele pentru gospodine, in topul investitiilor

Categoriile care au luat amploare in 2005 si au intrat in top 10 au fost cea a bunurilor de larg consum si cea a electrocasnicelor, producatori si retaileri, care au investit in promovarea serviciilor de fintare, in contextul cresterii gradului de indatorare al romanilor.

Conform monitorizarii realizate de AlfaCont, pentru Antena 1 cel mai mare investitor in publiciate a fost Procter & Gamble, cu 4.240 de spoturi si o investitie, la rate card, de peste 12 milioane de euro. Aceeasi companie s-a situat in top si la Prima TV, unde au putut fi vazute 4.794 spoturi ale produselor P&G, aducand, la rate card, peste 15 milioane de euro. Concurentul Unilever a mizat pe PRO TV cu 4.416 spoturi si 12,4 milioane de euro rate card. La B1 TV cele mai multe spoturi le-a avut Hotelul Intercontinertal, 2.058, peste 8,64 milioane euro la rate card. Danone, unul dintre marii investitori in publicitate ai acestei prime jumatati de an a ales Realitatea TV cu 4.290 de spoturi si peste 6,4 milioane de euro si National TV cu 4.940 de spoturi si aproape 8 milioane de euro, rate card.

Citeste si:

Produsele lactate, de exemplu Danone, se situeaza pe locul 2 dupa bere in topul categoriilor, iar categoria electrocasnicelor ocupa locul trei. Categoria telefonie mobila a coborat din top 10. "Acest lucru se datoreaza in principal strategiei adoptate pe prima jumatate a anului acesta de catre toti actorii de pe piata: consum constant lunar la TV si utilizarea in forta a altor medii, cum ar fi presa. Este, insa, posibil ca situatia sa se modifice in cea de-a doua jumatate a anului", spune Ileana Tomescu. Oricum, tendinta anului 2005 este crescatoare, paleta de statii tv s-a largit, iar oportunitatile oferite investitorilor in publicitate s-au diversificat.

Noi televiziuni, noi optiuni

"Paleta de posturi tv s-a largit foarte mult in ultimii ani in Romania. Numai in primele sase luni ale acestui an au aparut cinci noi canale tv. Marii jucatori sunt aceiasi ca de obicei, cu o cota de audienta care le asigura "partea leului" din bugete. De remarcat este consolidarea prin performanta a pozitiei pe piata de catre Realitatea TV, succes ce a determinat si aparitia unui competitor direct cu un pedigree deloc de neglijat, Antena 3. Televiziunile de nisa atrag interes si bugete din ce in ce mai mari, cifrele absolute sunt insa, departe de a provoca neplaceri vreunui actor principal al pietei tv."
Ileana Tomescu, Deputy Managing Director Initiative Romania

Bugetele media ale statiilor tv in prima jumatate a lui 2005

Post Buget (lei)
Antena 1 1 52.435.121
PRO TV 234.143.520
Prima TV 209.855.935
Realitatea TV 104.988.110
B1TV 113.618.470
National TV 84.325.850
Nota: Sumele sunt calculate la rate card, fara discount.
Sursa: AlfaCont Mediawatch