Publicitatea adresata tinerilor este o provocare pentru agentii care trebuie sa elaboreze strategii adecvate acestui segment, fara a neglija insa dimensiunea formativa si educativa pe care o implica acest tip de public. In Romania, Youth Advertising este inca la inceput de drum.

Net Marketing functioneaza pe piata comunicarii de cinci ani. Elementul inovativ il constituie orientarea agentiei catre cel mai tanar segment al pietei consumatorilor, copiii si tinerii, catre ceea ce se cheama Youth Advertising. De aici, o strategie de comunicare caracterizata prin dinamism, o puternica interactivitate si o componenta educativa specifica. Domnul Al Kamara, directorul agentiei si unul dintre fondatori, ne-a detaliat anumite aspecte legate de specificul acestei zone din comunicare.

Viziune

Jurnalul National: Ce inseamna pentru dumneavoastra Youth Advertising?

PRINTRE COPII. Campania desfasurata in scoli, o apropiere de tineri

Al Kamara: In Romania se vorbeste numai de trei ani la modul serios despre acest concept. Este vorba despre campanii de BTL care au ca target adolescentii si tinerii. Pentru a cunoaste acest segment, noi am realizat Youth Life Style, o cercetare care ne-a permis sa aflam cum gandesc tinerii, ce venituri au, ce fac in timpul lor liber, care le sunt modelele, care le sunt idealurile. Cercetarea a fost cumparata de mari branduri din Romania, care astazi folosesc aceste studii in strategia lor de piata.

Prin ce alte metode aflati care este modelul de comunicare care functioneaza la nivelul acestui segment?

Un pas obligatoriu in derularea oricarei campanii este realizarea pentru client a unor brainstorminguri, care de multe ori implica tinerii. De asemenea, dupa fiecare campanie, noi luam un feed-back din partea tinerilor si chiar a profesorilor, pentru a imbunatati fiecare viitoare campanie.

Care sunt principiile pe baza carora va ganditi strategiile?

Nu pornim o campanie targetata pe acest segment cu ideea "Cand eram eu tanar…". Aceasta piata este foarte dinamica, nevoile si asteptarile lor sunt intr-o continua schimbare. Zilnic au alte nevoi. Daca vreau sa conving, trebuie sa am produsele care corespund nevoilor lor. Si ca sa le stiu nevoile eu, ca brand manager, trebuie sa fiu alaturi de ei.

Legatura cu tinerii

In afara de studiile de piata, cum altfel pastrati legatura cu tinerii, cu asteptarile lor?

Net Marketing a lansat anul trecut Graffiti Club, un brand care ne permite noua, ca agentie, dar si companiilor sa comunicam cu acest segment prin diverse structuri. Aceasta interfata ne permite, de exemplu, sa cream 5 ambasadori de brand sau 500 sau 5.000. Prin intermediul acestor tineri (unii foarte buni sportivi, ori foarte buni la biologie, ori la matematica), compania poate realiza un trand care sa-i duca valorile mai departe, in chiar mediul lor cotidian de viata. Companiile au astfel posibilitatea de a se adresa tinerilor din locul unde ei isi petrec cele mai multe ore pe zi. Tot ca o componenta a Graffiti Club a fost gandita si implementata "Star Game", o competitie de baschet care se desfasoara anual in Bucuresti. Prin intermediul "Star Game" orice brand poate sa comunice cu acest segment de piata.

Citeste si:

Stimularea performantei

In cadrul acestei relatii de comunicare, tinerii ce au de castigat?

Prin intermediul "Star Game", Mc Donald’s, de exemplu, le ofera posibilitatea de a se distra jucand baschet, de a lupta si de a demonstra cine e mai bun si, mai mult, de a scoate acest lucru in evidenta prin premii si prin evenimentele create in jurul acestei situatii. Este un mod de a le stimula si recompensa nevoia de afirmare.

Cum altfel organizati comunicarea dintre companii si tineri?

Derulam campanii care se implementeaza in clasa, campanii educationale in cadrul carora brand-ul respectiv merge in clasa si le raspunde copiilor la intrebari pe care ei le pot avea nu numai despre produs, dar despre momente din viata lor care sunt asociate acestui produs.

Profil

Ce ati invatat despre tineri in cei 5 ani de lucru cu acest segment de piata?

Tinerii de azi au o mare nevoie de comunicare. As putea spune ca sunt nascuti cu telefonul in mana stanga si cu mouse-ul in mana dreapta. Au nevoie de cat mai multa informatie concentrata. Nu trebuie sa le subestimezi niciodata puterea ca grup care transmite informatia despre brand mai departe. Daca ei vorbesc negativ despre brand-ul tau, ai o problema mare. De aceea nu trebuie sa-i neglijezi niciodata. Cand sunt tineri nu trebuie sa le spui ca brand-ul tau nu e pentru ei. Ca brand-ul tau nu trebuie sa fie acolo langa ei cand ei au nevoie de un partener. Pentru ca atunci cand vor ajunge le 25 de ani e deja prea tarziu. Ei spun atunci ca deja stiu ce vor sa treaca pe lista lor de cumparaturi. Segmentul 0-12 ani nu trebuie neglijat niciodata. Ei sunt cei mai importanti avocati ai brand-ului si constituie ceea ce eu numesc 3 in 1 market. Pentru ca ei sunt consumatori, influenteaza decizia de cumparare in casa, si aspectul cel mai important, ei sunt viitorii consumatori adulti si vor creste urmatorul segment de piata.

Un aspect al vietii lor ca grup este rutina. Un mare secret si o mare provocare este cum sa reusesti sa spargi aceasta rutina si sa-i faci sa te accepte ca brand si sa vorbeasca pozitiv despre tine. Acest lucru se realizeaza prin aplicarea unei strategii de Youth Marketing adaptate.

STRATEGIE

"Aceasta interfata ne permite, de exemplu, sa cream 5 ambasadori de brand sau 500 sau 5.000. Prin intermediul acestor tineri (unii foarte buni sportivi, ori foarte buni la biologie, ori la matematica), compania poate realiza un trand care sa-i duca valorile mai departe, in chiar mediul lor cotidian de viata"
Al Kamara
director Net Marketing PERSPECTIVA

"Ei constituie ceea ce eu numesc 3 in 1 market. Pentru ca ei sunt consumatori, influenteaza decizia de cumparare in casa si aspectul cel mai important, ei sunt viitorii consumatori adulti si vor creste urmatorul segment de piata"
Al Kamara
director Net Marketing