Consumatorii nu sunt decat niste copii mari. Pe aceasta idee au mers cei care au recurs la showcase-uri pentru locurile de vanzare. Publicitatea la punctele de vanzare nu reprezinta ceva nou. Nici reclamele interactive si nici touch screen-urile nu sunt chiar recente, dar folosirea combinata a acestora la punctele de vanzare se inscrie in cele mai noi tendinte. Iar magazinele showcase se transforma in adevarate centre de profit, cu beneficii imense atat in plan financiar, cat si in cel al imaginii.

Mese interactive si curse la showroom

Display-uri imense plasate peste tot, inclusiv pe podele, numeroase animatii si spatii interactive acapareaza clientii. Cateva exemple din cele ce urmeaza ne-ar putea ajuta sa ne facem o idee despre modul in care vor arata, probabil, majoritatea magazinelor in viitor.

Intr-un restaurant McDonald’s, deschis de curand in Chicago, tablia mesei reprezinta un ecran cu diverse jocuri, ce se pot practica impreuna cu toti cei care stau la aceeasi masa, prin simple atingeri. Cand intri intr-un mall din New York, valuri virtuale de Pepsi iti scalda picioarele, in altul podeaua este o apa pe care plutesc diferite reclame, iar cine vrea sa se relaxeze poate juca hochei cu un puc virtual ce se gaseste pe podelele display din magazin. Totul pare extrem de real.

Showcase-urile au ajuns recent si in Europa, unde francezii au construit un showroom pentru Toyota, pe Champs Elysées, ale carui vitrine isi schimba suprafata de la opac la transparent, iar 40 de ecrane cu plasma creeaza un decor inspirat din cursele de masini.

Incasari din propria publicitate

Clientii au tendinta sa petreaca mai mult timp in astfel de magazine si sa revina mai des. Atmosfera ludica relaxeaza vigilenta acestora si creste dorinta de a cumpara. Dar s-a dovedit ca ecranele au si alte utilitati decat crearea atmosferei: ele dau spatiilor neproductive o dimensiune foarte profitabila, deoarece veniturile provenite din vanzarea acestor spatii publicitare sunt considerabile. Ele reprezinta spatii publicitare extrem de apreciate fiindca pun in evidenta reclamele, iar consumatorii le dau mai multa atentie. Pe de alta parte, aceste touch screen-uri sunt interactive, detecteaza miscarea din jur, inregistreaza cati oameni, cat de des si cand interactioneaza cu mesajul publicitar, furnizand date importante pentru marketeri. Faptul ca reactia consumatorilor poate fi luata in considerare in mod continuu permite ajustarea permanenta a strategiei, in scopul adaptarii ofertei la cerere.

Obiectivul acestor showcase-uri nu este doar acela de a crea o placere efemera consumatorilor, ci de a face in asa fel incat respectiva placere sa se traduca in actul de cumparare. Efectul merge pe principiile marketingului virtual, mesajul fiind transmis mai departe de catre cei impresionati de aceste locatii. Showcase-urile ii diferentiaza pe proprietarii lor de competitori si sporesc considerabil notorietatea magazinului.

Prin urmare, prin prisma marketingului, ecranele interactive au multiple functionalitati: fac o reclama excelenta pentru magazin si reprezinta un spatiu publicitar ce aduce incasari nu doar prin inchiriere, ci si prin vanzarile impulsionate de reclamele care se deruleaza pe ele.

Cupoane de reducere prin atingerea reclamei

Alte magazine au adoptat niste aparate cu ecran 3D holografic - HoloDeem Coupon Machine -, care invita consumatorii sa printeze cupoane de reducere, atingand pe ecran reclamele produselor pe care le doresc. Este o abordare de marketing cu totul noua, cu rezultate spectaculoase.

Magazinul Hershey din Times Square New York, deschis acum trei ani sub o spectaculoasa publicitate pe 16 etaje, a devenit un fel de Mecca a fanilor ciocolatei, iar spectacolul facut din Hershey a adus mai multi consumatori decat a reusit vreodata o campanie de publicitate.

La randul ei, compania aeriana Delta a deschis un “avion” in New York. Pe o suprafata de 900 mp, a fost creat un spatiu reprezentand o sectiune de avion, cu fotolii din piele si facilitatile pe care le-ar avea clientii firmei in avion: superecrane pe care ruleaza programele de televiziune propuse pentru zbor, bar, jocuri electronice si un colt dedicat produselor partenere.

Alte magazine s-au transformat in adevarate cluburi pentru fanii produselor pe care le vand. Apple, de exemplu, avea nevoie sa-si defineasca marca in cadrul celor 73 de puncte de vanzare aflate in principalele orase din lume. Prin standurile de demonstratie high-tech, cu interioare funky, compania a reusit o crestere cu 40% a numarului de clienti.