Principiul de functionare a TradeAds presupune ca advertiserii sa liciteze pentru spatiul publicitar ramas neocupat pe site-urile publisherilor. Advertiserii stabilesc un pret maxim pe care sunt dispusi sa-l plateasca pentru fiecare spatiu, iar sistemul TradeAds decide castigatorul lictatiei in functie de pretul oferit. Castigatorul plateste cuantumul ofertei cele mai apropiate de cea castigatoare, plus un prag fix de 0,01 euro per mia de afisari.

Deocamdata, portofoliul de site-uri al Tradeville contine doar proiecte in care este implicat fondul de investitii NCH, gestionat la nivel local de Siminel Andrei – proprietarul casei de brokeraj Tradeville si, implicit, al TradeAds. Valentin Oeru, executive manager TradeAds, sustine ca mai multe site-uri importante din Internetul romanesc se afla in proces de inregistrare la bursa de publicitate online. Cu toate acestea, jucatorii chestionati de Wall-Street se arata sceptici fata de noul proiect.

Intact Interactive, Internet Corp, MediaPro Interactiv si Neogen, jucatori online care si-au internalizat procesul de vanzari de spatiu publicitar, nu vor sa se inscrie la bursa de publicitate online. Dragos Stanca, managing director F5 – divizia de web a grupului Realitatea-Catavencu – nu isi asuma o pozitie concreta, in lipsa unor negocieri cu reprezentantii TradeAds.

“Daca se va dovedi ca genereaza venituri importante, probabil vom incerca, dar nu vom intra de la inceput in bursa pentru ca nu credem in succesul ei”, precizeaza Vlad Popa, sales manager la Internet Corp.

TradeAds poate reprezenta o optiune buna pentru site-urile care vand sub 10-15% din spatiul publicitar disponibil, considera Orlando Nicoara, director executiv al MediaPro Interactiv. Potrivit lui Bogdan Gavrila, new media manager in trustul Intact, bursa TradeAds nu are reprezentativitate la nivel de piata, ci a fost creata pentru a monetiza spatiile nevandute de Boom, regia de publicitate online controlata de NCH, pe site-urile care tin de acelasi fond de investitii.

Pe termen lung, spatiul vandut la pret scazut prin bursa ar putea afecta vanzarile directe ale publisherilor, considera Vlad Popa: “Pe langa dezavantajul legat de cost, avem o problema de imagine – daca ai nevoie de spatiu publicitar, folosesti bursa. In plus, pentru o piata mica, riscul atacurilor speculative este mare”.

“E mult spus «bursa». E doar o alta regie de publicitate online, la fel ca ARBOinteractive, Boom, AdEvolution”, considera Calin Fusu, director general al Neogen. “Functioneaza dupa acelasi sistem ca si Boom, la care au adaugat componenta de licitatie”.

La randul lor, clientii dispusi sa investeasca prin intermediul bursei ar fi din categoria celor cu bugete mici, care nu au nevoie de o planificare exacta si care au timp si cunostintele necesare pentru a lua o decizie rapid, spune Vlad Popa. Ar fi vorba despre o categorie slab reprezentata in Romania – micii antreprenori care stiu ca au nevoie de promovare.

Rulajul anual la care ar putea ajunge TradeAds este de cateva sute de mii de euro pe an, potrivit lui Calin Fusu.

“Probabil ca se pot rula cateva zeci de mii de euro pe modelul de bursa, insa stiu ca unele companii au renuntat la contractele cu Boom si au facut rocada cu TradeAds. Este posibil sa vedem bani care nu mai ajung la Boom ci direct la TradeAds”, precizeaza Bogdan Gavrila.

Pentru ca o bursa a publicitatii online sa devina reprezentativa pentru intreaga industrie, ea ar trebui sa iasa din sfera unei investitii private. “O astfel de idee poate sa functioneze doar pe langa o asociatie profesionala unde actionari sa fie mai multi publisheri. Respectand proportiile, organizarea trebuie sa fie de tip BVB”, conchide Dragos Stanca.