Potrivit surselor consultate de Wall-Street, problemele financiare ale Boom constau intr-o lipsa de lichiditati generata de incasarile sub asteptari de la sfarsitul anului. Al patrulea trimestru al lui 2008 a adus piata de publicitate online din Romania la acelasi nivel din T4 2007, in conditiile in care, la nivelul intregului an, piata a crescut cu aproape 100%. Tot anul trecut, Boom ar fi contractat o linie de creditare externa in valoare de 1 milion de euro, cu termen de scadenta la sfarsitul anului.

Aflata in imposibilitatea de a achita onorariile furnizorilor, Boom a acumulat datorii catre o mare parte dintre ei.

Printre ei se numara Chip.ro, site din portofoliul 3 D Media Communications, potrivit directorului executiv Adrian Dumitru. “Nu sunt foarte vechi, dar au promis ca le platesc. Ei au o atitudine prin care nu confirma cele ce se spun in piata. O sa vedem daca ceea ce spun e doar o promisiune sau daca o sa se tina de cuvant”, a mentionat Dumitru.

“Orice firma are datorii si intarzieri de plata in perioada asta”, a replicat Cristian Petriceanu, directorul general al Boom, refuzand sa faca alte comentarii.

Potrivit unor estimari din piata, datoriile Boom se ridica la circa 800.000 euro, din care mare parte sunt catre gsp.ro. Site-ul Gazetei Sporturilor, cel mai mare din portofoliul Boom, a incheiat colaborarea cu regia de publicitate in luna februarie, fiind reprezentat acum de Intact Interactive.

“Contractul cu Boom a fost reziliat la inceputul anului insa daca exista detalii referitoare la datoriile comerciale, acestea au fost sau vor fi stabilite doar de reprezentantii celor doua companii”, comenteaza Bogdan Gavrila, new media manager al trustului Intact.

NCH, fondul american de investitii care controleaza Netbridge, a infiintat de curand o noua companie, Digital Ads, care a preluat o parte din portofoliul Boom, mai precis site-urile din al caror actionariat face parte NCH (Active Soft, Imedia, ele.ro, acasa.ro, infoturism.ro si imobiliare.ro), potrivit paginademedia.ro. Aceasta miscare a amplificat suspiciunile din piata, vehiculandu-se varianta unei “false falimentari” a Boom.

Primul om din piata care a vorbit public despre un nou caz Bigger – agentia de publicitate care si-a inchis subit operatiunile luna trecuta, lasand in urma datorii estimate la peste 1 milion de euro – fara sa faca insa nominalizari, a fost Catalin Tolontan, intr-un interviu acordat paginademedia.ro. “O operatiune in care nu neaparat o agentie, ci o entitate din publicitate (...) Se infiinteaza un pui, isi muta contractele, care sunt principalul portofoliu al unei entitati din publicitate si in acelasi timp are solduri uriase. De milioane de euro catre furnizori”.

Potrivit lui Tolontan, asta se intampla “pe una dintre putinele piete de publicitate care creste in 2009”. Singurul sector de publicitate pentru care se estimeaza cresteri anul acesta este Internetul. O zi mai tarziu, AdPlayers.ro reia subiectul, vorbind de asta data direct despre o regie de publicitate online.

Digital Ads, noua companie care gestioneaza spatiul publicitar al site-urilor NCH, a fost inregistrata la Registrul Comertului in septembrie 2008 si ii are ca actionari pe Ionel Naftanaila, fost director de dezvoltare in cadrul Netbridge Investments (5%), si Andon Enterprises Limited, un off shore din Cipru care detine 95% din actiuni. La randul sau, compania Netbridge Investments ii are ca actionari pe Siminel Andrei, managerul NCH (0,09%), restul revenind off shore-ului cipriot Lindsell Enterprises Limited.

Intrebati despre posibilitatea unei false falimentari, parerile furnizorilor de media sunt impartite.

“Eu, personal, inclin sa cred ca intr-acolo (spre o falsa falimentare – n.red.) se indreapta. Multe, multe indicii duc in directia asta”, este de parere Adrian Dumitru.

“NCH sunt un grup prea mare si nu ar fi in beneficiul lor, din punct de vedere al imaginii, sa dea tepe majore”, spune Sergiu Biris, fondatorul Trilulilu.ro, site reprezentat de Boom, care si-a internalizat o parte din vanzari la inceputul anului. Biris nu spune daca Boom are sau nu datorii catre Trilulilu. “Probabil ce fac ei e sa fie siguri ca, in cazul in care se intampla ceva, site-urile lor sa fie asigurate. Pe piata, miscarea (infiintarea Digital Ads – n.red.) este privita in doua moduri. Unii o vad ca pe o siguranta pentru companii. Altii, ca fiind pregatirea pentru o teapa, ceea ce nu cred ca Siminel si grupul NCH ar face”, a mai spus Biris.

“Costurile de imagine ar putea fi foarte mari in cazul unor inginerii financiare de acest fel. Boom a fost o regie extrem de importanta pentru Internetul romanesc si pentru piata de publicitate online iar un «faliment fortat» ar afecta credibilitatea industriei de publicitate online”, conchide Bogdan Gavrila.