Studiul CSR 24/7 a fost realizat prin analizarea celor mai profitabile 25 de companii din Ungaria, Polonia, Romania si Bulgaria, pe baza a 7 criterii: transparenta si comunicare, guvernare corporativa, relatiile cu partile interesate (stakeholderi), responsabilitate fata de mediu, responsabilitate economica, societate si resurse umane.

Pe primul loc in topul responsabilitatii sociale s-au plasat companiile ungare (cu un indice de performanta de 33%), urmate de cele poloneze (26%), romanesti (17%) si bulgare (15%).

In Romania, Petrom a obtinut cel mai bun rezultat, cu un scor de 47,9% care a plasat-o pe locul al 14-lea intre companiile din regiune. Pe pozitia imediat urmatoare s-a situat Orange Romania, cu un indice de 43,8%. La coada clasamentului, cu un scor de 0%, s-au plasat Arcelormittal Galati, British American Tobacco si Interbrands Marketing & Distribution. Potrivit reprezentantilor Braun & Partners Romania, aceste trei companii nu au avut website-uri – criteriu prim si esential in transparenta corporatista.

Top CSR 24/7 20 companii
Clasament Companie Tara Sector Scor total (%)
1 Magyar Telekom Ungaria telecomunicatii 79,2%
2 OTP Bank Ungaria financiar 72,9%
3-4 Mol Ungaria energie & utilitati 70,8%
3-4 Tiszai Vegyi Kombinát Ungaria industrie 70,8%
5 Grupa Lotos Polonia energie & utilitati 60,4%
6-7 MVM Csoport Ungaria energie & utilitati 56,3%
6-7 Telekomunikacja Polska Polonia telecomunicatii 56,3%
8-10 E.On Hungária Ungaria energie & utilitati 54,2%
8-10 Generali-Providencia Ungaria financiar 54,2%
8-10 K&H Bank Ungaria financiar 54,2%
11-12 MKB Bank Ungaria financiar 52,1%
11-12 Grupa Metro w Polsce Polonia comert 52,1%
13 PKN Orlen Polonia energie & utilitati 50,0%
14 Petrom Romania energie & utilitati 47,9%
15 Orange Romania Romania telecomunicatii 43,8%
16-17 E.ON Földgáz Trade Ungaria energie & utilitati 37,5%
16-17 Polska Telefonia Cyfrowa Polonia telecomunicatii 37,5%
18-19 Audi Hungaria Motor Ungaria industrie 35,4%
18-19 PGNiG Polonia energie & utilitati 35,4%
20 Bank Pekao Polonia financiar 33,3%

Din cele 7 domenii de analiza ale ratingului, companiile romanesti au obtinut cele mai slabe punctaje la responsabilitate economica, resurse umane si relatia companiei cu partile co-interesate.

Un punct forte al companiilor romanesti sunt website-urile bine dezvoltate comercial, care insa nu au informatii despre programe dedicate partilor co-interesate, relatiile cu furnizorii sau contin informatii partiale despre resurse umane.

Top CSR companii romanesti
Clasament
Companie Sector Scor total (%)
1 Petrom energie & utilitati 47,9%
2 Orange Romania telecomunicatii 43,8%
3-4 Alro industrie 29,2%
3-4 BRD financiar 29,2%
5-6-7 BCR financiar 27,1%
5-6-7 Transelectrica energie & utilitati 27,1%
5-6-7 Vodafone Romania telecomunicatii 27,1%
8 Romtelecom telecomunicatii 25,0%
9-10 Automobile Dacia industrie 20,8%
9-10 Romgaz energie & utilitati 20,8%
11-12 Allianz-Tiriac financiar 16,7%
11-12 Rompetrol Rafinare energie & utilitati 16,7%
13 ASIBAN financiar 14,6%
14-15-16-17 BANCPOST financiar 12,5%
14-15-16-17 Lukoil energie & utilitati 12,5%
14-15-16-17 Metro Cash & Carry comert 12,5%
14-15-16-17 Porsche comert 12,5%
18-19 Distrigaz Sud energie & utilitati 10,4%
18-19 Selgros Cash&Carry comert 10,4%
20 Carrefour comert 8,3%
21 Kaufland comert 6,3%
22 Electrocentrale Bucuresti energie & utilitati 4,2%
- Arcelormittal Galati industrie 0,0%
- British American Tobacco FMCG 0,0%
- Interbrands Marketing & Distribution logistics 0,0%


Cea mai bine punctata companie din Polonia este Grupa Lotos, companie producatoare de petrol si gaze, cu un scor de 60%. In regiune, compania ungara de telecomunicatii Magyar Telekom (filiala a Deutsche Telekom) a obtinut un scor de 79% iar in Bulgaria, Asarel Medet (sectorul de materiale) si Kozloduy (companie energetica) s-au clasat pe acelasi loc, cu un scor de 29%.

Metodologia de rating in CSR 24/7 se bazeaza pe standardele Accountability, indicatorii GRI, principiile si bunele practici de responsabilitate a companiilor pentru profit, societate si mediul inconjurator.