Entitatile de solutionare alternativa a litigiilor in domeniul financiar -bancar nu sunt recunoscute la nivel european, pentru ca autoritatile din Romania nu au notificat Comisia Europeana cu privire la existenta lor. Ce inseamna asta? Consumatorii romani de produse si servicii financiare nu beneficiaza de accesul la cele mai bune practici europene, iar cei implicati in dispute transfrontaliere sunt lipsiti de indrumarea catre schema potrivita pentru solutionarea reclamatiilor.

“In perioada 11-12 iunie 2018, Comisia Europeana (CE) a gazduit prima intalnire a centrelor de solutionare alternativa a litigiilor din Europa – ADR Assembly 2018. Doua zile de ateliere de lucru, dezbateri, schimburi de bune practici, intrebari si raspunsuri cu privire la asigurarea eficienta a solutionarii alternative si online a litigiilor in Europa, in beneficiul consumatorului. Din pacate, Romania nu avut acces la acest eveniment pentru ca statul roman, prin Ministerul Economiei, nu a notificat Comisia Europeana de existenta centrelor de solutionare alternativa romanesti”, a declarat Alexandru Paunescu, Membru al Colegiului de Coordonare, CSALB (Centrul de Solutionare Alternativa a Litigiilor in domeniul Bancar).

Potrivit acestuia, in acest moment, Romania indeplineste criteriile pentru a fi inscrisa in platformele europene, iar CSALB a transmis in nenumarate randuri autoritatilor notificari pentru a putea fi realizata aceasta inregistrare in structurile europene.

“Acestea au fost insa fara rezultatul dorit. Desi functioneaza de peste doi ani, in baza Ordonantei Guvernului nr. 38/2015, CSALB nu este nici pana acum recunoscut de structurile europene in calitatea sa de entitate de solutionare alternativa. Consecintele sunt multiple, iar cele mai importante tin de lipsa accesului la expertiza europeana, care afecteaza in primul rand consumatorul roman”, a mai spus Paunescu.

In Romania, solutionarea alternativa a litigiilor a fost introdusa recent (ca obligativitate impusa de o directiva europeana -n.r.), respectiv din 2016 de cand exista cele doua centre de solutionare alternativa a litigiilor, CSALB si SAL-FIN (pentru asigurari, pensii private si piata de capital). Insa niciunul dintre cele doua centre nu a fost notificat la CE.

Care este situatia in alte tari?

In aceste conditii, Romania este una dintre putinele tari europene care nu are niciun centru de solutionare alternativa inregistrat la cele doua structuri europene, respectiv FIN-NET, unde sunt inregistrate centrele de solutionare specializate in sfera solutionarii disputelor de natura financiar – bancara sau pe Platforma SOL, unde sunt inregistrate centrele care acopera solutionarea online a litigiilor.

“Romania pierde, astfel, atat acces la bune practici si know how, cat si la surse de finantare.
Un alt aspect este acela ca CE a stabilit diferite mijloace pentru a asigura un nivel ridicat de protectie a consumatorilor pe intreg teritoriul UE, iar tarile membre au o obligatie in cadrul retelei de a asigura un schimb eficient de informatii intre centrele europene. Astfel, FIN-NET este in acelasi timp o retea care poate ajuta consumatorii sa se indrepte catre schema potrivita pentru solutionarea reclamatiilor lor in situatii de dispute transfrontaliere”, a subliniat reprezentantul CSALB.

In reteaua FIN-NET unde sunt inregistrate centrele specializate in sfera solutionarii disputelor de natura financiar – bancara, doar Bulgaria, Cipru, Letonia si Romania nu au niciun centru notificat, in timp ce pe platforma dedicata centrelor de solutionare online a litigiilor, Romania si Spania sunt singurele tari care nu au centre notificate.

Toate entitatile de solutionare a litigiilor care figureaza pe aceste platforme ofera proceduri extrajudiciare de solutionare a litigiilor. Ele au fost verificate pentru a garanta ca indeplinesc standardele europene si sunt inregistrate de autoritatile nationale.

Bulgarii, mult in fata noastra

In Bulgaria, de exemplu, in platforma centrelor care ofera posibilitatea solutionarii online a litigiilor (SOL) sunt inregistrate 16 centre de solutionare ce acopera mai multe domenii, precum financiar, utilitati, transport aerian, maritim si feroviar sau servicii postale.

In Ungaria, pe platforma SOL sunt inregistrate 20 de centre, repartizate pe cele 20 de diviziuni teritoriale si au competenta de a instrumenta litigii din sectoarele: bunuri de consum, servicii pentru public, servicii de agreement si servicii de transport. Pe platforma FIN-NET, Ungaria are inregistrate doua organisme.

In tari mai dezvoltate, precum Germania, numarul centrelor inregistrate pe platforma SOL este mult mai mare si acopera o plaja mai larga de industrii. Astfel, Germania are 23 de centre inregistrate, din domenii precum curierat, transport local, case pentru economii, transport public, banci din sectorul public, telecomunicatii, asigurari, transport aerian, energie, avocatura, constructii private, fonduri de investitii sau sanatate.

In reteaua FIN-NET, Germania are nu mai putin de 11 centre de solutionare alternativa a litigiilor din domeniul financiar.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Finanțe - Bănci »


Setari Cookie-uri