In conditiile in care majoritatea clientilor si-a redus bugetele de comunicare, ca reactie la criza, singurul mod de a mentine cresterea de aproximativ 20% inregistrata in ultimii ani este castigarea de clienti noi, a spus, pentru Wall-Street, Mihaela Apetrei, senior manager al agentiei. Headline se afla in prezent in discutii pentru gestionarea a doua noi conturi, care s-ar putea adauga portofoliului format din companii precum Symantec, Autodesk, Microsoft, Teletrans si I.R.I.S (unic distribuitor Apple in Romania).

O parte dintre clientii care si-au micsorat bugetele la inceputul anului, reconfigurandu-si pachetul de servicii de PR, si l-au completat dupa aceea, pe masura ce situatia financiara s-a echilibrat. “In perioada actuala, de recesiune, PR-ul este o marca a investitorului priceput. Lipsa acestor servicii le va aduce companiilor prejudici mari pe termen lung”, spune sefa Headline.

Clientii din zona de IT aunt abordati, de regula, direct si mai putin prin pitch-uri. “S-a intamplat sa avem clienti pe care sa ii curtam timp de doi ani si sa se finalizeze contractul. Sau sa nu se finalizeze”. Pe aceasta nisa mai activeaza agentii precum SmartPoint (cu clientii Asesoft Distribution, Benq, Epson, Mio Technology, Sony, PCfun), Mmd (Intel, Lenovo, Tenaris), 4 ACE (Flamingo International, Indesit, Genius).

“Pe zona asta de PR, competitia este una destul de «fair». Fiecare incearca, desigur, sa castige cat mai mult teren, clienti si o cota de piata cat mai mare, insa nu exista lucruri neetice in aceasta competitie”, spune Mihalea Apetrei.

PR-ul in zona de IT presupune o deschidere mai mare a consultantilor catre munca de teren, catre discutii dese cu jurnalistii carora li se ofera spre testare produsele noi ale clientilor. De asemenea, trebuie gasite unghiuri de abordare care sa permita difuzarea acestor informatii si in publicatii generaliste, care servesc interesul larg al cititorului. In prezent, pe piata romaneasca mai exista doar doua publicatii tiparite specializate pe IT&C, si anume XtremPC si Chip. Altele, printre care Stuff si PC Magazine au fost inchise sau au ramas in varianta exclusiv online.

Aceste schimbari nu ar trebui sa afecteze activitatea consultantilor in PR, atata timp cat relatiile publice nu au nici o legatura cu vanzarea de spatiu publicitar, considera Mihaela Apetrei. “E foarte simplu sa faci PR ca urmare a achizitiei de advertising. Si stiu ca lucrul asta se intampla”.

Piata de PR va avea de castigat daca isi va juca bine cartea


Agentiile de PR au anul acesta o oportunitate, deoarece o parte din companii si-au redus bugetele de publicitate, punand mai mult accentul pe relatiile publice. “A venit momentul in care PR-ul, daca va da rezultate si daca va sti sa-si asume aceasta noua pozitie, va avea de castigat. Observ companii care inainte nu faceau PR si acum au ales sa faca. Acestia sunt supravietuitorii cu care ne vom intalni la finalul lui 2010”.

Piata de PR nu va creste neaparat in termeni de volum anul acesta, dar i se va oferi ocazia de a deveni mai vizibila si de a-si demonstra eficienta. Daca va sti sa-si joace cartea, PR-ul va castiga credibiliate in ochii clientilor, care ii va folosi atunci cand bugetele se vor redresa.

Apetrei crede ca pana la sfarsitul anului vor disparea o parte din agentiile mici, dar mai ales cele care practicau preturi de dumping (vanzarea unui produs sau serviciu sub pretul pietei, cu scopul de a elimina competitorii). “La ele au apelat clientii care lucreaza «low cost» Acestia cel mai probabil vor inchide de tot robinetul, si acele companii care au ales sa faca pret de dumping vor disparea pana la sfarsitul anului.

Daca clientii tai iti cer rezultate si nu au o problema sa plateasca acel tarif pentru obtinerea lor, si daca nu faci greseli esentiale, nu esti in pericol. Poti sa nu cresti sau poti sa ai o usoara scadere, dar vei supravietui.”