Ultimul comunicat al Ministerul Turismului, datat pe 28 iunie, anunta cele trei consortii calificate in finala pentru brandul turistic: TBWA Bucuresti – GfK Romania; Saffron Brand Consultants – Brandient Consult – Acacia Avenue Limited; THR, Asesores en Turismo, Hoteleria y Recreacion – Taylor Nelson Sofres. In general, asocierile trebuia sa fie formate dintr-o companie straina de consultanta de brand (ca lider al asocierii), o firma straina de cercetare si o companie locala de consultanta de brand.

Ultima faza a licitatiei, selectarea ofertei cu cel mai mic pret, urma sa aiba loc pe 7 iulie, cand ar fi fost anuntat si consortiul care va gestiona cele 2 milioane de euro alocate de guvern pentru construirea brandului de tara. In locul unui castigator, pe site-ul de achizitii publice au aparut doua contestatii, depuse de agentia germana de branding Landor Associates GmbH, care a participat la licitatie impreuna cu compania internationala de cercetare Millward Brown, si de Hypermedia Solutions LLC dba FutureBrand, agentie de branding si design cu sediul in Statele Unite, care s-a inscris in competitie de una singura.

Decizia Ministerului Turismului, autoritate contractanta in licitatia pentru brandul de tara, este contestata din motive care variaza de la subiectivitate in algortimul de calcul la lipsa unei semnaturi electronice in e-mailurile oficiale.

Agentia FutureBrand, care gestioneaza anual doua contracte de brand de tara, realizand, printre altele, brandul Australiei, se declara discriminata din cauza angajatilor “mai tineri”. “Consideram ca acest criteriu este discrimnatoriu, nu aplica principiul proportionalitatii si nu trateaza egal toti ofertantii, avand in vedere ca nu intelegem de ce, ca si exemplu in cazul nostru, Rina Plapler cu o experienta de 15 ani in brand de natiune, care este considerata locul 4 in clasamentul Top 10 cei mai influenti experti in brandul de natiune, este discriminata si nu are nici o valoare fata de alti participanti de la alte societati ofertante cu experienta de 38 sau 40 de ani cum declara acestia”, se arata in contestatia FutureBrand.

Agentia mai acuza Ministerul Turismului ca nu a respectat termenul legal de maximum 43 de zile pentru informarea ofertantilor admisi in preselectie si ca nu a descalificat compania de cercetare GfK, ale carei filiale au facut parte din doua consortii distincte – GfK NOP, alaturi de Saatchi&Saatchi Design, si GfK Romania, alaturi de TBWA Bucuresti.

Landor cere descalificarea TBWA si THR, Asesores en Turismo, Hoteleria y Recreacion


Landor Associates GmbH
, una din primele trei agentii de branding la nivel mondial, isi incepe contestatia cu o referire la adresa privata de Yahoo! Mail de pe care a avut loc corespondenta Ministerului Turismului, incalcand “prevederile legale referitoare la semnatura electronica”. Tot la capitolul erori de procedura, Landor spune ca nu i s-au prezentat motivele pentru care oferta i-a fost respinsa si nu i-a fost comunicata data limita pentru depunerea contestatiei.

Cat despre procesul de decizie, agentia germana sustine ca reprezentantii Ministerului i-au cerut “numarul de ani de experienta in domeniu” ai liderului de echipa si ai partenerilor sai, fara sa i se precizeze ca aceasta informatie va fi folosita drept criteriu diferentiator. “Chiar cea mai fugitiva privire asupra tabelului cu punctajul obtinut de ofertanti [..] va releva faptul ca s-a introdus in acest camp varsta pe care o au liderii de proiect implicati, pentru ca altfel nu am intelege cum este posibil ca o persoana sa aiba 50 de ani de experienta relevanta in domeniul brandingului national de turism si/sau de natiune”.

Landor mai cere descalificarea companiilor THR, Asesores en Turismo, Hoteleria y Recreacion si TBWA Bucuresti, motivand ca acestea nu se incadreaza in cerinta Ministerului Turismului – “Cautam sa cream un parteneriat cu o companie specializata de consultanta de brand - si nu o agentie de comunicare full service [..] Vom descalifica de la inceput fiecare companie care nu este o firma specializata de consultanta de brand”. Atat THR…, companie de consultanta in turism si activitati hoteliere, cat si TBWA, agentie de comunicare full service, s-au calificat in faza finala a licitatiei.

Agentia semnaleaza si faptul ca in finala au ajuns doar trei ofertanti, cand numarul minim de finalisti prevazuti in caietul de sarcini era de cinci. “Aceasta decizie poate fi justificata, eventual, de pregatirea unei eventuale schimbari a metodei de atribuire -poate negocierea directa?”

Alaturi de FutureBrand, Landor cere descalificarea GfK, companie reprezentata in doua consortii, dar si excluderea TBWA Bucuresti, care s-ar afla intr-un conflict de interese deoarece, in aceasta perioada, TBWA-ISCMalaezia realizeaza campania turistica “Malaysia: Truly Asia”.

Contactat de Wall-Street, secretarul general al Ministerului Turismului Gheorghe Nastasia (foto) a declarat ca nu are nimic de comunicat. “Am doua contestatii depuse de doua firme si trebuie sa asteptam solutionarea contestatiilor”, a spus Nastasia.

Potrivit Anetei Bogdan, managing partner Brandient, si consortiul din care face parte compania sa a depus o contestatie la decizia Ministerului, chiar daca s-a numarat printre cei trei finalisti. Contestatia nu figureaza inca pe site-ul de achizitii publice.

Ministerul Turismului a fost asistat in acest proiect de organizatii precum International Advertising Association (IAA), Uniunea Agentiilor Publicitare din Romania (UAPR) si Asociatia Romana a Profesionistilor in Relatii Publice (ARRP).

Realizarea brandului turistic este prima componenta a campaniei pentru promovarea brandului turistic de tara, pentru care Romania a obtinut un buget de 75 milioane euro de la Comisia Europeana. Campania, care include construirea si promovarea brandului, se desfasoara in perioada 2008-2013.

Trei finalisti in licitatia pentru brandul turistic al Romaniei

Trei finalisti in licitatia pentru brandul turistic al Romaniei