Prin acest cod, IAB, asociatie internationala care reglementeaza publicitatea online, realizeaza un “transfer de incredere” catre site-urile ce respecta criteriile de conduita (publicitate neintruziva, marcarea advertorialelor, protejarea datelor personale, tranzactii online transparente si corecte etc.) si care aleg sa comunice asta prin afisarea pe site a “Marcii de incredere”. Aceasta marca de incredere, simbolizata printr-o vigneta albastra, va trimite spre un site pe care va fi prezentat codul de conduita si unde va exista un formular de reclamatie.

Reclamatiile vor fi centralizate si analizate apoi de un juriu de 30 de specialisti in publicitatea online si in domeniul juridic. Daca reclamatiile se dovedesc fondate, IAB le va cere site-urilor sa-si remedieze problema, in caz contrar urmand sa le retraga vigneta albastra.

Codul vizeaza, in principal, doua domenii: publicitatea pe site-urile de continut si comertul electronic. Fiecare va avea un juriu dedicat.

“Nu vrem sa fim o politie a Internetului si sa zicem «site-ul asta e bun, site-ul asta e prost». Vom lucra si cu site-urile cu probleme, pentru ca in final sa avem un comportament mai responsabil”, a spus Ionut Oprea, director executiv al IAB Romania.

Cine plateste si ce primeste

Pentru a obtine Marca de incredere, la pachet cu suportul pentru implementarea codului si servicii de preluare si jurizare a sesizarilor, cei care detin site-urile platesc o taxa de 100 de lei pe luna pentru fiecare site. La aceasta suma se aplica reduceri si bonusuri, in functie de numarul de site-uri inscrise, perioada pe care se plateste etc. “Nu vindem o vigneta, ci serviciul de certifcare”, explica Cristi Parvan, vicepresedinte IAB Romania.

Fiecare platitor are dreptul de a propune o persoana in juriu, urmand ca propunerea sa fie analizata de Consiliul Director al IAB. Practic, 50% din veniturile obtinute din vanzarea Marcii de incredere vor fi folosite pentru a plati juratii, in functie de numarul de cazuri pe care le-a judecat fiecare. Cazurile vor fi analizate de catre 5 jurati, iar decizia se va lua prin votul majoritatii.

Restul de 50% din venituri se vor folosi pentru promovarea codului, client service si mentenanta.

Promisiunea pe termen lung este pana la urma una financiara pentru cei care se aliniaza codului – “sa se deschida robinetele advertiserilor”, spune Parvan.

Acest lucru nu se va intampla insa foarte curand, precizeaza Cristian Petriceanu, presedinte IAB Romania. Exista insa si beneficii imediate. Daca pana acum publisherii erau oarecum obligati prin contract sa difuzeze anumite tipuri de publicitate pe site-urile lor, inclusiv formate intruzive precum bannerele expandabile, codul de conduita ofera posibilitatea unui “refuz justificat”.

“Publicitatea nu trebuie sa deranjeze si nu trebuie sa insele”, este unul dintre principiile etice generale prevazute de cod. Respectarea lui va duce la limitarea agresivitatii in publicitate, care dadea si rezultate false (utilizatorii dadeau click pe banner fara sa vrea) si ii deranja, cateodata destul de tare, pe utilizatori.

Primele Marci de incredere vor aparea pe site-uri in urmatoarele doua pana la patru saptamani, a precizat Ionut Oprea. Primii care le vor afisa vor fi marii publisheri online (Internet Corp, F5), sustinatori ai proiectului.