Chiar daca Romania a facut cunostinta cu notiunea de Relatii Publice foarte tarziu, mai precis acum zece ani, aceasta notiune era adesea confundata cu relatiile cu publicul, domeniul a cunoscut, in tot acest timp, o crestere importanta.

Si chiar daca noi am crescut in zece ani cat altii (vesticii) intr-unul singur, progresul se masoara in cazul de fata invers. Greutatea pe care au intampinat-o profesorii universitari atunci cand au incercat sa realizeze un suport teoretic, luptele titanice duse in vederea explicarii necesitatii acestui domeniu de activitate, si apoi eforturile de a explica faptul ca relatiile publice nu sunt tot una cu relatiile cu publicul au fost cateva dintre multele probleme care explica de ce PR-ul a ajuns abia dupa zece ani sa fie o meserie recunoscuta ca toate celelalte.

2003 a fost insa anul cand Relatiile Publice au beneficiat si de o gala. Evenimenul organizat de Forum for International Communications si anume "Gala excelentei in Relatii Publice" a fost un pas important in incercarea de a impune standarde si ierarhii pe piata de Relatii Publice. Intre 6 si 10 noiembrie, evenimentul va ajunge la a treia editie.

Anul acesta va avea loc congresul international "Descatuseaza potentialul Relatiilor Publice!", care va accentua rolul strategic al comunicarii, dimensiunea sa manageriala in functionarea eficienta a companiilor si institutiilor. Printre protagonistii evenimentului se vor numara nume importante din industria de PR din afara. Pentru a lua pulsul pietei de Relatii Publice de la noi am stat de vorba cu trei persoane importante din acest domeniu: Crenguta Rosu, Comanaging Partner, DC Communication, Lidia Solomon, Director of Public Relations, Connex si Laurentiu Nita, Director Executiv, Free Communication.

Jurnalul National: Cum estimati evolutia PR-ului romanesc?

Crenguta Rosu: Este o industrie in crestere si intr-un proces de maturizare. Comunicarea fiind o importanta functie in procesul de management capata din ce in ce mai multa importanta o data cu evolutia companiilor si a pietelor.

In acelasi timp este remarcabil procesul de aliniere la standardele internationale in domeniu. Deschiderea pe acest segment fiind facuta in buna masura de standardele organizatiilor multinationale primele in a utiliza serviciile de PR pe piata, obisnuite cu transparenta si comunicarea constanta cu diferitele categorii de public.

Desi inca mica in comparatie cu pietele mature in Romania, piata de PR se construieste in baza acelorasi principii ca la nivel international. Mai mult, se confrunta cu teme cheie de la etica, la integrare, coordonare si masurabilitate intr-un ritm comparabil cu cel occidental. Din aceasta perspectiva am putea spune ca in domeniu s-au ars etape, avand in vedere ca vechimea industriei ca atare nu depaseste 12-13 ani in Romania.

Lidia Solomon: Daca ne gandim ca, in Romania anilor 90, Relatiile Publice erau confundate, in cel mai fericit caz, cu Relatiile cu Publicul, evolutia lor este spectaculoasa. Cred ca PR-ul romanesc a crescut o data cu dezvoltarea exploziva a mass-media locale si a industriei de publicitate, dar si o data cu evolutia economica pozitiva a tarii. Din ce in ce mai multe companii, inclusiv cele de stat, au simtit nevoia sa comunice, intr-un mod coerent si profesionist, cu media, cu clientii lor, cu autoritatile, cu angajatii si cu celelalte publicuri importante pentru ele.

Laurentiu Nita: Chiar daca nu exista cercetari de piata care sa dimensioneze industria de Relatii Publice din Romania se pot face totusi cateva aprecieri.

In primul rand, trebuie specificat faptul ca acest sector de servicii de consultanta in comunicare face parte din categoria celor sofisticate si se afla in stricta corelatie cu dezvoltarea mediului de afaceri. Astfel, Relatiile Publice au cunoscut o dezvoltare destul de lenta pana la nivelul anului 2000. In ultimii ani se observa o dezvoltare mai sustinuta a domeniului aratata, atat de cresterea sumelor alocate de catre companii din bugetele destinate comunicarii, dar mai ales prin aparitia Relatiilor Publice in strategiile de dezvoltare ale unor organizatii, care nu apelau pana acum la astfel de servicii. Mai mult, faptul ca deja s-a dezvoltat un nucleu solid al agentiilor de PR, constituite intr-o buna masura in cadrul Clubului Companiilor de Relatii Publice (membri fondatori: 2active PR, DC Communication, Free Communication, Image Promotion, Millenium Communication, Ogilvy Public Relations Worldwide, Prais Corporate Communication, Perfect Ltd., Premium Communication), arata clar o tendinta de crestere. Consider ca, in perioada urmatoare, privita si din perspectiva integrarii Romaniei in UE, domeniul va cunoaste o crestere accentuata, mult peste nivelul actual.

Citeste si:

Unde este locul PR-ul in business-ul de comunicare al companiilor de mari dimensiuni?

Crenguta Rosu: Pentru companii, oricare este dimensiunea sau domeniul de activitate comunicarea este o necesitate generata de insasi prezenta pe piata. Fie ca este vorba despre partenerii de afaceri, de furnizori, de angajati, de clienti existenti sau potentiali, de autoritati, de analisti. Fluxul de comunicare trebuie sa fie integrat, coordonat, consistent si adaptat interesului fiecareia dintre categoriile de public.

Lidia Solomon: Nu exista un model unic prin care o companie isi organizeaza comunicarea. Insa, cu cat o companie este mai importanta, cu atat nevoile sale de comunicare, inclusiv cele de PR, vor fi mai consistente. In industria comunicatiilor mobile, in conditiile unei competitii agresive pe piata si a dezvoltarii accelerate a tehnologiilor/produselor/serviciilor, rolul PR-ului este covarsitor, fie ca este vorba de relatiile cu media, de lansarile de produse si servicii, promovarea imaginii corporatiste, programe de sustinere a comunitatii, de lobby si influentarea opiniilor.

Laurentiu Nita: Relatiile Publice ocupa un rol extrem de important in politica de comunicare a oricarei companii atat la nivel corporatist, cat si la nivelul produselor si marcilor. As inclina sa nu impart companiile in mari sau mici. Companiile au strategii specifice de comunicare si pot accentua una sau mai multe functii ale comunicarii. Astfel, exista sectoare industriale in care PR-ul are o pondere mai mare in cadrul mixului de comunicare cum ar fi cel farmaceutic, al industriei grele, al constructiilor si altele unde ponderea este mai mica, cum este industria bunurilor de larg consum.

PROCES

"Creativitatea in PR are multe fatete si insoteste procesul de la abordarea strategica cea mai potrivita pana la implementarea inedita, speciala, diferita. In final, scopul creativitatii in PR este sa sprijine procesul de comunicare catre categoriile definite drept tinta" - Crenguta Rosu, Comanaging Partner DC Communication

DIFERENTA

"Pentru Connex, sa fii creativ in PR inseamna ca tratam fiecare lansare, conferinta de presa, proiect ca pe un eveniment special si unic. Obiectivul nostru este sa ne diferentiem de competitie" - Lidia Solomon, Director of Public Relations Connex

POLITICA

"As rezuma creativitatea in PR prin a spune ca este acea sclipire incadrata intr-un complex de factori care te ajuta sa transmiti eficient mesaje catre publicul tau tinta. Demersul creativ trebuie sa se incadreze in politica de comunicare a organizatiei si sa nu afecteze parametrii de eficienta" - Laurentiu Nita, Director Executiv Free Communication