Pentru el online-ul reprezinta in continuare doar un mijloc, nu un scop. In viziunea sa o campanie online puternica ar trebui sa aiba in spate o poveste, lucru rar intalnit in mediul digital romanesc. Creatorul fenomenului “Ziua Barbatului”, Bogdan Naumovici, vorbeste intr-un mini interviu acordat Wall-Street despre oameni din online-ul local pe care ii admira si ce i-ar putea invata acestia pe cei aflati de partea cealalata a baricadei, publicitarii.
Wall-Street: Cat de curajosi ii vezi pe cei din online?

Bogdan Naumovici:
Nu ii vad foarte curajosi. Ci mai degraba optimisti. Nu vad unde ar trebui sa vad acest curaj, in ceea ce fac, in creatiile lor?! Iar prin faptul ca s-au apucat de online si incearca sa porneasca un business mi se pare ca e optiunea pe care si-au ales-o, nu mi se pare ca incearca sa traverseze Atlanticul inot. E o atitudine fireasca.

Wall-Street: Ai spus ca online-ul a plecat din start ca un mediu ieftin. Ce pret ar trebui sa-si fixeze? De mediu exclusivist?

Bogdan Naumovici:
Eu cred ca acum nu mai poate sa-si fixeze niciun pret, piata va face acest lucru, cererea si oferta, din pacate. E ca iPhone-ul. Habar nu aveai de ce sa coste 1.000 de dolari, putea sa coste 10.000 de dolari. Atata timp cat veneai cu un lucru nou tu puneai pretul. Acum nu-l mai pui tu. Cat timp nimeni nu stia cum se face un site, puteai sa fixezi un pret de 50.000 de dolari. Nestiind lumea acel pret ca reper.

Wall-Street: Cum ar arata in viziunea ta o campanie online?

Bogdan Naumovici:
Pentru mine online-ul este in continuare doar un mijloc, nu este un scop. Grant McKenzie de la Ursus Breweries spunea ca echipa sa vrea sa realizeze campanii online puternice intrucat utilizatorii intra pe site-urile companiei, stau o secunda si dispar. Si asta pentru ca Ursus nu are nicio poveste de spus. Bergenbier cand a facut “Ziua Barbatului” si avea o poveste de spus a avut 450.000 de voturi. Cand povestea este puternica oamenii intra. Daca eram acum zece ani faceam aceleasi lucruri prin scrisori. Acum nu mai facem asa, acum invitam oamenii pe site sau le trimitem un SMS sa voteze. Insa e doar un mijloc, nu un scop in sine. Din acest motiv nu stiu cum as face eu o campanie online, probabil as realiza-o intr-un mod eficient. Nu suntem aici pentru a face campanii offline sau online, suntem aici ca sa crestem business-ul clientilor. Suntem intr-un business punct. Am ca scop final sa ajut un client sa faca bani mai multi, pe care sa-i imparta si cu mine.

Wall-Street: Exista lucruri pe care si industria publicitatii le poate invata de la industria online?

Bogdan Naumovici:
Entuziasmul. Cu siguranta. Entuziasm pe care l-au avut si agentiile de publicitate cand cei care le conduceau au avut varsta celor care sunt acum in online. Si poate sunt ceva mai putin conflictuali decat noi. Noi am fost ceva in genul “cetati cu ziduri mari si poduri ridicate”. Ei parca vorbesc mai mult impreuna.

Wall-Street: Oameni din online pe care ii admiri.

Bogdan Naumovici:
Sunt cativa categoric. Orlando Nicoara, Bobby Voicu, Cristian Manafu. Ii admir pentru ce fac, pentru ca incearca sa agrege o industrie. Poate eu ii si vad pe cei peste 30 de ani si care nu au inceput cu online-ul, ci l-au descoperit ulterior. Sunt ferm convins ca Internetul reprezinta un instrument extraordinar pentru cei care nu au crescut cu el si aduce multe dezavantaje pentru cei care au crescut cu el.

Wall-Street: Cand va recupera piata online decalajul fata de industria de publicitate?

Bogdan Naumovici:
Exista un decalaj mare. In primul rand este un decalaj de varsta mare intre oameni de peste 40 de ani si oameni de 20+. Apoi, exista un decalaj la nivelul bugetelor, destul de mare. Din toate studiile pe care le-am vazut anul acesta 70% din publicitatea din Romania se duce pe TV si 4% spre online. Nu se vor reduce repede aceste diferente, nici nu cred ca se va intampla acest lucru foarte repede. Cred ca va mai creste online-ul, va mai scadea TV-ul, insa nu fabulos. Toata lumea se asteapta la o crestere importanta pentru online si o scadere a TV-ului. Nu cred asta, pentru ca TV-ul a fost foarte ieftin, are toate motivele sa se scumpeasca. Online-ul are o mare problema in a deveni scump. Industria online trebuie sa faca zeci de mii de campanii pentru a castiga bani, spre deosebire de TV, unde vorbim de cateva sute. Nu vad de ce clientii ar trebui sa dea mai multi bani.

Wall-Street: Cum au luat startul in 2010 agentiile de publicitate?

Bogdan Naumovici:
Nu am date despre ce s-a intamplat in mediul digital, dar agentiile de publicitate par sa fi plecat toate in forta. Toata lumea are campanii pregatite, toti clientii sunt activi, presupun ca acest lucru se intampla si in online. Nu cred ca vorbim de bugete mai mari, insa vedem ca se misca anul acesta niste clienti care anul trecut au stat. Nu cred ca vom lua bani mai multi in 2010 decat in 2009, insa vom lua bani de la clienti care anul trecut au stat cuminti.

Cititi si Ce sfaturi are Bogdan Naumovici pentru agentiile online
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Media & Pub »


Setari Cookie-uri