Silviu Prigoana a depus la Camera Deputatilor o initiativa de modificare a Legii audiovizualului, propunand ca presa scrisa si online sa intre sub autoritatea CNA. Consiliul ar trebui sa acorde licente pentru lansarea de publicatii print si online si ar avea autoritatea de a le suspenda pentru o perioada de 1,3 sau 6 luni, in cazul in care publicatia este gasita vinovata in urma sesizarii unei persoane lezate de afirmatii defaimatoare.

“Practic, proiectul de lege al deputatului Silviu Prigoana ar permite suprimarea unor publicatii, cu alte cuvinte reinstituie cenzura in forma ei cea mai brutala”, se arata in pozitia ActiveWatch.

Organizatia sustine ca proiectul de modificare a legii audiovizualului incalca doua prevederi ale Constitutiei::

• In primul rand Art. 30, alin 3 si 4 din Constitutie statueaza: “Libertatea presei implica si libertatea de a infiinta publicatii. Nici o publicatie nu poate fi suprimata”. Dreptul la libertatea presei a fost considerat la inceputul aparitiei acestui concept ca fiind dreptul de a infiinta publicatii fara obligativitatea obtinerii unei licente. Acest drept de a infiinta publicatii fara licenta a fost castigat prima oara in Anglia in 1695. In anul 2010, doar tari cu guverne totalitare au astfel de licente pentru aparitia presei scrise.

• In al doilea rand, proiectul incalca articolele 11 si 20 din Constitutie in care se stipuleaza faptul ca acorduri internationale la care Romania este semnatara prevaleaza fata de legile interne. Or Romania este semnatara a Conventiei Europene a Drepturilor Omului (CEDO) adoptand astfel si jurisprudenta Curtii Europene, care este incalcata de proiect prin promovarea probei veritatii intr-o forma neconforma cu practica CEDO.

Citeste si:

In plus, textul comite cateva erori care ilustreaza lipsa de profesionalism a deputatului, in opinia ActiveWatch:

• pretinde, cu intentia de a dezinforma, ca modifica articole care nu exista in lege, cu privire la media audiovizuala: obligativitatea prezentarii unei probe a veritatii in 10 zile de la cererea persoanei lezate, posibilitatea de a suspenda o institutie media de la aparitie pentru niste simple omisiuni de informare;

• autorul este si superficial deoarece vorbeste despre modificarea articolului 42, un articol care nu mai exista deloc in textul actualei legi, pentru ca a fost abrogat prin OUG 181/2008. Acelasi lucru este valabil si in cazul altor modificari.

In final, asociatia cere Parlamentului sa examineze cu un plus de atentie eventuale viitoare proiecte legislative propuse “de acest accident al democratiei din Romania”.