Ciocolata Rom, unul din cele mai longevive branduri romanesti, care si-a pastrat reteta din 1964, a facut o miscare radicala: a inlocuit steagul romanesc de pe ambalaj cu cel american si a trecut la sloganul “The taste of coolness”. Romanii din retelele sociale au reactionat instant intr-un val de dezaprobari. Ce urmareste pana la urma campania?
La sfarsitul saptamanii trecute, ciocolata Rom si-a lansat noua campanie de comunicare, realizata de McCann Erickson. “Noul Rom”, care se afla deja in magazine, are pe ambalaj steagul american si se promoveaza prin doua spoturi, in care un barbat prezinta produsul intr-o engleza cu accent american. “E noul Rom. Nu e la fel. E mai bun! Steagul romanesc a fost inlocuit cu cel american. De ce ? Pentru tine. Ca sa-l mananci oriunde in lume si sa fii mandru”.

Vestea s-a raspandit rapid pe Facebook in weekend, iar comentariile au inceput sa curga, majoritatea negative. Care e insa gandirea strategica din spatele campaniei? “Desi aceasta schimbare poate parea una radicala, Rom este un brand care ramane consecvent valorilor sale: este un brand curajos, neconventional, care nu se teme de controversa si nici sa vorbeasca pe limba consumatorului”, spune pentru Wall-Street Adrian Botan, Creative Partner McCann Erickson. “Strategia care sta la baza acestei campanii este de directionare a comunicarii catre targetul tanar prin apelul la valori emotionale, proprii acestuia”.

Altfel spus, pe limba comunicatului de presa care anunta schimbarea, campania ar putea “sa genereze o dezbatere aprinsa in randul tinerei generatii cu privire la actualitatea valorilor romanesti”.

Site-ul noului Rom are si o rubrica denumita "Opinia Romanului”, care a adunat deja sute de comentarii negative, ba chiar agresive la adresa schimbarii de ambalaj. O voce americanizata a brandului raspunde la unele din ele, transformand critica evidenta a comentatorilor in “sustinere subtila”.

Pe Facebook a aparut si un grup intitulat "Vrem Ciocolata ROM Autentic Inapoi", care, potrivit lui Botan, nu a fost creat de nici una din agentiile grupului McCann. Directorul de creatie sustine ca singura amprenta in social media a agentiei a fost pagina de Facebook Rom Autentic, iar toate celelalte comentarii si initiative sunt autentice.

Campania Rom este foarte indrazneata, cu atat mai mult cu cat ambalajele schimbate sunt deja la raft, spune Razvan Capanescu, Creative Director la Publicis Romania. "Pe de alta parte - poate nu ma prind eu exact care este targetul acestei ciocolate – mi se pare o ambitie teribila sa incerci a impaca un target pentru poanta cu cel pentru vanzari (pentru ca, in cazul de fata, nu le vad in osmoza). Pe de alta parte, daca targetul pentru talcul acestei campanii s-ar fi suprapus perfect peste cel anexat obiectivului (banuit) de vanzari, atunci as fi zis ca e semi-timida campania, se putea mai mult”.

Principalul obiectiv al campaniei este intr-adevar cresterea vanzarilor, mai ales in randul publicului tanar, spune Adrian Botan. Rezultatele de pana acum ar fi bune – “produsul se «trage de pe raft» foarte bine”. Un alt obiectiv al campaniei e cresterea indicatorilor de brand, intarirea pozitiei pe piata de batoane si improspatarea imaginii pentru atragerea unui target mai tanar.

“Dupa aceasta campanie, brandul Rom fie iese clar invingator si vom aplauda cu totii, inghitandu-ne cuvintele, fie iese foarte ciufulit. Oricum ai lua-o insa, campania de fata exclude orice linie de mijloc”, adauga Razvan Capanescu. “Dar mie tot imi miroase a cascadorie... o miscare menita sa trezeasca loialitatea din target si «by public demand» sa se repuna tricolorul pe ambalaj”.

Intrebat daca Rom va reveni la vechiul ambalaj, Botan ocoleste raspunsul, afirmand ca are incredere in capacitatea de adaptare a publicului la noua identitate a brandului.

Rom este un brand al companiei Kandia Dulce, detinuta in proportie de 100% de fondul de investitii Oryxa Capital. Pana in vara acestui an, Kandia era parte din Cadbury Romania, insa a fost vanduta dupa ce grupul Kraft Foods a achizitionat Cadbury pe plan global.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Media & Pub »


Setari Cookie-uri