Obiectivul asociatiei este de a populariza si a promova activitatea de lobby ca fiind una legitima. “In Europa lumea a inceput sa se fereasca de cuvantul «lobby». Noi am decis sa ne asumam acest statut de lobbyisti”, a spus Laura Florea, presedinte ARRL si managing partner al Point Public Affairs.

In lipsa unei legi a lobby-ului, ARRL va asigura autoreglementarea domeniului prin intermediul unui Cod de Etica al Activitatilor de Lobby si prin Registrul Reprezentantilor Grupurilor de Interese din Romania – o baza de date publica, creata dupa modelul Registrului de pe langa Comisia Europeana, unde se pot inscrie companiile si persoanele care practica lobby-ul.

“In toate industriile de pionierat, inclusiv in advertising si media, pana nu s-a facut o autoreglementare la nivel mult mai inalt decat ar fi facut orice legislator nu se putea opera la standarde europene”, a spus Corina Vintan, managing partner Links Associates.

Inscrierea in Registrul Reprezentantilor Grupurilor de Interese presupune semnarea si respectarea Codului Etic. Persoanele si companiile care vor incalca regulile etice vor fi exculse din registru.

“Inscrierea este deschisa tuturor, gratuit, insa exista o conditie: sa adere la codul de etica. Daca se intampla sa avem cunostinta de incalcarea codului etic, sanctiunea nu va fi pecuniara pentru ca nu exista o lege. Va fi una de excludere din registru si va asigur ca in activitatea noastra sanctiunile de imagine sunt mult mai grave”, a precizat Laura Florea.

De asemenea, agentiile de lobby sunt obligate sa respecte alte doua legi, Foreign Corrupt Practices Act (din Statele Unite) si British Corrupt Practices Act (din Marea Britanie), in cazul in care lucreaza pentru companii listate la bursa din Londra sau New York. “80% din clientii nostri vin din aceste regiuni”, a spus Roberto Musneci, partener la Serban&Musneci Associates.

O piata cu potential de 40-50 de milioane de euro

Citeste si:

Potentialul pietei romanesti de lobby este de 40-50 de milioane de euro anual, potrivit Laurei Florea. Cifra include veniturile companiilor specializate (care reprezeinta circa 10% din total), plus investitiile in domeniu ale corporatiilor, asociatiilor de business, ONG-urilor si avocatilor.

Printre proiectele de lobby la care au lucrat in 2010 agentiile fondatoare ale Asociatiei Registrul Roman de Lobby se numara:

• Corina Vintan, Links Associates: Rosia Montana Gold Corporation – “Cand am intrat in proiect era considerat mort. In parlament se pregateau legi speciale care urmau sa ingroape proiectul in conditiile in care investisera 500 de milioane de euro in explorari”.

Cathedral Plaza – “Am intervenit cand Arhiepiscopia Romano-Catolica avea 56 de procese impotriva companiei”

• Laura Florea, Point Public Affairs: Colegiul Farmacistilor din Romania – “Restructurarea arieratelor din domeniul farmaceutic si impunerea a unui calendar de reducere a termenelor de plata a CNAS catre farmacii”

• Alex Jurconi, McGuireWoods Romania: Ford – “Promovarea unei hotarari de guvern pentru acordarea unor ajutoare de stat in valoare de 340 de milioane de euro. A avut implicatii locale foarte puternice, programe de CSR in care acesti bani sunt investiti”
• Roberto Musneci, Serban&Musneci Associates: “Legea farmaciei. A fost o activitate sinergica intre firme de avocatura si lobbyisti”.

Cititi si: Top 10 lucruri pe care un manager trebuie sa le stie despre lobby

Top 10 lucruri pe care un manager trebuie sa le stie despre lobby

Top 10 lucruri pe care un manager trebuie sa le stie despre lobby