In toamna, 11 agentii de media au fost amendate de Consiliul Concurentei cu suma de 3,2 milioane de euro, intrucat actionau precum “un cartel”, in incercarea de a scoate din piata agentiile concurente detinute de The Group, rezulta din explicatiile suplimentare oferite de Consiliul Concurentei, pe marginea acestui subiect extrem de aprins pe piata de media.

In octombrie 2012, Consiliul Concurentei a demarat o investigatie in randul agentiilor de media, suspectate de practici neconcurentiale. Consiliul Concurentei a sanctionat 11 companii din industria media cu amenzi totalizand 3,2 milioane de euro pentru ca au participat la o intelegere avand ca obiect eliminarea agentiilor concurente de pe piata comercializarii serviciilor de comunicare prin media.

Cele 11 companii implicate si sanctionate sunt: Brand Programming Network S.A.: 280.296 lei (62.500 euro), B.V. McCann-Erickson S.R.L.: 3.218.755 lei (717.719 euro), GroupM Media Operations S.R.L.: 230.011 lei (51.288 euro), Initiative Media S.A.: 2.498.443 lei (557.104 euro), Mediacom Romania S.R.L.: 1.328.727 lei (296.280 euro), Mediaedgecia Romania S.R.L.: 967.226 lei (215.672 euro), Mindshare Media S.R.L.: 949.672 lei (211.758 euro), Opti Media S.R.L.: 599.636 lei (133.707 euro), Starcom Mediavest Group S.R.L.: 1.849.843 lei (412.479 euro), United Media Services S.R.L.: 498.748 lei (111.211 euro), Zenith Media Communications S.R.L.: 2.146.199 lei (478.560 euro).

Consiliul Concurentei a publicat in document mai multe citate ale dialogurilor dintre sefii agentiilor amendate. Mai jos, cateva dintre citatele din care ar rezulta faptul ca aceste agentii ar fi boicotat sase licitatii si, per total, au avut practici anticoncurentiale:

  • Trebuie mers pe o varianta medium term de izolare/excludere a lui Zoltan (Szigeti, presedinte The Group – n.r.). Planul rezumat de X(nume sters - n.r.) asta face”
  • Ca si actiune de „izolare” a lui Zoltan, de tipul „ori cu el ori cu noi ceilalti”
  • "Eu zic ca incepem sa ne departam de scopul discutiei suntem iar vagi cand vorbim despre un player care joaca cu alte instrumente decat cele care ne permit sa facem profit si pe care vrem sa-l lasam in urma. Cu ultimile propuneri nu reusim toate acestea ci facem un lobby vad despre normele pietii? Putem face si asta insa scopul poate este atins in vreo 6-9 luni! Va propun sa ne revedem la inceputul saptamanii viitoare sa reluam cu pasi concreti cum ne atingem scopul pentru care ne-am intalnit”
  • "Eu cred ca trebuie sa facem un club de media (cu toate initiativele discutate); actiunea frontala impotriva lui Zoltan nu merge asa cum discutam noi ... Cred ca trebuie sa lamurim totusi intre noi care ar fi actiunile impotriva lui Zoltan? Pas cu pas, in mod clar despre ce vorbim?”
  • „Let us not forget what brought us all together in this. (n.trad. Sa nu uitam ce ne - a adus impreuna) Nu era nici ARMA, nici BRAT. Era TheGroup. Am decis ca vrem sa o prim Cancerul i conversatia a evoluat catre faptul ca ar fi bine sa tratam o Raceala”.

La finalul anului trecut, Uniunea Agentiilor de Publicitate din Romania (UAPR) contesta vehement decizia Consiliului Concurentei – "Peste tot in lume, actorii economici sanctionati de legea concurentei au interese economice si forme de manifestare comerciale. Discutiile intre agentiile de media pe care le-a sanctionat astazi Consiliul Concurentei nu au avut in niciun fel interese economice si niciun aspect comercial. Din motive inca neclare, Consiliul s-a pozitionat alaturi de cei care au introdus practicile neetice pe piata media din Romania, girand in acest fel un mod cu totul reprobabil de a face business", enunta UAPR.

CC a respins insa aproape toate argumentele acestei entitati. Mai mult, indica faptul ca cele 11 companii sanctionate au purtat intalniri “secrete” si corespondenta “in vederea eliminarii de pe piata a The Group”; "denaturarea comportamentului comercial al intreprinderilor implicate prin punerea in practica a celor stabilite de comun acord". Consiliul considera ca cele 11 companii de media doresc scoaterea de pe piata a unui jucator major ce oferea conditii comerciale mai bune.

“Chiar daca este vorba de un boicot atipic, in sensul ca actiunea nu se exercita direct asupra concurentului, ci se exercita asupra lui in mod indirect, prin intermed iul clientilor, continutul anticoncurential al faptei ramane intact. Intreprinderile nu pot invoca un comportament ilegal sau neetic al The Group pentru a justifica intelegerea. Astfel, dupa cum s - a decis in jurisprudenta europeana, faptul ca o intreprinde re prejudiciata de un acord anticoncurential opereaza pe piata relevanta in mod pretins nelegal la momentul incheierii acordului nu este relevant din perspectiva stabilirii daca acordul respectiv constituie o incalcare a art. 101 din Tratat”, comunica Consiliul Concurentei.

Aici poti parcurge intregul text al Consiliului Concurentei pe acest subiect.

Sursa foto: Shutterstock: Amenda

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Alex Goaga
Alex Goaga scrie despre antreprenoriat, new media si IT&C de peste sase ani, visand (in timpul liber!) la viitoarele holograme portabile “tip Star Wars”. Pasionat de citit (benzi desenate printre altele) .

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Media & Pub »


Setari Cookie-uri