Consiliul Concurentei a sanctionat 13 agentii de turim si Asociatia Nationala a Agentiilor de Turism cu amenzi in valoare totala de 11.419.539,35 lei (aprox. 2,45 milioane euro) pentru intelegeri anticoncurentiale pe piata charterelor. Vezi mai jos cum au reactionat touroperatorii vizati de ancheta Autoritatii.

Consiliul Concurentei a constatat ca, in perioada iunie 2013 - septembrie 2016, 13 agentii de turism si-au coordonat politicile comerciale, inclusiv printr-un schimb de informatii sensibile din punct de vedere concurential, cu scopul de a nu permite scaderea preturilor produselor/pachetelor turistice comercializate.

Astfel, agentiile de turism nu au redus, sub un anumit nivel, pretul de vanzare catre clienti pentru produsele turistice si/sau pachetele de servicii turistice comercializate (ex.: bilete de avion in zborurile tip charter - atat ca produs turistic individual, cat si ca o componenta dintr-un pachet de servicii turistice). De asemenea, acestea au limitat sau au eliminat campaniile promotionale ale companiilor concurente care ofereau reduceri sau gratuitati clientilor si si-au impartit numarul de locuri in avioanele contractate pentru zborurile de tip charter pentru a limita astfel, in mod artificial, oferta in vederea cresterii pretului de vanzare.

Agentiile de turism amendat de Consiliul Concurentei sunt: :

1. Aerotravel S.R.L. - 400.754,46 lei (aprox. 86.003 euro);

2. Air Fla S.R.L. - 9.618,91 lei (aprox. 2.064euro);

3. Corali Holidays S.R.L. - 6.644,12 lei (aprox. 1.426 euro);

4. Eximtur S.R.L. - 685.116,14 lei (aprox. 147.027 euro);

5. Fibula Air Travel S.R.L. - 88.310,64 lei (aprox. 18.952 euro);

6. Happy Tour S.R.L. - 519.597,56 lei (aprox. 111.506 euro);

7. Nova Travel S.R.L. - 124.616,00 lei (aprox. 26.743 euro);

8. Paralela 45 Turism S.R.L. - 1.723.737,00 lei (aprox. 369.917 euro);

9. Prestige Tours International S.R.L. - 2.139.282,82 lei (aprox. 459.093 euro);

10. Prompt Service Travel Company S.R.L. - 186.084,73 lei (aprox. 39.934 euro);

11. Rezeda World Travel S.R.L. - 28.780,08 lei (aprox. 6.176 euro);

12. Tez Tour S.R.L. - 55.930,00 lei (aprox. 12.003 euro);

13. Touring Europabus Romania S.R.L. - 5.397.762,87 lei (aprox. 1.158.368 euro).

Christian’76 Tour S.R.L. a aplicat la programul de clementa, oferind dovezi privind existenta faptelor anticoncurentiale, si a primit imunitate la amenda.

9 din cele 13 companii (Aerotravel S.R.L., Eximtur S.R.L., Fibula Air Travel S.R.L., Nova Travel S.R.L., Paralela 45 Turism S.R.L., Prompt Service Travel Company S.R.L., Rezeda World Travel S.R.L., Tez Tour S.R.L., Touring Europabus Romania S.R.L.) au recunoscut participarea la practica anticoncurentiala si au beneficiat de reducerea cu 20% din nivelul de baza al amenzii.

Investigatia va continua analiza privind posibilul comportament anticoncurential al Companiei Nationale de Transporturi Aeriene Romane Tarom S.A., respectiv facilitarea savarsirii faptei anticoncurentiale.

In cadrul aceleiasi investigatii, Consiliul Concurentei a sanctionat ANAT cu 53.304,02 lei (11.439,12 euro) deoarece, in perioada septembrie 2012 – aprilie 2016, a interzis membrilor sai care operau ca revanzatori pentru produse turistice si/sau pachete de servicii turistice, sa acorde clientilor reduceri sub forma cedarilor unei parti din comisioanele ce le reveneau de la companiile (tur-operatorii) care ofereau acele produse/pachete turistice. ANAT si-a recunoscut fapta anticoncurentiala si a beneficiat de o reducere a amenzii de 20%.

Totodata, Consiliul Concurentei a impus ANAT obligatia de a organiza si derula actiuni de instruire pentru agentiile membre si angajatii acestora, pentru a cunoaste reglementarile din domeniul concurentei si, astfel, sa poata identifica posibile practici anticoncurentiale.

Ce spun touroperatorii

"Christian Tour a refuzat sa se ralieze intelegerilor privind preturile cu agentiile concurente, in dezavantajul turistului"

Christian Tour a primit imunitate la amenda dupa inceperea investigatiei datorita cooperarii cu Consiliul Concurentei in cadrul anchetei.

"Dupa declansarea investigatiei, decizia luata de conducerea Christian Tour a fost aceea de a colabora total si transparent cu reprezentantii Consiliului Concurentei pentru aflarea adevarului si in spiritul respectarii legii. Ancheta in domeniul turismului scoate la lumina detalii privind modul in care unele mari agentii turoperatoare din tara noastra s-au inteles nu doar asupra pretului vacantelor, ci si in privinta unei strategii comune impotriva competitorilor care practicau preturi mai mici la pachetele turistice, asa cum este Christian Tour, a declarat Marius Pandel, unul dintre actionarii Christian Tour.

Corespondenta pe e-mail dintre reprezentantii agentiilor de turism, adunata de investigatori intr-un raport voluminos, arata, intre altele, modul in care principalii actori din piata de turism stabileau preturile la vacantele cu avion charter, precum si strategia lor de a impiedica agentia Christian Tour sa opereze chartere in anumite destinatii.

Christian Tour si-a inceput activitatea in urma cu aproape 22 de ani prin a vinde vacante celor cu bani putini, desi in acele vremuri preturile erau mari si putini isi permiteau sa calatoreasca in strainatate. Pentru ca a creat oferte de vacante foarte ieftine, incepand de la 1 Euro, Christian Tour a fost reclamat la Consiliul Concurentei. Insa, exact genul acesta de politici de marketing dovedeste clar ca noi nu ne-am inteles cu nimeni pentru a stabili preturile, ci am fost permanent contra curentului. Asteptam ziua in care vor fi atacate si companiile aeriene care au promotii la biletele de avion la 9,99 euro”, subliniaza Marius Pandel.

Happy Tour: Sanctionarea agentiei pentru practici neconcurentiale, total nejustificata

Ca urmare a deciziei Consiliului Concurentei de a sanctiona agentia Happy Tour pentru intelegeri anticoncurentiale pe piata charterelor, touroperatorul a transmis urmatoarele:

"Consiliul Concurentei a investigat o serie de companii de turism, inclusiv Happy Tour, pentru participarea la o pretinsa intelegere anticoncurentiala ce a avut loc in legatura cu operarea charterelor. Happy Tour nici macar nu a fost prezenta pe piata relevanta investigata, iar insesi elementele de proba din dosarul de investigatie arata un comportament corect al companiei, prin practicarea de preturi reduse la produsele turistice, pe parcursul perioadei investigate. Prin urmare, anchetarea si, mai ales, sanctionarea agentiei pentru practici neconcurentiale pe acest segment este total nejustificata.

Ca entitate care isi desfasoara activitatea in Romania de 25 de ani, care contribuie anual cu sute de mii de euro in taxe si impozite la bugetul de stat si care a creat si creeaza permanent locuri de munca suntem ingrijorati ca, in absenta unor probe care sa incrimineze in mod direct Happy Tour, autoritatile romane, prin Consiliul Concurentei, ne-au sanctionat in urma investigatiei. In acest moment, se analizeaza toate posibilitatiile legale pentru contestarea amenzii.

Happy Tour este printre putinele agentii de turism investigate care, in urma primirii raportului Consiliului Concurentei care includea propunerea de sanctionare, nu a recunoscut fapta atribuita, in vederea diminuarii amenzii. De altfel, in 25 de ani de activitate Happy Tour nu a fost niciodata in atentia Consiliului Concurentei, nu a fost anchetata sau sanctionata pentru incalcarea vreunei legi.

Compania are un program de conformare cu regulile de concurenta, recunoscut chiar de Consiliul Concurentei prin diminuarea nivelului amenzii propuse, si dorim sa ii reasiguram pe toti partenerii si clientii nostri ca ne desfasuram activitatea in deplina concordanta cu regulile aplicabile.

In plus, pe intreaga durata a investigatiei, Happy Tour a fost total transparenta, a pus la dispozitia Consiliului Concurentei toate documentele necesare anchetei, a cooperat prompt de fiecare data si a oferit toate informatiile necesare pentru o evaluare cat mai corecta. Din pacate, prin hotararea finala luata in ceea ce priveste Happy Tour, ni s-a demonstrat faptul ca aceste informatii si documente furnizate cu buna-credinta si care demonstrau nevinovatia Happy Tour nu au fost luate in considerare.

Happy Tour va analiza toate caile legale pe care le are la indemana in continuare pentru a demonstra nevinovatia companiei".

Paralela 45: Discutiile despre impartirea locurilor pe charter dintre turoperatori nu au creat prejudicii nimanui

Ca urmare a decizie Consiliului Concurentei de a amenda Paralela 45, agentia face urmatoarele precizari:

"Exista multe practici ale Consiliului Concurentei care nu sunt cunoscute publicului larg. De unde sa stii ca daca primesti un email neconform cu regulile de concurenta, trebuie sa te dezici? Nimeni, niciodata, nu a facut astfel de precizari, iar activitatea de preventie a Consiliului Concurentei este aproape zero. Referitor la acest aspect, Paralela 45 a inaintat catre Consiliul Concurentei, chiar inainte de inceperea acestei investigatii, o adresa prin care solicita clarificari cu privire la practicile concurentiale. Adresa a ramas fara raspuns!

In plus, analizele facute de Consiliul Concurentei in cadrul investigatiei activitatii agentiilor de turism nu au la baza verificarea impactului in piata.

"Paralela 45 a fost amendata pentru o corespondenta de 11 email-uri, fara niciun impact pe piata. Discutiile despre impartirea locurilor pe charter dintre turoperatori nu au avut un impact negativ in piata, nu au creat prejudicii nimanui. Nu e nimic ilegal ca touroperatorii sa isi imparta locurile pe avioane, aceeasi practica este intalnita si in strainatate. Impartirea locurilor pe un charter se face pentru a avea garantia ca acesta va opera intregul sezon. Nu sunt tarife impuse, sunt costurile reale ale vacantelor pe charter. Reducerile la cazare pentru pachetele pe charter vin de la hotelieri, ori fac parte din campanii pe care le au, din cand in cand, touroperatorii”, a declarat Alin Burcea, proprietarul Paralela 45.

Informatiile prezentate Consiliului Concurentei de agentia care a primit imunitate la amenda (Christian Tour - n.r.) sunt exagerari facute cu scopul de a nu fi sanctionat la fel ca restul touroperatorilor.

“Am militat si militam in continuare impotriva marketingului mincinos in piata, prin care clientii sunt indusi in eroare. Respectul fata de client inseamna respectul fata de propriul business, angajati, familiile noastre. Nu vom vinde niciodata pachete de 1 euro sau cu taxe zero. Nu ne atragem turistii prin reclama mincinoasa, ci prin serviciile de calitate pe care le oferim. 29 de ani de experienta in piata inseamna atentie, seriozitate si standarde ridicate prin care construim fiecare vacanta, la un pret corect”, a mai spus Alin Burcea".

Corali Holidays: Nu exista nicio proba a implicarii agentiei in fapte cu caracter anticoncurential

"Desi nu am fost niciodata parte a acestei piete a charterelor de avion (si am dovedit acest lucru), desi am colaborat cu echipa de investigatie in ideea de a-i ajuta sa inteleaga cum functioneaza aceasta piata, am alocat timp pretios in perioada varfului de sezon pentru a realiza fel de fel de statistici care mai de care mai aiuristice si fara rost, ne-am regasit in raportul final ca fiind una dintre entitatile care ar fi participat la o „practica concertata privind coordonarea politicilor comerciale in materie de pret” pe o piata – cea a pachetelor tip charter avion – pe care practic nu am activat vreodata.

Pe parcursul investigatiei, dar mai ales citind raportul si cu ocazia audierilor in plenul Consiliului Concurentei am inteles ca cei care au instrumentat acest caz sunt la inceput de cariera, dornici de afirmare. Nu cunosc mai nimic despre domeniul pe care l-au investigat, sunt vadit rau intentionati si, prin gafele de exprimare si argumentare discrediteaza institutia pe care o reprezinta. Din parcurgerea intregului material – raport, dosar de investigatie – rezulta indubitabil ca nu exista nicio proba a implicarii CORALI HOLIDAYS in acte sau fapte cu caracter anticoncurential; de aici rezulta ca singura „vina” care ii poate aduce o astfel de sanctiune este aceea de a fi facut parte dintr-o asociatie patronala. Mai grav este ca nici urmare observatiilor scrise si sustinute in fata plenului nu a sesizat nimeni ca se produce o grava eroare.

Protestam public impotriva modului cum a decurs aceasta investigatie, demna de celebra inchizitie medievala precum si impotriva asocierii numelui companiei CORALI HOLIDAYS cu fapte anticoncurentiale pe care nu le-a intreprins vreodata si opinam ca prin astfel de actiuni (inclusiv prin amenda aplicata Asociatiei) se aduc grave incalcari Constitutiei Romaniei, prin aceea ca simpla apartenenta la o asociatie patronala sau profesionala este incriminata. Daca insa te mai si implici activ in treburile Asociatiei, represaliile sunt asigurate.

Amenda urmeaza a fi contestata conform procedurilor legale, iar pentru gravele prejudicii de imagine aduse prin includerea in lista companiilor gasite vinovate de incalcarea Legii concurentei vom actiona de indata in Instanta Consiliul concurentei, solicitand daune materiale si morale".

Touring Europabus Romania si Nova Travel: Principalul "vinovat" pentru amenzile date de Consiliul Concurentei e cadrul legislativ confuz

Touring Europabus Romania si Nova Travel, doua dintre firmele de turism amendate de Consiliul Concurentei in urma investigatiei pe aceasta piata, afirma ca principalul motiv care a condus la anumite practici fara impact real pentru turisti, dar considerate neconcurentiale, este cadrul legislativ confuz si o piata a turismului insuficient reglementata. Din acest motiv, cele doua companii solicita statului imbunatatirea cadrului legislativ in domeniul turismului.

"Unul dintre aspectele sanctionate de catre Consiliul Concurentei a fost impartirea de locuri intre agentii in avioanele contractate pentru zborurile de tip charter. Este de mentionat, in primul rand, ca impartirea acestor locuri pe anumite curse si destinatii este o conditie obligatorie, pentru a putea oferi clientilor astfel de produse turistice. Activitatea anchetata de Consiliul Concurentei (comercializarea pachetelor turistice de tip charter) beneficiaza in Europa de o reglementare specifica inca de acum 30 de ani (Directiva Europeana pe Pachete Turistice), menita sa protejeze turistii in cazul insolventelor agentiilor de turism. Aceasta reglementare nu a fost transpusa corespunzator in Romania, ceea ce inseamna ca turistii nu au beneficiat de protectie in cazul celor peste 500 de insolvente din turism din aceasta perioada. Din acest motiv, Comisia Europeana a declansat chiar doua proceduri de infringement impotriva statului roman.

Acesta este contextul in care, impreuna cu colegii concurenti din industrie si prin intermediul asociatiei profesionale din care facem parte, am solicitat statului roman sa implementeze corect legislatia europeana si sa protejeze turistii.

Chiar daca toate aceste demersuri, incriminate acum de Consiliul Concurentei, nu au avut niciun fel de efect negativ in piata (ba dimpotriva) si chiar daca eforturile noastre de a schimba legislatia au ramas fara efect, Consiliul Concurentei a considerat, si noi am recunoscut, ca pe alocuri s-a incalcat litera legii concurentei din Romania. Consideram ca luarea in considerare a contextului, dar si a spiritului legii ar fi putut sa conduca la un alt deznodamant.

In ceea ce priveste cuantumul amenzii acordate Touring Europabus, consideram ca acesta este foarte disproportionat si incalca spiritul legii in sensul gandit de legiuitor. Sanctiunea se calculeaza in Romania, spre deosebire de multe alte tari europene, ca procent din cifra totala de afaceri a companiei, care, asa cum este cazul companiei noastre, include si alte activitati decat cea investigata si pentru care s-a constatat incalcarea legii concurentei. Astfel, o companie ajunge sa fie amendata cu un procent dintr-o cifra de afaceri care nu are nimic de-a face cu piata analizata (vorbim in cazul de fata despre transport de persoane, taximetrie, venituri din chirii sau comert de alt tip decat turism). Daca s-ar fi luat in calcul strict piata analizata, sanctiunea cuvenita companiei noastre ar fi fost de sub 10% din suma comunicata de Consiliul Concurentei. Din acest punct de vedere consideram ca actuala legislatie a concurentei necesita urgent o ajustare, astfel incat litera sa corespunda sensului gandit de legiuitor.

Dorim sa ne asiguram clientii ca nicio actiune a noastra nu a fost menita sa-i dezavantajeze, ci dimpotriva. In multe cazuri in care companii partenere au intrat in insolventa (Mareea, Omnia, Genius si altii) si chiar daca noi din punct de vedere juridic nu aveam aceasta responsabilitate, i-am despagubit integral pe cei afectati. Nu am participat niciodata la un cartel in vederea stabilirii unui acord in ceea ce priveste politica de preturi impreuna cu alti concurenti, ci am incercat, prin discutii, sa generam un mediu concurential, care sa elimine reclamele mincinoase si sa asigure stabilitate financiara.

In final, asa cum subliniaza si Consiliul Concurentei, sustinem de urgenta actualizarea legislatiei in domeniul turismului prin implementarea Directivei Europene pe Pachete Turistice 2302/2015 privind pachetele de calatorie, prin care se pot proteja clientii in cazul insolventei, impreuna cu mecanisme de garantare efciente in acest sens, precum si imbunatatirea legii concurentei, pentru evitarea pe viitor a sanctionarii excesive a operatorilor.

Ne exprimam speranta ca in curand vom putea beneficia, in sfarsit, si in Romania de un cadru legislativ modern care sa permita un mediu concurential corect".

Investigatia Consiliului Concurentei a inceput dupa ce in atentia institutiei a ajuns o inregistrare video publicata pe Youtube si facuta la o intalnire a agentiilor organizata la Predeal in 2013, unde unul dintre vorbitori a indemnat direct la stabilirea unui pret minim al vacantelor si la coordonarea comportamentelor pe piata, in defavoarea clientilor.

Autoritatea de Concurenta a solicitat imbunatatirea cadrului de reglementare prin corecta si completa transpunere a Directivei europene privind pachetele de servicii de calatorie si serviciile de calatorie asociate (Directiva UE 2302/2015), astfel incat sa fie protejati atat turistii, cat si operatorii din domeniu.

"Consiliul Concurentei considera ca este foarte important sa fie acoperit complet riscul turistului, iar, la acest mecanism de despagubire/de garantii, agentiile de turism trebuie sa participe proportional cu riscul asigurat, respectiv cu avansul primit de la client. Garantiile agentiilor de turism nu trebuie limitate la participarea la un fond de garantare a pachetelor de calatorie, ci pot functiona distinct sau asociat cu scrisori de garantie bancara, polite de asigurare sau alte instrumente de garantare legal constituite", se arata in comunicatul emis de Autoritate.

Sursa foto: Shutterstock.com

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Turism »



Setari Cookie-uri