Una din putinele metode care i-ar fi ajutat pe investitorii sa obtina profit pe o tendinta descendenta este short-selling-ul. Aceasta nu este inca introdusa la Bursa de la Bucuresti, desi oficialii institutiei spun ca, in curand, investitorii vor putea folosi tehnica vanzarii in absenta a unor actiuni imprumutate de la brokeri.
Brokerii chestionati de Wall-Street sustin ca se simte lipsa acuta a acestui instrument financiar, care ar fi ajutat foarte mult la echilibrarea pietei, mai ales in aceasta perioada in care volatilitatea excesiva si scaderile au fost la ordinea zilei. In plus, cu aceasta metoda, investitorii ar fi putut sa fructifice profituri si pe trenduri de scadere.

“Se simte lipsa short sellingului in piata. Este unul din instrumente a carui lispa acuta influenteaza, mai ales in conditiile actuale ale Bursei de Valori. Daca investitorii ar fi avut asta ar fi putut fructifice profituri si de pe scaderi. Dar pe BVB se poate castiga putin in astfel de conditii. Lipsa acestui gen de instrument denota ca avem o piata putin dezvoltata”, a declarat, pentru Wall-Street, Adi Lupsan, director adjunct la Intercapital Invest.

Vanzarile in lipsa cresc lichiditatea

Un alt avantaj important al acestor gen de operatiuni este acela ca poate mari lichiditatea in trendurile descendente. Astfel, investitorii care au imprumutat actiuni de la broker si le-au vandut vor fi interesati sa le rascumpere din piata la niveluri mici. “Intr-adevar, se simte nevoia introducerii short-sellingului la BVB. Acest instrument creeaza lichiditate, pentru ca atunci cand piata scade, sunt multi cei care rascumpara la un pret mic. Astfel se creeaza o lichiditate mai mare pe scaderi. Vor fi foarte multi interesati sa inchida pozitiile pe profit. Cred ca ar trebui introdus cat mai repede acest instrument, desi nu stiu cat de mutl vor mai fi interesati investitorii acum, dupa scaderile atat de mari ale BVB”, crede Mihai Chisu, broker la IFB Finwest.

“Stiu ca se discuta, banuiesc ca se va introduce. Short-sellingul ajuta la cresterea lichiditatii, la o piata echilibrata si la temperari ale cresterilor. De asemenea, ar putea fi mai multi cumparatori pe o piata in scadere”, ne-a declarat directorul Prime Transaction, Alin Brendea.

Teoria spune ca metoda este riscanta

Short selling reprezinta vanzarea unor actiuni nedetinute de o persoana si cumpararea lor cand pretul scade pentru obtinerea de profit.

Practic, este vorba de tehnica prin care un investitor vinde un titlu financiar pe care nu il detine, dar pe care promite totusi sa il livreze cumparatorului. Mai exact, daca un investitor vrea sa vanda « scurt » un titlu pe care nu il are, atunci brokerul ii va imprumuta acel titlu, iar banii obtinuti din vanzarea lui ii incaseaza clientul. Acesta va ramane dator brokerului cu respectivele titluri imprumutate si urmeaza sa i le inapoieze la un anumit moment in viitor, dup ace le cumpera, de preferat la un pret mai mic. Tehnica este folosita de investitorii care vor sa obtina profit din scaderile unei actiuni.

Profitul ar fi diferenta dintre pretul la care actiunile imprumutate au fost vandute si pretul la care acestea au fost cumparate mai tarziu. Dar exista si posibilitatea ca pretul sa creasca, si investitorul sa fie nevoit sa le cumpere actiunile la un pret mai mare decat cel cu care le-a vandut pe cele imprumutate, si atunci intervin pierderile. Din acest motiv, short-sellingul este considerata o tehnica riscanta.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Money »



Setari Cookie-uri