La inceputurile pietei Forex majoritatea tranzactiilor se desfasurau prin telefon insa odata cu dezvoltarea tehnologiei ponderea tranzactionarii electronice in total volum tranzactii a crescut semnificativ.

Participantii care misca decisiv preturile valutelor sunt cei care au acces la piata interbancara.

Totusi clientii de retail sau individuali au acces la aceasta piata prin intermediul brokerilor care ofera platforme de tranzactionare online.

Inainte de a incepe sa prezint elementele definitorii ale unui ECN trebuie explicat modul in care se tranzactioneaza pe piata Forex printr-un MM (Market Maker – Formator de Piata).

Un Market Maker ofera cotatii ferme de cumparare si vanzare pentru anumite instrumente financiare aceste cotatii putand fi vizualizate si tranzactionate de clientii individuali in platformele online oferite de acei market makeri.

Tranzactionarea prin MM insemna ca acesta este contraparte la fiecare tranzactie efectuata de client. Market Makerii pot fi de doua tipuri: institutionali (care ofera cotatii pentru banci, alti market makeri, alti clienti institutionali, brokeri de retail) si brokeri de retail (care ofera cotatii pentru clienti de retail).

Cand se foloseste un MM pentru acces la piata Forex nu exista comision la realizarea unei tranzactii, MM-ul fiind compensat de diferenta intre pretul de cumparare (bid) si cel de vanzare (ask). In conditiile in care pe piata sunt foarte multi MM care concureaza spread-urile sunt in general foarte scazute.

ECN este un acronim pentru Electronic Communication Network. Daca se face referire la ECN atunci implicit se aduce in discutie si urmatorii termeni: STP si NDD.

STP (Straight Through Processing) reprezinta procesul prin care un ordin este directionat (rutat) catre furnizorul de lichiditate care a oferit o anumita cotatie pentru o pereche valutara.

NDD ( Non Dealing Desk) insemna tranzactionare fara interventia dealer-ului ordinele sunt directionate catre diferite institutii financiare de obice prime-brokeri (cei care au acces la piata interbancara internationala).

Citeste si:

Poate fi tranzactionarea prin ECN o solutie revolutionara de tranzactionare online pe piata Forex ? Conform unei declaratii a CEO-ului uneia dintre cele mai active case de brokeraj la nivel international raspunsul este da. Acesta aduce un argument de ordin statistic: in momentul de fata doar 5% dintre traderii de retail tranzactionarea Forex prin ECN iar in urmatorii ani asteptarile sunt ca procentul acestora sa fie peste 50%.

Cu alte cuvinte, daca estimarile se vor adeverii, in urmatorii ani traderii de retail vor prefera ECN-urile in schimbul Market Maker-ilor.

Trebuie remarcat urmatorul aspect: dezvoltarea acestor solutii de tranzactionare nu este noua, acest mod de cotare a preturilor este practicat de multi ani de institutiile financiare puternice.

Totusi de ce s-a extins la nivelul traderilor de retail in ultimii ani?

Personal cred ca principalul declansator a fost criza de lichiditati din 2008 - 2009 si/sau reticienta de a mai imprumuta bani.

Acest fenomen a dus la ideea ca trebuie sa ai acces la un bazin de lichiditate pentru a te feri de riscul de a nu avea contraparte la tranzactiile tale. Bazin de lichiditate se traduce prin prezenta mai multor parteneri cu care poti efectua tranzactii ceea ce reprezinta esenta functionarii ECN-ului.

Aceasta prima parte a avut ca scop prezentarea diferentelor generale intre cele doua moduri de a participa la piata Forex din perspectiva unui trader de retail.

Iulian Rizea este Branch Manager la Deltastock AD Sucursala Bucuresti.