Odata cu evolutia Internetului si cu aparitia de noi device-uri cu ecrane din ce in ce mai variate si cu interfete “touch”, site-urile invechite au devenit din ce in ce mai greu de navigat si mai prietenoase. Astfel, s-a dezvoltat necesitatea ca un site sa se poata “adapta” la un numar din ce in ce mai mare de rezolutii si modalitati de interfatare cu utilizatorul.

Site-ul responsive este cel care isi adapteaza design-ul in functie de rezolutia monitorului/ecranului pe care este afisat, experienta utilizatorului fiind in acestfel optima. Practic munca designer-ului si a front-end developer-ului a devenit mai complexa, in sensul ca trebuie sa gandeasca mai multe modalitati de afisare a continutului, subliniaza oficiali ai WebVenture, companie ce realizeaza astfel de site-uri pentru peste 20 de clienti din Romania si din afara tarii.

Noile tendinte in responsive design merg inspre regandirea totala a arhitecturii unui website, solutii hibrid de optimizari browser-side si server-side. Spre exemplu, in momentul in care accesam un site de pe un device mobil, serverul va detecta rezolutia, va afisa layout-ul corespunzator respectivei rezolutii si va popula layout-ul cu continut pre-adaptat la rezolutiile respective. Astfel, navigarea va fi optimizata, timpul de incarcare redus iar experienta utilizatorului superioara.

In acest moment, combinatia intre HTML 5 si CSS 3 ofera front-end developer-ului posibilitatea sa dezvolte site-uri responsive. Primul pas catre site-urile responsive s-a facutodata cu aparitia versiunilor pentru mobil ale site-ului. Aceasta modalitate de abordare a satisfacut nevoia de optimizare pentru monitor si mobil. In momentul in care au aparut si tabletele, doar o simpla versiune “de mobil” a site-ului nu a mai fost suficienta.

In timp ce Mashable afirma intr-un articol ca anul 2013 va fi anul responsive-design-ului, in online-ul romanesc, acest trend incepe timid sa isi faca aparitia, in site-uri precum www.romania-insider.com sau www.webventure.ro

Exista insa cateva beneficii clare a utilizarii responsive design-ului care vor obliga in primul rand publisherii online sa adopte noile tehnologii de responsive design:

- trafic crescut

Citeste si:

- posibilitatea livrarii de ad-uri optimizate pentru mobil si astfel crescand veniturile printr-o rata de click crescuta

- time-on-site mai bun prin imbunatatirea experientei utilizatorului si retentia sa pe site

Spre exemplu, un magazin online care va fi adaptat pentru toate device-urile va avea o baza de potentiali clienti mai mare, si va putea colecta comenzi direct din device-urile mobile.

Ca minus, constructia unui astfel de site ar putea costa cu pana la trei ori mai mult decat unul traditional, static.

“In functie de elementele si functionalitatile care se doresc adaptate la toate device-urile, crearea unui site cu design responsive poate fi de 2-3 ori mai scump comparativ cu un site cu design static. Acest lucru se datoreaza in principal faptului ca in acest moment exista paleta foarte mare de rezolutii si practic fiecare in parte trebuie tratata separat din punct de vedere front-end development. In plus, back-end-ul trebuie sa serveasca diferentiat fisierele media si asa mai departe”, spune Ciprian Salceanu, manager la WebVenture, companie ce urmareste dublarea afacerilor in 2013, la 100.000 euro.

Desi trendul este clar, pe piata autohtona numarul de site-uri cu design responsive este inca mic si probabil ca va mai trece o perioada buna de timp pana cand toate site-urile vor fi “lichide” sau responsive.

Consideri necesara si de viitor aceasta noua tehnologie, promovata mai ales pe plan international? wall-street.ro te incurajeaza sa comentezi.