Lucrarile nu iau in calcul istoria si arhitectura bulevardelor, dar mai ales incurajeaza traficul auto rapid din nord spre centrul Capitalei, aducand orasul cu zeci de ani in urma comparativ cu alte capitale europene, unde edilii au dezvoltat sosele de centura pentru a fluidiza traficul si a proteja centrele istorice, sustin arhitectii.

Lucrarile presupun construirea unor rampe de intrare a masinilor in pasaje cu lungimea de 400 m fiecare. Pe toate cele trei bulevarde se vor construi rampe de intrare si iesire (doua pe ambele sensuri), cumuland un total de un aproape 5 kilometri.

Proiectul este legat de constructia parcarii subterane de la Charles de Gaulle, careia i se va alatura un spatiu comercial subteran de 8.000 mp. Acesta necesita, conform proiectului, o arie de cateva mii de metrii patrati de trepte de acces in subteran, chiar la intrarea in Herastrau pe la Charles de Gaulle.

“Problema arhitectilor si a istoricilor nu este nici parcarea si nici mallul subteran, acestea neavand inca avizul comusiei de la MDRT, ci faptul ca se construiesc aceste pasaje care, pe langa efectul profund distructiv, nici macar nu sunt necesare. Cu toate acestea, mentionam ca nu exista lucrare subterana fara efecte la suprafata. Exista spatii la Charles de Gaulle unde inaltimea elementelor vizibile din suprateran vor ajunge si la 4 m”, a declarat Mircea Ochinciuc, presedintele OAR Bucuresti.

OAR Bucuresti a realizat un studiu istoric pentru a demonstra faptul ca bulevardele Aviatorilor, Kiseleff si Prezan se constituie intr-un ansamblu istoric clasa A, de importanta nationala. Aceste bulevarde au fost declarate in trecut zona protejata, insa prevederile legale in legatura cu ceea ce presupune o zona protejata sunt extreme de vagi.

Citeste si:

Ministerul Culturii si Patrimoniului National a declinat insa clasarea si a acordat aviz favorabil construirii pasajelor, invocand motive care nu sunt reale. Astfel, Ministerul Culturii si Patrimoniului a mentionat intr-o justificare faptul ca aceasta clasare ar ingreuna accesul companiilor care administreaza retele de apa si electrica. Un fapt inexact, considera arhitectii, intrucat legea stipuleaza ca acest tip de interventii au un regim special si ca se pot desfasura in conditii normale, chiar si pe un bulevard clasat ca monument istoric.

“Nu este decat o dezinformare, o insiruire de afirmatii care dovedesc incompetenta si necunoasterea legilor, un text nedemn pentru o institutie care are misiunea de a apara patrimoniul cultural al Romaniei”, mai spune Ochinciuc.

Contract de 40 mil. euro cu Nelu Iordache

Proiectul pasajului subteran pe bulevardulAviatorilor se afla la a doua tentativa de aprobare. El a mai aparut in anul 2007 in aceeasi asociere cu parcajul subteran din Piata Charles de Gaulle insa a fost eliminat, avizandu-se favorabil si aprobandu-se doar proiectul parcajului subteran (PUZ Parcaj subteran Piata Charles de Gaulle, H.C.G.M.B. nr.319/2009).

In vara anului trecut au aparut in presa informatii despre mallul si parcarea subterana, conform carora licitatia de executie a fost castigata de Romstrade. La vremea respectiva insa proiectul nu era definitivat, ceea ce ar fi facut imposibila ofertarea executiei. Primaria si-a exprimat intentia de a realiza aceste proiecte in regim de parteneriat public privat, prin care aproximativ 60 de milioane de euro sunt alocati din bugetul primariei si alte 40 de milioane de euro sunt finantati de un investitor privat. Potrivit surselor din piata, investitorul privat este omul de afaceri Nelu Iordache, care va executa insa si lucrarea, primind si drept de cesiune pe 49 de ani asupra parcarii si mallului subteran.

“Cele doua proiecte au fost generate de un studiu de circulatie, ci nu de un studiu de urbanism, demonstrand o lipsa totala de viziune pe termen lung, de aliniere la ceea ce alte capitale europene implementeaza de ani de zile: fluidizarea traficului prin inele de centura, care sa faciliteze accesul catre toate puntele din centrul orasului si descurajarea traficului intens prin centrele istorice", a incheiat Mircea Ochinciuc.