Studiul arata ca 95% din angajati considera ca foarte important in spatiul de birouri este sistemul de aer conditionat, in timp ce 94% pun pret pe lumina naturala si cate 88% pe intimitate/nivelul redus de zgomot si mobilier/ergonomie.

Cele mai mici scoruri au fost obtinute pentru spatiile de depozitare (63%) si calitatea salilor de sedinta. De asemenea, acestia au mentionat pozitia cladirii (zona, infrastructura, transport public) ca elementul fata de care manifesta cea mai mare satisfactie (77%).

La intrebarea ce ar dori sa imbunatateasca la spatiul in care lucreaza, cei mai multi din angajatii care au raspuns la sondaj au spus ca sistemul de aer conditionat, 40% a nominalizat intimitatea, 34% lumina naturala si 33% mobilierul.

Cercetarea mai indica faptul ca angajatii sunt cel mai nemultumiti de timpul de asteptare la lift.

“Multe cladiri sunt construite dupa concepte care nu pun valoare pe lumina naturala si calitatea spatiului. Birourile open space inghesuite, lipsite de lumina si galagioase sunt foarte frecvente in piata. Desi exista studii care dovedesc ca lumina naturala, izolarea fonica si calitatea aerului au un aport semnificativ in performanta angajatilor, atat dezvoltatorii, cat si chiriasii ignora deseori aceste aspecte”, explica Tudor Popp, managing partner Immpuls (foto).

Studiul a fost realizat de catre GFK in 15 cladiri de birouri de clasa A din capitala, din zona centrala, de nord si Barbu Vacarescu, pe un esantion de 600 de persoane, angajati in cladirile incluse in studiu. Marja de eroare este de ± 3,99%.

Citeste si:

Conform estimarilor companiei, masura care are cel mai important impact asupra sporirii productivitatii muncii este reducerea nivelului de zgomot, care poate conduce la o imbunatatire a parametrilor de eficienta de pana la 27% pentru sarcini complexe si 38% pentru activitati simple. De asemenea, sporirea calitatii aerului interior conduce la o crestere a productivitatii cu pana la 20%, raportul dintre costuri si beneficii fiind de 1 la 10. In plus, imbunatatirea luminii naturale poate creste productivitatea cu pana la 5%.

Conform companiei Immpuls, companiile au la indemana o serie de masuri ce pot fi implementate inca de la contractarea spatiului de birouri sau ulterior, ca optiuni de reamenajare sau dotare corespunzatoare.

„Tendinta pe piata de birouri este ca firmele sa se mute in spatii mai bune, cladirile modeste ramanand goale si cu mici sanse sa gaseasca chiriasi. Proprietarii acestor cladiri trebuie sa aiba curajul sa investeasca si sa ridice standardele la pretentiile tot mai mari ale chiriasilor. Altfel, vom avea tot mai multe cladiri fantoma, cu fatade lucioase si pretentii nejustificate”, puncteaza Tudor Popp, managing partner Immpuls.

„Din pacate, chiar multe dintre cladirile care vor fi livrate pe piata in viitorul apropiat sunt proiectate inainte de criza si se incadreaza inca in standarde ce pot fi considerate „primitive”. Exista bineinteles si cateva exceptii, dar speranta este in cladirile noi ce vor fi proiectate in viitorul apropiat”, a completat Popp.

Immpuls este companie specializata in consultanta, proiectare si project management pentru dezvoltatori, investitori si chiriasi. Immpuls a fost fondata in 2006, cu actionariat roman si german si este parte din Luxemburger Team Group, o echipa internationala multidisciplinara formata din arhitecti, ingineri si economisti, care a derulat proiecte majore de dezvoltare sau reabilitare in Europa si in Romania (Petrom City, Millennium Tower, Fraport, IRIS Mall).