Confruntandu-se cu criza de pe piata financiara internationala, dezvoltatorii si retailerii spun ca aceasta ar putea reprezenta o oportunitate pentru sectorul de real estate ilocal, avand posibilitatea de a analiza retrospectiv ceea ce au realizat in jumatate din timpul necesar altor tari si de a-si planifica strategic viitorul.

In acelasi timp insa ar putea insemna ca anumite centre comerciale anuntate sa nu fie in fapt realizate pe termen scurt si mediu, Razvan Gheorghe, Director General al companiei de consultanta imobiliara Cushman & Wakefield Activ Consulting, fiind de parere ca aceasta pauza este o gura de aer care ar putea ajuta industria sa se plaseze pe baze mai solide si sustenabile.

“Totalul suprafetei inchiriabile va depasi doua milioane de mp pana la sfarsitul anlui 2010, daca toate proiectele anuntate vor fi realizate. Sunt atat de multe centre comerciale anuntate, inca este posibil ca ele sa depaseasca capacitatea prezenta a retailerilor de a se extinde”, a afirmat Razvan Gheorghe.

Cu 24 de centre comerciale deschise pana la sfarsitului lui 2007 si inca 36 anuntate, oficialii din real estate-ul romanesc s-au intrebat daca o tara cu o populatie de 22 milioane de locuitori, dintre care multi locuiesc departe de aria de acoperire a oricarui centru comercial, va putea sustine o astfel de crestere in retail.

Citeste si:

“Suntem intr-una dintre cele mai dificile situatii economice cu care ne-am confruntat pana acum, dar proprietatile sunt o investitie pe termen lung. Avand in vedere lipsa de lichiditati de pe piete, vom asista la o incetinire a ritmului de livrare a centrelor comerciale pe piata. Va trebui sa asteptam sa vedem ce se intampla cu America pentru a incepe sa construim o piata mai solida si responsabila”, a explicat TJ Kearns, Managing Director al dezvoltatorului Caelum Development in Romania.

Perioada “Vestului Salbatic” pentru piata imobiliara locala s-a sfarsit si dupa aproape 10 ani de crestere agresiva, sectorul de real estate a ajuns in pericol de supraaglomerare, au opinat delegatii la ICSC.

“In alte tari, precum Polonia si Cehia, poate dura zece ani pentru dezvoltatori sa planifice si sa construiasca un obiectiv de real estate. In Romania s-a intamplat mult prea repede: totul se rezuma la locatie, finantare si ‘timing’. Aceasta incetinire a pietei va da timp dezvoltatorilor sa isi clarifice strategiile de business”, a concluzionat Vicentiu Zorzolan, CEO al AAV Group, unul dintre liderii din retailul romanesc, care detine un portofoliu de francize ce include Esprit, Marc O’Polo si Women’s Secret.

Fondata in anul 1957, ICSC (International Council of Shopping Centers) este cea mai importanta asociatie profesionala globala in domeniul industriei de centre comerciale, avand peste 75.000 de membri in 96 de tari.