Principala motivatie a dezvoltatorilor o costituie cererea ridicata din partea chiriasilor pentru locatii noi, cerere care vine in special din partea retailerilor de bricolaj si a hipermarketurilor, cu planuri agresive de expansiune. Pentru unele locatii, dezvoltatorii primesc chiar patru-cinci scrisori de intentie din partea chiriasilor aflati in competitie pentru acelasi spatiu.

Un alt motiv este reprezentat de terenurile goale detinute de dezvoltatori, care trebuie exploatate, dupa ce, inainte de criza, piata din Romania a cunoscut un numar nesanatos de proiecte de centre comerciale si proportional mai putine proiecte de big box-uri (n.r: unitate de sine statatoare).

“Romania, comparativ cu alte piete regionale, inregistreaza o oferta insuficienta in ceea ce priveste centrele comerciale de tip big box, ca si produse investitionale. Situatia se explica mai ales prin faptul ca, dintre dezvoltarile de retail, galeriile de fashion au produs venituri mai mari fata de dezvoltarile pure de tip big-box", explica Blake Horsley (foto), manager al diviziei de investitii in cadrul Colliers International.

Chiriile pe care dezvoltatorii le pot incasa pentru unitatile de tip big-box variaza intre 10-12 euro/mp, nivel considerat de investitorii ca fiind sustenabil pe termen lung, permitandu-le sa fie mai increzatori in modelele financiare pe care le au in vedere.

“Marimea acestor dezvoltari este mai potrivita profilului de «investitor post-criza», in general intre 5 si 50 de milioane euro comparativ cu proiectele cu valori de sute de milioane de euro. Majoritatea fondurile de investitii active in Romania astazi nu dispun de lichiditati pentru a intra intr-un proiect de peste 100 milioane de euro”, adauga specialistul Colliers, precizand ca exista si deschidere pentru parteneriate de tip joint venture si chiar achizitii la termen (n.r: forward purchase), situatie nemaintalnita in Romania dupa Lehman Brothers.

In ceea ce priveste puterea de cumparare din piata imobiliara locala, Cristian Ustinescu, seful departamentului de investitii al DTZ Echinox spunea recent intr-un interviu acordat Wall-Street ca, din punctul de vedere al marilor investitori, Romania nu este pregatita sa plaseze nici macar 50 milioane de euro intr-o singura investitie.

Un interes crescut pentru parcurile de retail l-a aratat fondul de investitii New Europe Property Investments (NEPI), care a cumparat in toamna anului trecut European Park Braila, si a achizitionat in luna martie locatiile inchiriate de operatorii Auchan si Bricostore in Pitesti, in schimbul a 20,94 milioane de euro.

INTERVIU: Ce urmeaza in piata tranzactiilor imobiliare dupa primul trimestru

INTERVIU: Ce urmeaza in piata tranzactiilor imobiliare dupa primul...