In 2009, suprafata spatiilor moderne comerciale finalizate a fost de 195.000 metri patrati, potrivit datelor CB Richard Ellis (CBRE).

"Stocul de spatiu de retail modern in Romania va creste in 2011 cu 230.000 metri patrati prin proiecte precum Palas Iasi, Maritimo Shopping Center Constanta, prima faza a proiectului Colosseum Bucuresti si extinderea proiectului Baneasa Shopping City", apreciaza reprezentantii CBRE.

Alte proiecte care urmeaza sa fie finalizate anul viitor sunt Oradea Shopping City, Uvertura City Mall Botosani, Vitan Outlet Bucuresti, Policolor Shopping Center Bucuresti si Electroputere Shopping City Craiova.

"Consideram ca in 2011 vom asista la dezghetarea unor proiecte care in prezent sunt blocate din lipsa finantarii. Cererea din partea retailerilor este consistenta in orase deficitare in ce priveste oferta de spatii comerciale moderne cum ar fi Galati sau Ploiesti", a declarat Razvan Sin, seful departamentului de retail al companiei DTZ Echinox.

In opinia sa, pe piata exista presiune din partea retailerilor pentru ca dezvoltatorii sa deschida noi proiecte.

"In ultimii doi ani, multe lanturi de magazine s-au extins in proiecte existente care au devenit accesibile datorita reducerii nivelului chiriilor si al gradului de ocupare. Pentru un retailer de talie mare nu se justifica prezenta in Romania cu doar 4-5 magazine, de aceea exista presiune de a deschide noi unitati. Consideram ca gradul de neocupare a atins punctul maxim si ca acesta va incepe sa scada de la inceputul lui 2011 pe fondul ofertei scazute de spatii noi", a adaugat Sin.

Citeste si:

Analistii The Advisers Knight Frank mentioneaza ca din cel putin opt scheme de retail anuntate si planificate pentru deschidere in anul urmator, majoritatea este reprezentata de proiecte de tip "big-box" ca o consecinta a adaptarii la conditiile de piata actuale.

"Acest tip de proiect necesita un nivel al investitiei mai redus in comparatie cu costul dezvoltarii unui centru comercial de tip mall. Totodata, chiriasii proiectelor de tip «big-box» sunt printre cei mai activi retaileri de pe piata, care isi continua extinderea chiar si in conditiile unui consum mai redus", apreciaza reprezentantii The Advisers.

Acestia spun ca cererea pentru spatii comerciale este generata in continuare in mare parte de operatorii din sectorul alimentar, de discounteri, si din partea brandurile internationale sustinute de catre companii mama puternice care profita de oportunitatea de a se extinde la costuri mai mici pentru a castiga o cota mai mare de piata.

"Sectorul de retail este un indicator important care reflecta cu acuratete evolutiile negative din economie, si este, in acelasi timp, unul dintre primele sectoare care creste atunci cand lucrurile incep sa mearga bine. Este foarte dificil de a anticipa momentul in care piata se va stabiliza avand in vedere mediul economic general volatil. Cu toate acestea, planurile de expansiune atat ale dezvoltatorilor cat si ale retailerilor indica o incredere crescuta in sectorul de retail", mentioneaza consultantii The Advisors.

Stocul de spatii de retail moderne din Romania este de circa 1,3 milioane de metri patrati.