Tara Valoare nominala tichet de masa Valoare in lei/zi
Austria 4,4 euro/zi 19,51 lei
Belgia 7 euro/zi 31 lei
Cehia 100 coroane cehesti/zi 16 lei
Elvetia 100 franci elvetieni/luna (424 lei) 20 lei (la 21 zile lucratoare)
Finlanda 10 euro 44,34 lei
Franta 8,8 euro 39 lei
Grecia 6 euro 26,6 lei
Italia 5,29 euro 23,5 lei
Polonia 190 zloti polonezi/luna (200 lei) 9,52 lei (la 21 zile lucratoare)
Slovacia 4,2 euro 18,62 lei
Spania 9 euro 39,9 lei
Suedia 84 coroane suedeze 39,5 lei
Turcia 12,96 lire turcesti 20,35 lei

Sursa date tabel: Edenred, companie care emite tichete de masa

Din acest an, angajatii romani pot opta pentru tichete de masa electronice. Despre cum poti folosite acestea si cand expira, aici.

Tot ce trebuie sa stii despre tichetele electronice de masa

Tot ce trebuie sa stii despre tichetele electronice de masa

Asa cum se poate observa, cu 9,35 lei per tichet, Romania are cea mai mica valoare a tichetelor de masa dintre tarile enumerate. Un studiu comparativ realizat de Universitatea Economica din Praga, din care reiese puterea foarte scazuta de cumparare din Romania, la distanta semnificativa de celelalte tari europene, arata ca in Franta poti cumpara 10 sticle de lapte cu 1 tichet de masa, in Spania 12, in Cehia 7, iar in Romania doar doua.

Un tichet de masa, prea mic pentru un pranz

Mai mult, cu 9,35 lei, este imposibil de acoperit o masa de pranz, potrivit Edenred Romania. Compania a facut un studiu care arata ca pretul mediu perceput de angajati ca fiind rezonabil pentru masa de pranz este de 13 lei intr-un fast-food (echivalentul a 1,4 tichete de masa), 17 lei in cazul mancarii livrate (1,8 tichete de masa) si de 27 de lei (2,9 tichete) pentru un pranz la restaurant. Valoarea zilnica a unui tichet de masa in Romania este in prezent de 9,35 lei.

Prin comparatie, angajatii germani (cei mai productivi din Europa), unde valoarea zilnica a unui tichet de masa este de 4,85 euro, considera rezonabil un pret de 1,2 tichete pentru un pranz la fast-food, 1,3 tichete pentru mancare livrata si doar 1,9 tichete pentru un panz la restaurant.

Totusi, pentru companiile de tichete de masa, Romania este o piata buna. "In Romania, am gasit un mediu de afaceri si o piata a voucherelor de beneficii preplatite foarte dinamice. Dupa experientele de management in Franta, o piata asezata si matura, a fost surprinzator pentru mine sa realizez ca gradul de penetrare a tichetelor de masa este chiar mai mare in Romania, dar din motive diferite", sustine Pierre Gagnoud, general manager Edenred Romania.

Citeste si:

In Franta, patria tichetelor de masa, unde compania a inventat Ticket Restaurant in urma cu 50 de ani, rata de penetrare a tichetelor de masa este de aproximativ 25% (4 milioane de salariati beneficiari, dintr-un total de 26 milioane de angajati), in timp ce in Romania deja aproape 50% dintre salariatii existenti primesc tichete de masa.

Aceasta situatie se datoreaza si faptului ca tichetele de masa sunt printre putinele beneficii extra-salariale care se bucura de facilitati fiscale in Romania, in timp ce in Franta paleta de optiuni in privinta beneficiilor pentru angajati este mult mai larga, dar si realitatii regretabile ca in Romania exista o pondere mare a muncii la negru, si astfel numarul oficial al angajatilor este semnificativ mai mic decat cel estimat a fi real (in 2012, era estimat ca 1,3 milioane de persoane lucreaza fara acte oficiale). In plus, un studiu Omnibus, derulat anul trecut in luna iunie in Romania, arata faptul ca tichetul de masa este unul dintre cele mai apreciate beneficii extra-salariale pentru angajati, a explicat Gagnoud.

Edenred emite tichete de masa pentru 30.000 de companii din Romania, unde concureaza cu grupurile Sodexo si Up (fosta Cheque Dejeuner). In 2013, compania a avut o cifra de afaceri de peste 13 milioane de euro (peste 58 milioane lei) si un profit net de peste 2,25 milioane de euro (peste 10 milioane lei), potrivit datelor de pe site-ul Ministerului Finantelor Publice.

La nivel global, 45 de milioane de angajati primesc tichete de masa emise de Edenred. Geografic, zona cu cea mai mare pondere in volumul de emitere Edenred este America Latina, cu un volum emis de 6,9 miliarde euro in primele 9 luni din 2014. Pe locul 2 ca pondere este Europa, in care Edenred a realizat in primele 9 luni din 2014 un volum emis de 5,9 miliarde de euro.

Sursa foto: Cos de cumparaturi/Shutterstock.com