Reversul medaiiei consta in faptul ca utilizatorii incep sa se planga tocmai de "corporatizarea" companiei, care si-ar fi pierdut nonconformismul.

Chris DeWolfe, fondatorul si directorul executiv al MySpace, acuza Google ca vrea sa "preia controlul asupra intregii lumi". Insa, cu 180 de milioane de utilizatori pe glob si detinator al pozitiei de cel mai vizitat site din SUA – depasind atat Google, cat si Yahoo – MySpace este un concurent de temut in cursa pentru cucerirea lumii online.

In anul 2005, cand compania NewsCorp a cumparat MySpace pentru 580 de milioane de dolari, multi credeau ca miliardarul Rupert Murdoch a incheiat o afacere neprofitabila. In februarie anul acesta, Murdoch a declarat ca MySpace incaseaza lunar venituri de aproximativ 25 de milioane de dolari, doar din publicitate, cu o rata de crestere de 30% pe trimestru.

"Publicitatea online se afla intr-o crestere spectaculoasa peste tot in lume, dincolo de asteptarile oricaruia dintre noi. MySpace este site-ul numarul unu la afisari in SUA, iar noi avem reclame pe fiecare pagina – este, deci, o afacere grozava", a declarat fondatorul MySpace, Chris DeWolf.

Site-ul foloseste publicitatea de tip banner care, printr-un click, il trimite pe utilizator spre profilul MySpace al brandului respectiv. "Ideea este sa construiesti o comunitate in jurul unui brand, pentru ca utilizatorii sa interactioneze cu brandul exact asa cum ar face-o cu un prieten. Angajamentul devine mult mai solid daca brandul intra in viata, fie ea si virtuala, a consumatorului, fata de un banner static", a adaugat DeWolf.

Anul trecut, Google a platit 900 de milioane de dolari pentru un contract publicitar pe o perioada de trei ani, cu MySpace. Gigantul cautarii online declara ca toate marile branduri isi vand acum produsele prin intermediul acestui serviciu.

Citeste si:

In afara de Google, MySpace colaboreaza si cu Vodafone, cu care imparte profitul lunar generat de utilizatorii britanici care acceseaza MySpace de pe telefonul mobil. DeWolfe estimeaza ca in urmatorii patru-cinci ani, cel putin jumatate din accesarile site-ului MySpace vor fi realizate de pe mobil.

MySpace a anuntat si o posibila colaborare cu gigantul eBay, specializat in licitatiile online. Proiectul comun al celor doua companii se asteapta sa fie lansat peste sase-noua luni. In urma acestui parteneriat, utilizatorii MySpace ar putea sa schimbe bunuri folosind tehnologia eBay, precum si sistemul sau de plati online, PayPal. La stadiu experimental se afla piata videoclipurilor publicitare online, un alt potential generator de profit pentru MySpace.

La nivel global, MySpace detine deja 15 site-uri locale, cel mai tanar dintre ele fiind lansat la inceputul acestei luni, in Canada. Reteaua globala MySpace acopera zone ca: SUA, Marea Britanie, Japonia, Franta, Germania, Australia, Irlanda, Spania, Italia, Mexic, Olanda, Noua Zeelanda si America Latina.

Competitia este si ea acerba printre site-urile comunitatilor online. Astfel, cu un numar de 9,8 milioane de abonati, conform Comscore, sau, dupa estimarile mai modeste ale companiei Nielson – 6,3 milioane si cu mai mult de 69 de milioane de utilizatori pe luna, MySpace este primul jucator pe piata comunitatilor online. El este urmat de Bebo si de Facebook, acesta din urma inregistrand o crestere impresionanta, de la 400.000 de utilizatori in luna noiembrie pana la cele peste doua milioane, cat numara in prezent. Astfel, fata de cresterea de 89% inregistrata de Facebook in 2006, cele 34 de procente ale lui MySpace pot fi considerate modeste. Si competitorii nu someaza. Bebo a dezvaluit recent acordul incheiat cu serviciul Apple iTunes, in timp ce Facebook va pune in aplicare o serie larga de aplicatii externe.

In timp ce industria comunitatilor online se extinde in toate directiile, acoperind cat mai multe domenii din viata utilizatorului obisnuit, tocmai acesta – utilizatorul, incepe sa strambe din nas. Astfel, toti mai multi adepti ai vietii virtuale se plang de faptul ca MySpace incepe sa piarda din ascutimea, aciditatea si nonconformismul care l-au facut celebru.

In replica, DeWolfe declara ca ideea de baza a retelei sociale online este aceea ca utilizatorii pot sa ii determine caracteristicile si sa o modeleze dupa bunul plac. "Pot fi cat de ascutiti sau cat de obtuzi isi doresc. Tine doar de ei."