De la inceputurile World Wide Web-ului, comertul online s-a bucurat de o hipercrestere – peste 25 de procente anual, la nivel global, si mult mai mare in sectoare specifice. Dar, in ultimul an, cresterea a incetinit dramatic in mai multe categorii, cum ar fi cartile, diverse bilete, produse de birou, produse farmaceutice si de infrumusetare, aplicatii si accesorii pentru computere. Analistii sustin ca vanzarile online se afla intr-un moment de cotitura, care va fi urmat de o scadere continua, pana la sfarsitul deceniului.

Dezvoltarea noii tendinte a fost deja intuita de unii dintre cei mai mari vanzatori din lume. Astfel, gigantul Dell, renumit pentru priceperea cu care isi vindea computerele online, a inceput sa-si plaseze produsele in magazinele Wal-Mart. Compania Expedia aproape si-a triplat numarul de chioscuri de bilete amplasate in lobby-urile hotelurilor sau in alte locuri care atrag turisti.

Incetinirea vanzarilor online este rezultanta mai multor tendinte. In primul rand, vanzarile pe Internet sunt asteptate sa atinga valoarea-record de 116 miliarde de dolari anul acesta, adica 5% din totalul vanzarilor pe retail, o cifra greu de sustinut si de depasit.

In al doilea rand, consumatorii incep sa resimta o anumita oboseala fata de cumparaturile online si se intorc la clasicul ritual de shopping. Potrivit specialistilor, cumparaturile din click-uri au un efect de oboseala si plictiseala asupra creierului uman, complet opus ideii de relaxare cu care erau asociate partidele de shopping. "Este cert ca unii clienti sunt in cautare de experiente mai interactive atunci cand ies la cumparaturi. Le place sa cumpere, in special, in regim de retail", a declarat Alex Gruzen, vicepresedinte al companiei Dell.

Potrivit profesoarei Nancy Koehn de la Harvard Business School, care a studiat obiceiurile cumparatorilor, scaderea cresterii comertului online reflecta limitele practice si psihologice ale cumparaturilor pe Internet. Astfel, in timp ce spatiile clar delimitate pentru cumparaturi ofera clientilor experiente placute, comertul online este plictisitor si repetitv.

Mai mult decat atat, fiindca implica un computer, cumparaturile online dau clientului senzatia ca munceste. "Nu e ca si cum ai accesa Amazon si ai gandi 'Sunt putin deprimat, ce-ar fi sa intru pe acest site si sa pun o comanda?' Dupa 30 de minute, se instaleaza plictisul si oboseala, care iti distrug tot cheful de cumparaturi", a declarat Koehn.

Citeste si:

Exista si alti factori care duc la pierderea popularitatii comertului online. Campaniile agresive conduse de companii ca Starbucks, Apple sau marile mall-uri, incearca sa transforme shopping-ul clasic intr-o experienta cat mai fascinanta si captivanta.

Cu toate acestea, comertul online creste intr-un ritm care i-ar face invidiosi pe negustorii traditionali, insa nici pe departe asa cum evolua in urma cu 18 luni. Forrester Research, o companie care se ocupa cu studii de piata, estimeaza ca vanzarile online de carti vor creste cu doar 11% in acest an, comparativ cu cresterea de 40% inregistrata anul trecut. Vanzarile de imbracaminte, care au crescut cu 61% anul trecut vor creste cu doar 21 de procente anul acesta. Mancarea pentru animale va urca, potrivit estimarilor, cu 30 de procente anul acesta, fata de cele 81 inregistrate anul trecut.

Rata de crestere a vanzarilor online se afla in scadere si in multe alte sectoare de retail, cum ar fi produsele electronice si electrocasnice, articolele de sport, piesele auto si chiar muzica si filmele. Compania Forrester declara ca vanzarile scad in 18 din cele 24 de categorii pe care le masoara.

Jupiter Research, o alta firma de studiere a pietei, sustine ca, la nivel global, cresterea comertului online va incetini cu noua procente anual pana in 2010, pornind de la cele 25 de procente inregistrate in 2004.

Cele mai recente rezultate financiare ale companiilor care se ocupa cu comertul electronic confirma tendinta. eBay a raportat ca incasarile sale din vanzarile online au crescut cu doar 1% in primele trei luni ale acestui an, fata de perioada similara a anului trecut. La fel, numarul de rezervari facute pe site-urile nord-americane ale companiei Expedia a crescut tot cu 1% in primul trimestru al acestui an. Veniturile Dell din SUA, Canada si America Latina, in primele trei luni ale anului fiscal, au atins valoarea de 8,9 miliarde de dolari, o suma aproape identica cu cea inregistrata anul trecut.