Blog-ul este deci un jurnal online care de cele mai multe ori presupune cunostiinte minime de utilizare a calculatorului pentru creare si intretinere. In mai putin de 5 minute, poti avea propriul jurnal online si poti incepe sa iti publici impresiile, gandurile, visele sau pur si simplu evenimentele importante ale zilei respective. Exact cum faceai in copilarie, cand poate aveai si tu propriul tau jurnal.

Conform companiei de consultanta in domeniul blog-urilor Technorati, la 1 decembrie 2004 existau peste 4.8 milioane blog-uri, numarul acestora dublandu-se la fiecare cinci luni si jumatate. Conform Pew Internet & American Life, citat de BBC, un blog este creat la fiecare 5.8 secunde.

Dar… de unde a inceput totul ? In februarie 2003, Google achizitiona o companie cvasi-necunoscuta – PyraLabs. La momentul respectiv, acestia dezvoltau o solutie – Blogger.com – prin care se punea la dispozitia utilizatorilor interesati posibilitatea de a-si crea, cu minime cunostiinte, un mini-site propriu. A fost cu siguranta o tranzactie de exceptie – a atras un interes enorm si a generat un nivel inalt de publicitate benefica idei de “blog”.

Exista deja sute, poate mii de site-uri care iti ofera solutii pentru blogging. Se fac clasamente, topuri si se acorda premii. Chiar si in Romania exista un site care permite realizarea de bloguri – WeBlog.ro – departe insa de realizarile tehnice ale blogger.com, de exemplu. Deja fenomenul a capatat o extindere atat de mare incat a inceput sa creeze probleme de natura juridica – da, exista utilizatori care publica in propriul jurnal online informatii despre ceea ce fac la birou, proiectele pentru care lucreaza, sau care pur si simplu isi critica deschis compania sau managerii pentru ceea ce fac.

Cristian ‘Kit’ Paul este Creative Director si Founding Partner al Brandient – una din cele mai puternice companii romanesti de consultanta in branding, fondata in 2002 de cateva personalitati cu greutate din zona de advertising, communication si PR, printre care se numara si Aneta Bogdan, fost Marketing Communication Director al Connex.

Haideti sa vedem cum priveste el fenomenul blogging-ului, precum si care sunt motivatiile care au stat la baza lansarii KitBlog:

“Am sa fac distinctie intre ce cred despre blogging ca si cititor de bloguri iar pe de alta parte ca blogger.

Ca si consumator, il vad ca o sursa alternativa de informare, a carei valoare sta cel mai adesea in chimia de interese pe care o am cu cei care tin aceste bloguri. De exemplu: citesc bloguri despre design scrise de designeri care au, mai mult sau mai putin, aceleasi probleme si interese ca mine si ca atare sansele ca textele lor sa ma intereseze sunt ridicate din start; citesc bloguri romanesti de business pentru ca ma intereseaza vestile alese si comentate de intreprinzatori mici care se confrunta cu multe din problemele cu care ma confrunt si eu; citesc blogurile unor profesionisti din publicitate pentru ca ii inteleg bine, pe unii ii cunosc, pe unii nu i-am vazut niciodata, dar ii inteleg pentru ca stiu bine cum e "viata de agentie". Si asa mai departe -- bloguri despre Macintosh pentru ca sunt fan hardcore, bloguri de branding si marketing pentru ca discutiile ma intereseaza profesional, blogurile prietenilor ca sa stiu ce mai fac, blogurile expatriatilor care traiesc in Romania ca sa vad lucruri familiare din unghiuri noi. Si lista continua.

Ca si blogger cred ca asistam la o democratizare a mediei: am propria mea "revista" de design, in care nu se supara nimeni daca-mi spun parerea despre vreme sau pun o poza cu pisica mea.

Am intrat in "lumea" blogurilor din mai multe considerente si nu m-am putut hotara nici pana azi care primeaza.

- Pentru ca mi se pare important sa scriu despre design (si despre branding, dar in primul rand despre design). Asta e o pasiune, nu numai o meserie si ca pasiune isi cere drepturile si in asa-zisul timp liber. Cred ca prefesia noastra cere timp si efort pentru constructia unui ethos comun, iar blogurile pot ajuta o astfel de intreprindere.

- Pentru a cunoaste oameni. Kitblog m-a prezentat unor oameni carora nu m-as fi putut prezenta altfel. Am intalnit persoane foarte interesante prin intermediul blogului meu, persoane cu care aveam deja o afinitate pre-setata: cineva care imi citeste blogul periodic (si uneori comenteaza temele in discutie) are deja sanse mari sa gaseasca interesant sa vorbim si fata in fata. Blogul ca instrument de networking, asadar.

- Pentru a semnaliza prietenilor ca mai exist. Poate celor cu un stil de viata mai lejer li se pare ciudat sa nu-ti poti vedea prietenii cu lunile, dar asta e o problema cu care nu numai eu, dar multi oameni pe care ii cunosc se confrunta. Un blog e un mijloc de a tine legatura cu o comunitate.

- Pentru a exersa limba engleza. Blogul a devenit o metoda de a-mi roda cunostintele de limba engleza, prin sarcina asumata cu placere de a scrie la cateva zile un mic text in limba engleza. Aceasta practica nu poate decat sa ma ajute.

- Pentru a-mi expune fotografiile. Ca fotograf "de duminica" (desi fac si fotografii profesionale, asta se intampla prea rar pentru a putea pretinde un statut de profesionist in domeniu) a le expune pe net (si a primi feedback adesea) este probabil singura metoda de a obtine gratificarea. Si de a-mi imbunatati tehnica.

- Pentru a demonstra ca Romania nu este un loc viran. Ma supara ignoranta strainilor care intreaba daca in Romania avem democratie sau curent electric. Cred ca vocea Romaniei poate si trebuie sa razbata si prin acesti mici pori care sunt blogurile. De aceea am scris in capul blogului ca sunt un blogger din Romania. Sper ca pe masura ce comunitatea de bloggeri din tara va creste, vocea noastra sa fie din ce in ce mai puternica si sa contribuie la schimbarea imaginii tarii.”

Un blog recent, lansat in toamna anului 2004, este Business in Romania Blog – care, editat la randu-i in limba engleza, prezinta stiri importante din business-ul romanesc."Blog-ul Business in Romania isi propune sa fie cea mai buna sursa alternativa de informare pentru cei interesati de mediul de business din Romania. Avantajul sau in fata altor surse de informare consta atat in gradul de update extrem de rapid cat si in libertatea in publicare, ceea ce conduce la o transparenta mai buna a stirilor si analizelor facute", spune Mihai Botea, ownerul blogului.

Dragos Novac, Managing Director al Krogos Software – o companie dinamica de consultanta IT, software development si outsourcing crede ca “blogurile nu reprezinta un fenomen ci mai degraba o nisa care are insa sansa sa schimbe actualul model de business din industria de media in special. Momentan in lume sunt in jur de 8 milioane de bloguri din care cam 4 active – insa din punct de vedere al unui model de business nu este unul clar, exista mai degraba doar exceptii de afaceri rentabile care sa foloseasca blogul. Deocamdata. In Romania blogul este foarte putin raspandit si, cu o singura exceptie din cate stiu, eu nu exista inca nici un business centrat pe bloguri sau care sa aiba blogurile incorporate in modelul de afaceri.” In ceea ce priveste @argumente – blogul sau – incearca sa comenteze in limita timpului liber “diverse lucruri si evenimente legate de business si strategie. E o unealta foarte buna pentru a sintetiza informatia, pentru a schimba diverse idei si pentru a cunoaste oameni noi si interesanti cu care am foarte multe lucruri in comun.”

Dar… blog-urile nu se adreseaza numai celor din mediul de business. Un blog aflat la polul opus este PerfectlyImperfect– un jurnal online publicat sub pseudonimul “Tina Romano” : “Nota generala a blogului meu e "dulce acrisor", genul de durere care te face sa razi sau de fericire care te pune pe ganduri. Scriu despre esecuri, scriu despre incercarea de a ma auto-perfectiona, scriu despre lucruri amuzante sau enervante din Romania si cateodata scriu despre barbatii din viata mea. Pot fi atat de sincera si de extrovertita din doua motive: nu mi-am declinat public identitatea si scriu in alta limba decat cea materna. In viata de zi cu zi sunt o combinatie echilibrata de timiditate si non-conformism si dureaza ceva mai mult pana se creaza o legatura suficient de puternica intre mine si ceilalti pentru abordarea genului de umor afisat pe site.”

Un semn al evolutiei lumei blog-urilor – asa-numita “blogosphere” – este si faptul ca Evan Williams, fondatorul si CEO-ul Blogger, a parasit Google in octombrie 2004. Si-a anuntat online motivele oficiale ale plecarii sale si… unde altundeva putea face asta decat pe propriul blog - EvHead.

Tot in aproximativ aceeasi perioada, Microsoft a facut la randu-i primii pasi in blogging – lansand Spaces@MSN. Iar faptul ca Steve Ballmer si Bill Gates au decis sa se implice in fenomenul de “blogging” nu poate avea decat cateva explicatii: exista un potential enorm in domeniu, poate fi intuit un model de business substenabil (cel putin pe termen lung) dar, mai ales, un lucru este clar - Microsoft nu isi mai poate permite sa piarda nici o cursa in care Google este implicat.