Podcasting este o metoda de distributie a fisierelor in format multimedia (de obicei fisiere audio dar si video - Vodcasting), prin intermediul formaturilor de sindicalizare de continut RSS si ATOM. Fisierele pot fi descarcate si redate pe echipamente mobile sau computere ce accepta formatul in care acestea au fost create. Un autor de podcast este de obicei denumit podcaster. Siturile de podcasting pot oferi fisierele spre descarcare si ascultare off-line sau pentru redare directa on-line.

Numele de Podcasting provine de la playerul portabil de muzica iPod, produs de Apple, companie ce sustine, alaturi de alti giganti precum Nokia, aceasta industrie.

In SUA, numarul de americani care au ascultat sau au privit podcast-uri era in 2010 de 45%, in crestere de la 43% cu un an in urma. Acest lucru ridica numarul ascultatorilor sau privitorilor la circa 70 milioane americani cu varste de peste 12 ani, conform unui studiu Edisonresearch. In 2004 ascultau podcast-uri doar 0,8 milioane americani.

Mai mult, tot in SUA, audienta a migrat de la “incepatori” la consumatori specializati. Desi cei mai multi continua sa consume acest gen de continut pe laptop-uri sau desktop-uri, ponderea celor ce asculta pe telefoane creste foarte puternic. Dintre acestia din urma, doua treimi asculta podcast-uri in masina, in drum spre munca.

Acest lucru este subliniat si de Calin Biris, marketing manager la Trilulilu.ro. "Plusurile podcasturilor fata de media traditionala sunt legate de forma de redare audio sau video. Astfel este mult mai la indemana sa asculti un podcast in masina in drum spre birou sau casa, decat sa citesti un ziar. Un alt avantaj ar fi cel al impactului vizual si auditiv pe care il avem in interactiunea cu continutul redat".

"Am observat ca radiourile obisnuiesc sa realizeze podcasturi privind emisiunile transmise, astfel daca nu reusesti sa prinzi emisiunea preferata (avand altceva de facut in momentul difuzarii), poti asculta podcastul inregistrat intr-un alt moment mai liber", continua el.

Cei mai multi dintre cei ce asculta sau vizualizeaza podcast-uri sunt foarte activi pe retele sociale, conform studiului citat anterior.

In Romania, o incercare de a creea podcasturi ce a pornit cu entuziasm si premise de a reusi, reunind nume precum Cristian Manafu, Radu Ionescu, Dragos Novac, Orlando Nicoara sau Bogdana Butnar a fost intrerupta subit in februarie 2008. Podio nu a rezistat doi ani. Pe langa acest proiect, au mai existat in Romania incercari timide (in special sub forma de bloguri), majoritatea dintre ele intrerupandu-se subit odata cu inceputul crizei economice.

Acest fapt a fost remarcat si de catre Cristian Manafu si Ionut Oprea, doi dintre cei mai activi antreprenori din online-ul autohton. “La noi nici n-au existat (podcast-urile – n.r.)”, spune Oprea. Manafu spune ca “Eu nu prea stiu zona asta, ca e cam moarta, nu stiu niciun podcaster in Romania”. Manafu se declara in urma cu patru ani atras de aceasta industrie incipienta.

Cu toate acestea, companii mari sustin acest segment de piata si, atunci cand Apple, una dintre cele mai puternice si recunoscute companii IT din lume are sectiuni speciale pentru podcast-uri (citeste aici cum sa primesti podcast-uri pe iPhone ), nu este deloc improbabil sau imposibil ca aceasta industrie sa creasca si in Romania.

Calin Biris spune ca a ascultat de-a lungul vremii mai multe podcast-uri. "Eu am ascultat podcasturi cu prezentari de tipul 'TED Talks', pentru ca acestea m-au provocat sa realizez puncte de vedere diferite, asupra unor lucruri legate de tehnologie sau business", spune el, pentru wall-street.ro.

Unul dintre cele mai de succes bloguri pe segmentul de social media din lume, SocialMediaExaminer.com, prezinta patru sfaturi pentru cei ce doresc sa inceapa sa activeze pe acest segment de piata.

Podcasting-ul este ca orice alt mediu ce ofera continut – pentru a aduce valoare si a iti retine audienta trebuie sa ai un plan bine pus la punct pentru a maximiza potentialul mediului. Podcastingul trebuie privit ca un mediu profesional, nu unul “adiacent” si care sa mai “ciupeasca” trafic pentru proiectele personale.

SocialMediaExaminer.com subliniaza ca podcasting-ul este un business de milioane de dolari in prezent si este in crestere.

Iata cateva “tips’n’tricks” privind activitatea de podcaster.

#1. Decide frecventa fisierelor audio sau video

La fel cum un show TV sau radio sunt programate in anumite zile, la ore exacte, la fel ar trebui sa fie si in cazul podcast-urilor.

Cel mai important factor este sa tratezi domeniul cu profesionalism, sa iti stabilesti un orar si sa te tii de el. Uite-te la cele mai mari platforme de podcast-uri, precum 5by5 sau Mixergy si o sa iti dai seama ca orarul este foarte strict.

SocialMediaExaminer.com recomanda, pentru incepatori, doua podcast-uri pe luna – oferind astfel timp suficient podcasterului pentru pre si postproductie, precum si gandirea de noi subiecte ce ar urma sa tina publicul “in priza”.

Pe masura ce devii mai confortabil, vei putea creste frecventa la saptamanal. Important este sa postezi la aceleasi date ale lunii, astfel incat cititorii sa formeze o obisnuinta de consum. De asemenea, pune in pagina “Despre” orarul postarilor.

#2. Decide-te asupra formatului – Audio vs Video

Citeste si:

Multi podcastari nu se pot decide cum doresc sa posteze- video sau audio? Raspunsul simplu este sa faci ceea ce te face sa te simti cel mai confortabil.

Daca nu “dai bine in fata camerei”, atunci nu conteaza cat efort ai depune asupra aspectului tehnic, nu va iesi bine. Si invers, daca nu ai dictie, degeaba inregistrezi audio.

Desigur, pe masura ce inregistrezi, vei deveni din ce in ce mai bun si mai relaxat(a). Urmarind mai multe podcast-uri de succes vei vedea ca productiile sunt de calitate foarte mare si gazda lor se simte foarte confortabil in fata camerei. Daca nu ai un loc bun pentru inregistrari, atunci cel mai bine este sa realizezi fisiere audio. De asemenea, daca doresti sa inregistrezi mai mult de cateva minute/podcast, atunci audio este de preferat clipurilor video.

Show-uri precum Digg Nation sau GeekBeat.tv sunt podcast-uri video – scurte, antrenante, la obiect. Pentru a te hotari asupra formatului, urmareste inainte mai multe podcast-uri, experimenteaza.

#3. Determina lungimea podcast-urilor

Lungimea inregistrarilor este una destul de dificil de stabilit in prima faza, trebuie sa inregistrezi mai multe dimensiuni pentru a iti da seama ce “prinde”.

Daca tu esti unica gazda, recomandarea este de a inregistra maxim 15 minute/podcast. Poti extinde acest timp prin scurte interviuri. Este important sa nu epuizezi complet subiectul. Daca inchizi inregistrarea simtind ca mai aveai lucruri de spus, inseamna, cel mai adesea, ca te-ai oprit exact la punctul care trebuia. Acest lucru incita audienta, dorind sa urmareasca mai multe episoade, sa afle mai multe.

Pe masura ce dezvolti o audienta din ce in ce mai mare si, implicit, castigi si tu experienta, poti mari lungimea podcast-urilor chiar si la 30-40 de minute. Cu toate acestea, foarte putine gazde din SUA reusesc acest lucru.

Atunci cand vorbim despre formatul podcast-urilor, ingredientul principal este gazda, nu continutul. Un vorbitor nepriceput poate distruge continutul, oricat de bun ar fi acesta. Invers, un vorbitor antrenant poate transforma un subiect altfel plictisitor intr-unul incitant.

#4. Determina calitatea productiei

Acesta este un subiect ce nu este deseori atat de bagat in seama, dar care poate face diferenta dintre un ascultator si o mie. Prin “calitatea productiei” se intelege totul de la sunet la montaj si lipirea segmentelor.

Este esentiala folosirea de echipamente audio si/sau video foarte bune. Nu incerca sa “te strecori” folosind un microfon de slaba calitate, nimeni nu o sa aiba rabdare sa te asculte.

Introducerea:

Ascultatorii trebuie sa afle din primele 30 de secunde despre ce este podcast-ul. Daca nu o sa reuseasca sau o sa se chinuie sa realizeze acest lucru, atunci este foarte posibil sa renunte complet la a mai asculta. Ia-ti cat mai mult timp sa te asiguri ca din primele doua fraze esti foarte explicit(a) si ca reusesti sa “agati” atentia oamenilor.

Postproductia:

Inregistrarea podcastului este doar primul pas – postproductia ofera acel sentiment de profesionalism care este necesar pentru a atinge succesul. Pe Mac-uri puteti folosi GarageBand pentru a edita si a scoate pauzele ce nu sunt necesare. Pe PC, un program bun pentru fisiere audio si care este gratis este Audacity.

Incearca sa pastrezi inregistrarile cat mai veridice (adica nu scoate fiecare “um” sau “ah”), dar egaleaza volumul pe intreg parcursul inregistrarii. De asemenea, este indicat sa adaugi fragmente muzicale la inceputul si la finalul inregistrarii.

Podcasting-ul este, in general, un proces mai dificil decat blogging-ul, dar are si multe alte plusuri – intreaba orice persoana care uraste sa scrie si iti va ridica in slavi activitatea de podcasting.

"Cred ca exista oportunitate de business in aceasta piata. O afacere construita exclusiv pe asa ceva, ar putea fi o platforma online (pe computer si pe mobil), unde sa poti gasi podcasturi de caitate, agregate din diferite surse, sau realizate de catre specialisti, acestea fiind impartite pe diferite teme de interes. Provocarea ar fi educarea pietei privind avantajele podcasturilor si atragerea de consumatori dispusi sa plateasca pentru acest tip de continut", incheie Calin Biris, de la Trilulilu.ro.

Sursa foto: TheElusiveFish.com

Tu ai incercat sau ai incerca o activitate de podcasting? Ce recomandari ai avea? Comenteaza mai jos.