Daca sunteti clientul uneia dintre principalele banci din Romania si utilizator al canalelor digitale puse la dispozitie de catre acestea, este greu de crezut ca nu ati observat o “turare” a motoarelor pe acest segment in ultimii 2 ani. Si in cazul in care nu sunteti, dar aveti un cont de Facebook, sunt sanse mari sa va fi lovit de campaniile bancilor traditionale in care isi promoveaza produse precum platile cu telefonul mobil, creditele online sau se iau peste picior una pe cealalta pe aceste subiecte.

Puteti asculta podcastul Future Bankig in integralitate mai jos:

Cristian Carstoiu numeste anul 2019 ca fiind cel al executiei strategiilor de digital incepute acum 2 ani de zile, un an in care eforturile din ultimii 2-3 ani in ceea ce priveste marketing-ul, parteneriatele si dezvoltarile in-house si-au aratat roadele.

Vino alaturi de noi la Future Banking 2020, unul dintre cele mai mari evenimente din regiune dedicat digital banking-ului si industriei FinTech. Te poti inscrie AICI.

Citeste si:
Stingerea eronata a debitelor stabilite prin decizii de impunere
Stingerea eronata a debitelor...

“Plata mobile a fost catalizatorul pentru multe initiative digitale si cred ca si un semnal de alarma pentru unele banci. Spun acest lucru deoarece in momentul in care utilizatorul foloseste un furnizor tert, lui nu ii mai pasa cu cine face banking, ce card isi incarca in Apple Pay”, considera Carstoiu.

In acest moment, bancile din Romania care si-au dezvoltat propriile aplicatii prin care le permit utilizatorilor sa faca plati mobile sunt Banca Transilvania (BT Pay), BCR(George Pay), Raiffeisen Bank(RaiPay) si ING Bank(ING Pay), toate acestea oferind de asemenea si posibilitatea de integrare cu Apple Pay. Singurul jucator care ofera optiunea de In-App Provisioning, ce simplifica experienta utilizatorului si ii ofera posibilitatea de a isi inrola cardurile in Apple Pay direct din aplicatia de mobile banking a bancii este BCR.

De cealalta parte sunt si jucatori care au intrat pe zona de mobile payments prin partenerierea directa cu portofelul digital detinut de gigantul de tehnologie american, fara a lansa produse proprii. Acestia sunt Unicredit Bank, OTP Bank Romania si Credit Europe Bank.

FinTech sau TechFin? Cine reprezinta o amenintare mai mare pentru banci?

Companiile de tehnologie precum Google, Apple, Facebook si Amazon nu se mai uita peste gard in curtea sistemului financiar ci au intrat deja pe poarta industriei. Ce-i drept, poarta le-a fost deschisa de catre unii jucatori, avand in vedere ca produsele lansate sunt in mare parte sustinute de banci, dar avand in vedere resursele pe care le au, nu ar fi de mirare ca in urmatorii 2-3 ani sa treaca din postura de chiriasi in cea de proprietari.

Citeste si:
OTP Bank lanseaza portofelul digital OTPay pentru platile cu telefonul
OTP Bank lanseaza portofelul...

"TechFin-urile (Google, Apple, Facebook, Amazon n.r.) au o baza de utilizatori mult mai mare decat a oricarei banci si acces rapid la sume mari de bani pentru a-i investi intr-un proiect digital. De asemenea, sunt percepute ca un catalizator al talentului, atragand usor angajati priceputi si au capabilitatile necesare in-house. Sunt un competitor mult mai redutabil pentru banci decat este FinTech-ul", este de parere reprezentantul EY Romania.

Google si-a luat licenta de e-money la sfarsitul anului trecut, pe 21 decembrie, in Lituania. Este recunoscut deja pentru portofelul digital Google Pay, care nu a ajuns deocamdata in Romania, iar anul acesta au aparut mai multe informatii conform carora va incepe sa ofere utilizatorilor, anul viitor, posibilitatea de a-si deschide conturi curente in parteneriat cu grupul bancar Citigroup Inc.

Facebook si-a obtinut licenta de e-money la finalul anului 2016 in Irlanda, iar dincolo de proiectul Libra, destul de controversat in ultimul timp, a lansat in noiembrie Facebook Pay, un sistem de plata disponibil pe Messenger, Instagram si WhatsApp.

Apple si-a lansat in luna august a acestui an cardul de credit, atat in format digital cat si fizic, impreuna cu Goldman Sachs. Acesta nu foloseste modelul traditional de prezentare a credentialelor, imprimate pe card, ci consta in generarea lor aleatorie pe ecranul dispozitivului.

Citeste si:
Future Banking 2020: ce speakeri pun Bucureștiul pe harta FinTech-ului
Future Banking 2020: ce...

Amazon si-a obtinut licenta de e-money prin Amazon Payments Europe in Lituania si are de asemenea un portofoliu impresionant de servicii financiare, precum Amazon Pay, Amazon Cash sau creditele pe termen scurt oferite selle-rilor din MarketPlace.

Sursa foto: Gorodenkoff / Shutterstock.com