Stephen Jones este nascut in Kentucky, a trait multi ani in New York unde a lucrat pentru una dintre cele mai mari companii de investitii, Warburg Pincus. A venit in Romania in urma cu doi ani unde a pus bazele companiei Adulmec.ro SRL.

Wall-Street.ro: Este poate putin ciudat ca un expat din SUA sa lanseze o “enciclopedie a Bucurestiului” si a altor orase din Romania. Cum ai luat aceasta decizie?
Stephen Jones: Intr-adevar, vin din SUA, am locuit mult timp in New York si am activat mult timp la o firma de private equity/venture capital numita Warburg Pincus. Am investit in tehnologie, in Internet. Am ales Romania datorita, in parte, partenerului meu local Stefan Ichim, CEO la Adulmec.ro SRL. Sunt aici de doi ani. Cred ca sunt multi expati care vin in Romania pentru a-si dezvolta, cu costuri mai mici, business-uri pe plan international. Eu consider ca piata de aici este una foarte buna, cu potential foarte ridicat mai ales pe online.

W-S.ro: Sa inteleg ca nu vreti sa va extindeti international?
SJ: Am decis sa ne axam in special pe Romania dar, in viitorul apropiat, intr-adevar, vizam si alte doua piete din regiune – poate Ungaria sau Bulgaria. Aceasta miscare o vom face in 2012, cel mai probabil. Cel mai greu lucru in stabilirea unui business intr-o tara straina este gasirea de oameni capabili, priceputi. Este o activitate ce “mananca timp” mult.

W-S.ro: In Romania cati angajati aveti?
SJ: Sunt 30 de oameni, toti sunt romani. Majoritatea lucreaza pe vanzari, pentru DealFever.ro, dar avem si echipe IT bune pentru Adulmec.ro si pentru Urbo.ro.

W-S.ro: Alaturi de voi, cine mai sunt actionari la Adulmec.ro SRL?
SJ: Sunt mai multi investitori localizati in New York, ei detin controlul asupra companiei. Nu pot sa ii numesc insa.

W-S.ro: Sa inteleg ca investitia masiva vine de la ei.
SJ: Da. Pana in prezent am investit in firma o suma de 7 cifre si vom continua sa investim si in viitor, intrucat vrem sa ne extindem accelerat.

W-S.ro: Mai exact, pe ce segmente urmariti sa va extindeti si care sunt principalele canale pe care investiti?
SJ: Marketingul companiei il facem in mare parte pe Facebook si pe Google. Bugetul pe aceste canale este de 6 cifre, anual. De asemenea incercam sa activam ca un organism viu, pana la urma orice business trebuie sa raspunda unor probleme si nevoi ale oamenilor. Noi am creat o platforma pe care sa o foloseasca romanii pentru a afla locuri, business-uri, restaurante sau centre de atractie. Avem deja o baza de date cu fotografii, informatii, de la peste 100.000 de business-uri din zece orase din tara. A fost un efort mai mare decat poate parea.

W-S.ro: Ceva similar fac si concurenti mai vechi, precum Metropotam sau chiar si B-24-Fun sau SapteSeri.
SJ: Nu concuram direct cu ei. Daca acestia fac review-uri, se axeaza pe evenimente si lifestyle, noi am creat si vom dezvolta platforme interactive, sisteme de votare a business-urilor. Pana recent nu exista o posibiltiate reala de a afla, de exemplu, cum este un restaurant. Adesea mergeam datorita recomandarilor unor prieteni, eventual pe baza informatiilor dintr-un review dar si acela poate fi subiectiv. Prin Urbo.ro oricine poate sa dea o nota (o steluta), sa faca un scurt review. Este o harta interactiva, eficienta si in viitor scopul nostru este sa ne implicam cat mai putin in mod direct si sa lasam utilizatorii sa interactioneze.

W-S.ro:
Deci concurati cu Google Maps.
SJ: Incercam sa evitam concurenta directa cu ei, nu ar fi intelept. Dar da, cel mai probabil, pe termen lung, vom concura direct cu serviciul lor. Dar nici Google nu sunt infailibili si ei incearca sa faca mai multe lucruri deodata, uneori le iese, alteori nu.

W-S.ro: Urmariti sa incheiati parteneriate business in Romania?
SJ: Nu avem inca parteneriate cu business-uri de aici, dar suntem deschisi in acest sens. Piata este enorma in Romania si pe segmentul de advertising este mult spatiu.

Investim zeci de mii de euro anual in publicitate pe Facebook si Google

W-S.ro: Ce parere ai de piata de publicitate din Romania?
SJ: Parerea mea este ca cele 20 de milioane euro, valoare a pietei de online vehiculata in piata, este una foarte mica. Nu s-a luat in calcul Google si nici Facebook si, dupa cum am zis mai sus, numai noi facem advertising prin aceste doua canale de zeci de mii de euro, anual. Facebook il folosim pentru branding si pentru studii demografice, in timp ce Google ramane rege pe keyword search.

Citeste si:

W-S.ro: Ce trafic atrag Adulmec.ro si Urbo.ro?
SJ: Adulmec.ro atrage, in medie, pe zi, circa 8.000 de unici in timp ce Urbo.ro circa 375.000 de unici pe luna.

Vom lansa in iulie primul serviciu de geolocalizare a ofertelor din Romania, pe mobil

W-S.ro: Am vazut campanii agresive in oras pentru Adulmec.ro. Ce urmeaza?
SJ: In circa doua saptamani, in premiera in Romania, vom lansa un serviciu pentru iPhone si terminalele cu Android prin care utilizatorii acestora vor putea sa gaseasca oferte mergand pe strada, semnalate corespunzator. Practic, daca te afli de exemplu in centrul vechi si vrei sa vezi ce oferte si reduceri sunt in zona, intri pe viitoarea aplicatie Adulmec (vezi foto – n.r.) si acestea iti sunt semnalate pe harta, cu distanta pana la tinta. Te duci acolo cu mobilul si vei beneficia de acea reducere. Este similar cu ce fac in SUA Groupon, prin serviciul Groupon Now sau LivingSocial.

W-S.ro: Credeti ca romanii sunt pregatiti pentru asa ceva?
SJ: Nu este un proiect care o sa prinda instant, dar sunt sigur ca va creste, si inca rapid. Dovada este si interesul business-urilor din Bucuresti pentru aceasta aplicatie – normal, nu au ce pierde. La momentul lansarii aplicatiei pentru iPhone, adica in iulie, vor fi circa 200 de business-uri din Capitala, cu oferte de care vor putea profita utilizatorii. Pentru Android vom lansa aplicatie tot in iulie, maxim in august.

W-S.ro: Care este scenariul cel mai bun pentru firma in urmatorii doi ani? Dar cel mai rau?
SJ: Cel mai bun ar fi sa reusim sa fidelizam oamenii, sa vina des pe site-urile noastre, sa interactioneze pe platforme. Sa scrie preturi, sa faca review-uri. Cel mai rau ar fi ca altcineva sa faca ceea ce facem noi, dar mai bine.

W-S.ro: Ce venituri estimati pe anul in curs?
SJ: Investim puternic, nu ne gandim inca la profit. Acesta va veni, pe termen lung. Ce pot spune este ca vom incepe sa generam venituri mai considerabile in toamna acestui an, profitul urmand a fi reinvestit aproape in totalitate. Putem sa pastram banii si sa nu ne dezvoltam si sa ne-o ia altii inainte, sau putem sa reinvestim si sa crestem si, in timp, sa fim lideri si sa avem de castigat. Am ales a doua varianta.

Birocratia romaneasca, "un hop" greu de trecut de expati

W-S.ro: Care au fost dificultatile, din punctul de vedere al unui om de afaceri din SUA, in deschiderea unui business in Romania?
SJ: Birocratia. Daca in SUA poti deschide o companie in 24 de ore, toate formularele fiind completate online, in Romania a fost nevoie de o cantitate impresionanta de hartii, semnaturi, notari, traducatori si asa mai departe. Aici dureaza chiar si luni intregi sa deschizi o firma. Urmatoarea provocare a fost sa gasim oameni priceputi dar acum sunt mandru de echipa mea, este un grup tanar cu care ies si afara, in oras, sa mancam impreuna, sa ne relaxam.

W-S.ro:
Care este restaurantul pe care il preferi? Unde iti place sa mergi, in Bucuresti dar si in Romania, in general?
SJ: Eu stau la cinci minute de centrul vechi al Capitalei, aici avem si sediul, deci mare parte din timp stau pe aici. Mananc cel mai des la Bellini, un restaurant italian din apropiere. Am mers prin Romania in principalele orase, dar mai ales in scopuri de afaceri asa ca nu am apucat inca, din pacate, sa vad multe.

W-S.ro: Oamenii cum ti se par aici, comparat cu SUA?
SJ: Tinerii sunt foarte deschisi, muncesc mult, sunt comunicativi. Din pacate, observ ca multora le lipseste optimismul, multi vor sa plece din tara, nu isi dau seama de oportunitatile de aici. Eu, venit din SUA, m-am adaptat destul de repede si bine aici si am de gand sa mai stau. E dificil sa fiu departe de familie dar asta este, in viata trebuie sa facem si sacrificii.