Razvan Toma a inceput afacerea fara investitii initiale semnificative. El a gasit un furnizor local de mase plastice care ii furniza exact numarul de cosuri de care avea nevoie. “Inca de la inceput am oferit un serviciu pe care nimeni altcineva nu il oferea - personalizam cosurile conform legii si in plus ofeream si saci de gunoi menajeri ca bonus. La inceput nici nu aduceam cosurile la sediul nostru – le inscriptionam direct la sediul producatorului, apoi le expediam in aceeasi zi prin curier rapid”, spune Toma.

In prezent, la un an de la inceputul companiei, investitiile se realizeaza in mare parte in stocurile de marfa, intrucat firma nu functioneaza ca un magazin obisnuit astfel incat cele mai mari cheltuieli sunt in stocuri.

Afacerea a inceput-o cu un partener insa s-au despartit dupa prima luna, in prezent Toma actionand singur.

Cosurile sunt achizitionate din Grecia, Austria si o parte din Turcia. “Mai cumparam inca o parte foarte mica de la primul furnizor, insa aproape nesemnificativ”.

Din septembrie 2010, firma a atras mai mult de 500 de clienti, printre care Metro Cash & Carry, IKEA, Hidroelectrica, CFR, Aeroportul Craiova, MOL, Curtea de Apel Bucuresti.

“In prezent, vindem in jur de 5.000 cosuri lunar si cred ca suntem printre primii ca si volum. Ma refer aici exclusiv la cosurile pentru birou si holuri. Pentru europubele sunt alti jucatori cu putere mai mare”, spune el.

Pretul mediu al cosurilor este de 29 lei + TVA, cu inscriptionare si transport incluse. Pretul pentru cosurile colorate este mai mare decat pentru cele albe sau crem, care se gasesc prin supermarketuri, pentru ca sunt produse din plastic la prima folosire si nu este material reciclat, calitatea crescand.

Daca va reusi sa mentina acelasi ritm, Razvan Toma estimeaza venituri in jur de 400.000 euro pentru anul in curs. “Am inregistrat profit inca din prima luna si acesta s-a mentinut si pana acum. Nu vreau sa vorbesc de cifre pentru ca atunci ne-ar cere clientii preturi mai mici”, spune, zambind, Toma.

Pe ce se bazeaza afacerea

Anul trecut a fost data o lege (Legea 132/2010) care obliga toate institutiile publice sa colecteze selectiv, implicit sa implementeze un sistem de colectare eficient in toate incaperile cladirilor. Anul acesta a fost data o hotarare de guvern (HG247/2011) care obliga toate firmele ce vand produse ambalate sa implementeze un sistem de colectare selctiva in propriile spatii.

Citeste si:

Au insa efecte aceste legi, intr-o tara inca macinata de criza eonomica? Razvan Toma explica faptul ca, initial, legea i-a vizat mai intai pe bugetari. “Acolo a fost mai simplu sa ii oblige, pentru ca mai apoi in 2011 sa se indrepte si catre companii. In cazul institutiilor publice, amenzile se dau catre responsabilul desemnat cu implementarea sau dupa caz direct conducatorului unitatii. Amenzile sunt date nominal, astfel ca teama lor este destul de mare. Chiar si asa, intr-adevar, multe institutii pur si simplu nu au bani sa achizitioneze cosuri selective, desi ar vrea”, spune el.

Amenzile date de Garda de Mediu sunt insa reale. “Nu de putine ori am fost sunati in timpul serii de catre responsabilul desemnat, aproape cu lacrimi in ochi, cerandu-ne sa le trimitem cosuri selective pana a doua zi la ora 10, caci venea Garda de Mediu in control si le pusesera in vedere sa aiba cosuri”, povesteste Razvan Toma.

Amenzile pentru nerespectarea legii 132/2010 variaza de la 500 de lei la 3.000 de lei.

In cazul companiilor, firma lui Toma se adreseaza in prezent firmelor medii si mari, cele care au implementate sisteme integrate de protectia mediului (ISO 14001), insa a avut cazuri si de clienti foarte mici, precum magazine de cartier sau standuri in Mall, care au dorit sa se conformeze pentru ca le era frica de amenzi.

Primarul Sorin Oprescu a propus acum cateva luni un proiect prin care obliga toata populatia Bucurestiului, inclusiv persoanele fizice, sa colecteze deseurile selectiv. Mai mult, viza ca ridicarea deseurilor sa fie cu 50% mai scumpa in cazul necolectarii selective, respectiv cu 50% mai ieftina in cazul celalalt. Dupa parerea mea, este o initiativa buna, insa nu stiu daca a trecut de Consiliu”, spune el.

Concurentii principali ai CosuriGunoi.ro sunt vechii importatori de europubele care “au deja relatiile facute”.

“Au o relatie de lunga durata cu primariile locale ori cu firmele de salubritate, astfel ca volumele lor de vanzari sunt superioare. Tinta noastra principala sunt cosurile de interior, pentru birouri si holuri, iar aici concurenta nu este foarte mare. Foarte multi dintre distribuitorii din tara cumpara cosurile de la noi, pentru ca mai apoi sa le revanda clientilor proprii”, sustine fondatorul firmei.

Planurile de viitor vizeaza in primul rand cresterea retelei de distribuitori nationali. “Pe plan local sunt multi jucatori mici cu relatii sudate cu institutiile si firmele din zona, iar pe acestia dorim sa ii avem ca si parteneri”, spune Toma.
De asemenea, el urmareste sa extinda portofoliul de produse urmand sa se axeze si pe cosuri de tip premium, diverse modele potrivite pentru aeroporturi, mall-uri , hoteluri etc. “In prezent oferim exclusiv recipiente pentru colectarea selectiva insa exista o piata distincta si foarte mare pentru cosuri cu design deosebit”, incheie Toma.

Ti se pare un business de viitor? Consideri ca aceasta lege va fi urmata de romani? wall-street.ro apreciaza comentariile dumneavoastra.