Nikolaus Hutter este un antreprenor si investitor cu experienta internationala de 15 ani. El ajuta investitorii, antreprenorii, entitatile non-profit si persoanele fizice sa isi maximizeze impactul business si in social media prin intermediul companiei sale New Paradigm Ventures. In prezent, el este vice-presedinte de operatiuni la firma cu capital american si unguresc Cleantech Organica Water Inc.

Avand in vedere cei 15 ani de experienta in investitii, fundraising si consultanta strategica, care sunt primele trei lucruri pe care le analizezi atunci cand evaluezi oportunitatea de a investi intr-o afacere?

Valoarea creata - daca esenta propunerii are o adresabilitate larga pe o nevoie care nu este acoperita sau este acoperita sub nivelul necesar, acest lucru afectand un numar mare de persoane si daca investitia va duce la aparitia unei mai bune (mai ieftina, de o calitate superioara) fata de ceea de este disponibil pe moment.

Scalabilitatea-daca modelul poate fi scalat pentru a atinge un procent semnificativ din grupul tinta cu riscuri si costuri rezonabile.

In al treilea rand ma intereseaza daca modelul de business este modul in care o organizatie creeaza si livreaza valoare. Modelul trebuie sa fie viabil (tehnic, organizational, financiar, politic) scalabil si, in mod ideal, testat.

Ce este diferit atunci cand evaluezi o afacere sociala, ca investitor?

Nimic. Mai intai pentru ca in calitate de investitor, nu pot sa nu ma concentrez asupra initiativelor cu o valoare adaugata mare si scalabilitate ridicata pe care se concentreaza orice investitor.

Motivul este urmatorul: atunci cand avem in vedere probleme sociale, nu cred ca avem nici timpul si nici resursele pentru a ne preocupa de solutii ce nu schimba lucrurile in mod radical. Majoritatea problemelor cu care ne confruntam azi (saracie, excluziune, degradarea mediului, servicii medicale pentru cei care nu dispun de posibilitati materiale, etc) nu vor fi rezolvate cu solutii care imbunatatesc situatia cu putin.

Avem nevoie sa ne concentram pe niste abordari radical diferite, care sunt de 10 ori mai bune, sau chiar de 100 sau de 10.000 de ori mai bune.

In al doilea rand, nimic nu e diferit cand evaluezi o afacere sociala deoarece pentru mine distinctia dintre afaceri sociale si afaceri „normale” este lipsita de semnificatie. O organizatie fie creeaza valoare, fie nu. Daca nu, nu exista niciun motiv pentru ca ea sa existe, deoarece consuma resurse valoroase, ce ar putea fi utilizate mai productiv in alt loc.

Cum ai descrie intiativele sociale existente in prezent in Europa Centrala si de Est (CEE) si ce crezi ca lipseste in regiune?

Exista un nivel semnificativ de energie antreprenoriala si o cantitate pura si nelimitata de ingeniozitate care continua sa ma surprinda iar si iar. Fundatia ERSTE a profilat cateva sute de proiecte in regiune in cadrul programului Social Integration Award dupa ce a analizat cateva mii! Atat potentialul, cat si energia, sunt extraordinare.

Citeste si:

Lipsesc insa resursele pentru executie. In acelasi timp, exista fonduri vaste disponibile la nivel international - in prezent, aproximativ 300 de fonduri de investitie fac managementul a peste 25 de miliarde de dolari la nivel global si este doar inceputul a ceea ce va deveni o mult mai vasta piata de capital.

Intreprinderile sociale din CEE au nevoie de trei lucruri: o gandire mult mai radicala in solutionarea unei probleme sociale, intr-o maniera scalabila si de impact, abilitatea de a atrage competente, experienta si cunostinte si, de asemenea, de capitalul financiar pentru executarea misiunii.

Asadar, trebuie sa ii ajutam pe acei antreprenori sociali din CEE sa isi transforme initiativele excelente in propuneri valide investitional.

Alaturi de un grup de impact – investitori internationali, antreprenori sociali si alti sustinatori din SUA, Marea Britanie, Franta, India si CEE – lucram la un program structurat pentru a aborda exact aceasta problema.

Inovatii disruptive. Un concept pe care atat mediul de afaceri cat si societatea civila a cautat sa il inteleaga si sa il dezvolte. Ne poti da un exemplu de inovare in acest sens si ce anume a facut posibila realizarea acesteia?

Inovarea disruptiva are loc atunci cand un model deja stabil este provocat si in cele din urma depasit de unul nou. Acest lucru se poate intampla datorita schimbarilor tehnologice, a unei inovatii in modelul de business, a unei schimbari in plan politic ori legislativ. De obicei, este o combinatie intre cele trei.

Exista multe exemple: Internetul ca tehnologie a permis un numar de inovatii disruptive in zone precum online retail. Amazon, eBay, iTunes sunt inovatii radicale care continua sa transforme industrii.

Un exemplu graitor legat de ultimul factor este boomul din Cleantech si industriile bazate pe energie regenerabila unde, in ciuda conditiilor economice relativ defavorabile (energia solara inca este de 2-4 ori mai scumpa decat cea pe baza de carbune sau gaz), intreagi industrii si sectoarele lor adiacente (ganditi-va la boomul din sectorul vehiculelor electrice, care are sens numai in cazul in care energia pe baza careia functioneaza este green) sunt transformate sau supuse „disruptiei”.

Lucru asta este generat in mare masura de o crestere din ce in ce mai mare a intolerantei majoritatii populatiei la degradarea continua a mediului si de actiunile unor actori curajosi din scena politica care schimba cadrul de reglementare si pe cel politic (desi mult prea lent).

Nikolaus Hutter va sustine la Connection un workshop pe tema “Gandire de business in afacerile sociale”. Pentru a participa intre 13-16 Octombrie la Connection cei interesati se pot inregistra pana la data de 30 Septembrie 2011.

Detalii despre costurile de participare si inregistrare, lista completa a invitatilor precum si agenda conferintei sunt disponibile pagina de internet a Connection.

Conferinta internationala pe tema Inovarii Sociale in Europa Centrala si de Est organizata de roPot in perioada 13 – 16 octombrie 2011 la Bran, iar wall-street.ro este partener media al evenimentului.