Daca le-ai da 100.000 de euro sa faca o afacere, probabil ca nu ar fi in stare sa creeze nici macar un loc de munca si ar da imediat faliment, isi exprima saptamana trecuta deznadejdea un tanar belgian cu care am impartit ziarul "La Derniere Heure" in trenul care ma ducea de la aeroport spre centrul orasului Bruxelles. El vorbea despre tinerii furiosi din miscarea Occupy Wall Street (OWS) care tineau prima pagina a ziarului belgian. Nu apuc sa dezbat foarte mult subiectul zilei din toate ziarele lumii, caci trebuie sa cobor pentru a lua metrolul din Gare du Midi spre bulevardul Louise, o zona eleganta de cumparaturi din Capitala Belgiei. Nu ma grabesc catre galeriile Toison d'Or, cu vitrine Gucci, Hermes ori Louis Vuitton, ci spre hotelul in care trebuie sa inceapa o tabara de creativitate si antreprenoriat de 24 de ore pentru tineri, cu focus pe stiinta, tehnologie, inginerie si matematica.

Cu o saptamana inainte ca liderii UE sa caute la Bruxelles solutii de gestionare a crizei din zona euro, receptia unui hotel din aceeasi Capitala a Europei cunoaste forfota a zeci de tineri veniti din toate colturile Uniunii Europene cu scopul de a gasi cel mai creativ produs si serviciu intr-o competitie adresata celor care cauta o “cariera” in antreprenoriat. Spre deosebire de sutele de simpatizanti Occupy Wall Street care au protestat cu o zi inainte impotriva capitalismului, tinerii care au venit la tabara de creativitate sunt pasionati de esenta capitalismului, antreprenoriatul.

Programul de antreprenoriat pentru studenti, un proiect derulat in parteneriat de Junior Achievement - Young Enterprise, Europe (JA-YE ) si Intel, este diferit pentru ca ii aduce in acelasi loc pe tinerii care studiaza un domeniu tehnic si pe cei pasionati de business, economie, management sau antreprenoriat.

Mai concret, Sci-preneurship este o competitie in care 20 de membri ai programelor JA-YE Europa si 20 de participanti la un concurs organizat anterior de Intel (The Intel International Science and Engineering Fair) formeaza zece echipe si timp de 24 de ore se concentreaza exclusiv pe urmatoarea provocare: „folosind o combinatie de competente in stiinta, tehnologie, inginerie, matematica si spirit antreprenorial, trebuie sa creati o solutie inovatoare (produs sau serviciu) care sa aiba impact in piata si sa fie util(a) pentru societate”. In timpul concursului, participantii au oportunitatea sa se consulte cu specialisti in consultanta marketing, management, IT si comunicare.

Organizatorii si juriul specializat cauta idei creative, care sa aiba o strategie buna de marketing, bazata pe un plan de afaceri sustenabil.

De asemenea, produsele si serviciile trebuie sa fie utile si numai bune pentru a fi vandabile. Idei realiste, dar totodata inovatoare, asta si-au propus cei 40 de tineri sa gaseasca.

Primele reactii au insemnat discutii in contradictoriu: unii participanti cautau idei indraznete, diferite, ceilalti propuneau modele mai usor de aplicat; tinerii care studiau la facultati cu profil tehnic preferau un produs, in timp ce studentii interesati de business mizau pe un serviciu nou. Chiar daca abordarile celor zece echipe au fost diferite, inovarea era elementul pe care il cautau cu totii.

"Particule mici, dimensiuni mai mari" -
acesta este numele proiectului care a castigat primul loc. (Vezi prezentarea in documentul agatat mai sus)

Care a fost obiectivul celor patru membri ai echipei castigatoare? Imbunatatirea calitatii alimentelor. Ideea pare greoaie in aparenta. Este vorba despre un microscop care va masura cantitatea de bacterii din produsele alimentare. Testele facute in domeniul nanotehnologiei de catre unul dintre participanti, o tanara din Norvegia, a demonstrat juriului ca proiectul este fezabil. Juratii au urmarit, de asemenea, daca participantii au folosit o strategie de marketing adecvata, au analizat dinamica bugetului - daca este realist, si au masurat beneficiile care pot fi aduse societatii.

Alexandru Govoreanu si Ciprian Blindu sunt cei doi tineri romani participanti la concursul pentru stiinta si spirit antreprenorial Sci-preneurship. Daca primul este masterand in management si marketing in Praga, al doilea studiaza matematica la Universitatea Jacobs din Bremen, Germania.

Alexandru Govoreanu (foto dreapta), 23 de ani, a facut parte din echipa care a propus o inventie (Foody) care ar trebui sa reduca proportia alimentelor aruncate de populatie. Pentru el un antreprenor este o persoana care a identificat sau a creat o nevoie.

„Nu cred intr-un profil al antreprenorului gen 30-45 ani, cu studii superioare si un credit. Un antreprenor se poate incadra desigur in aceasta tipologie, dar poate la fel de bine sa fie si un tanar de 16 ani cu o idee si un garaj multifunctional”, spune tanarul.

Citatul care descrie cel mai bine din punctul lui de vedere ideea de antreprenor este dat de Steve Jobs: „calculatorul este cel mai remarcabil instrument pe care l-am construit vreodata.....dar cel mai important lucru, este de-al pune la dispozitia a cat mai multi oameni cu putinta”.

Citeste si:

Astfel, un antreprenor nu creaza doar un produs, ci creeaza si o piata pentru acesta.

Ia in considerare tanarul roman sa isi faca propria firma?

„Ma gandesc de foarte mult timp la deschiderea unei afaceri. Pentru moment doresc sa imi finalizez studiile, iar apoi sper sa incep demersurile in acest sens”, spune Alexandru Govoreanu.

El considera ca in primul rand are nevoie de o idee foarte buna, de ceva inovativ care ii poate crea avantajul unui “ocean albastru”. De asemenea, nu vrea sa porneasca cu un model de afacere clasic. Businessul contemporan este diferit, este “funky”, in opinia lui, iar regulile s-au schimbat, astfel incat pentru a reusi este nevoie ceva diferit si cu potential mare.

De ce isi doreste sa aiba propria afacere? Pentru a nu fi limitat de o structura rigida bazata pe proceduri. Ii place disciplina si organizarea, dar la fel cum piata s-a schimbat, si managementul s-a schimbat. „Pentru mine, creativitatea este foarte importanta si nu as dori sa lucrez intr-un mediu in care se inoveaza artificial. In businessul de azi cine inoveaza primul este de obicei castigatorul”.

In opinia lui Alexandru Govoreanu, un tanar antreprenor are de infruntat trei probleme principale. Prima se refera la el, la capacitatea lui de a se implica in deschiderea unei noi afaceri. Astfel, „sunt foarte multi tineri bine pregatiti si cu idei de afaceri foarte bune, dar care nu au curajul si disciplina necesara inceperii unei noi afaceri”.

Cea de-a doua problema se refera la comunicare si aici Govoreanu vorbeste despre accesul la informatie. „Am cunoscut la Sci-Preneurship foarte multi tineri cu abilitati STEM (n.red.: Stiinte, Tehnologii, Inginerie si Matematica) care aveau cel putin o idee de afacere. Problema lor era ca nu stiau ce sa faca cu ea. Nu au cunostintele necesare intocmirii unui business plan, nu cunosc pasii ce trebuie urmati pentru inceperea unei afaceri. Aceasta problema isi are originea in sistemul de invatamant care, din cate am observat are aceasta lacuna la nivel european. Studentii de la profile STEM nu beneficiaza de educatie antreprenoriala la scoala”.

Accesul la finantare este ce-a de treia problema principala. Multe proiecte se blocheaza in fasa, pentru ca nu s-a obtinut sau nici macar nu s-a incercat obtinerea unei finantari. Astfel, tinerii antreprenori au nevoie de o legatura mai buna cu investitorii, iar incubatoarele de afaceri sunt o posibila solutie in acest sens, insa in Romania lucrurile sunt la inceput, incheie Govoreanu.

Cum comentati? Credeti ca tinerii romani vor creste numarul antreprenorilor din Romania? Va fi comunitatea antreprenorilor mai mare datorita afacerilor create de tineri?

1. Care credeti ca este principala problema cu care se confrunta un tanar antreprenor?